Tråden om HC Anton Blomqvist

Timeoutens fel att dichow pruttar in 3-3 pucken? Kom igen… Ni vill på allvar börja om igen med en ny tränare alltså? Vem som är ledig och villig skulle göra det bättre? Paananen? Ante Karlsson? Karl helmersson?

Nope! Men att vi slutar spela och tappar 1-3 till 3-3! Blommans fel! Finns ingen som helst anledning till en timeout i det läget. Brynäs kom inget vart och vi skapade chanser.
Brynäs fick en gratis chans att komma ihop sig och svaret fick vi! Obegripligt!

2 gillningar

En helt normal push av hemmalaget som ligger under i tredje perioden gick vägen denna gång. Att ha spelat boxplay i typ hela andra perioden hjälpte säkert inte till heller.

1 gillning

Nej boxplayet tog självklart på krafterna. Saker hänger ju ihop men det gör ju inte att Blommans coachning blir av mindre betydelse, snarare tvärtom.

2 gillningar

Kanske att Blomman tar TOn: för att han inte vill se någon falla igenom. Han är nöjd med 3-1 men inte bekväm i situationen, han vet att viktiga poäng står på spel. Han har inte kylan att vänta ut och låta matchen/spelarna fortsätta och ha sin gång. Så avläser jag det.

1 gillning

Tyvärr blev de att han gav Brynäs en gratis time out för att prata ihop sig

1 gillning

BlOmMaNs fEl

Kom igen. Det har sett ut såhär sedan HV gick upp igen och truppen är mer eller mindre 80% identisk fortfarande. Det är inte Blommans fel, det är laget som fortfarande är apkass och inte håller den nivån man behöver för SHL.

Gnäll på Samuelsson, gnäll på Montén, gnäll på Lindbom. Men spelet ser fortfarande precis likadant ut som det gjort senaste åren.

Jag känner personligen att det inte beror på tränaren att laget i sig inte håller måttet denna gången.

Det enda jag ifrågasätter från Blomman är hur stakke kan få lira match efter match.

6 gillningar

Tycker många här inne är på det klara med att Blomman fått absolut sämsta förutsättningar.

Med det sagt. Tränarna vi gnällt på innan. Det är liksom inga supertränare vi snackar om. Samuelsson hade passerat zenit. Var ju inte direkt som att storklubbarna stod i kö efter att han försvann från HV.
Montén behöver vi inte ens snacka om. Ingen tyckte det var en bra idé på förhand.
Och så Lindbom. Ja, han har bara tränat ett lag under sina år som HC på hög nivå. Och det är HV71.

HV har inte lyckats med sina tränarrekryteringar, och det kan mycket väl vara så att Blomman är ännu en i raden av misslyckade tränare (tyvärr ligger ju AD och Nubben bakom rekryteringen, vilket dessvärre talar för att så kan vara fallet).

Jag har varken sagt bu eller bä nu under säsongsinledningen, men efter gårdagen har jag börjat svänga över åt bu-hållet. Du nämner själv ett problem. Vad gör ens Stakke i laget? Oavsett skador så har Blomman inte behövt spela honom. Lägg till bristen av matchcoachning, och när det väl sker, dålig sådan, så tycker jag det inte är konstigt att det börjar “gnällas”. Det minsta man kan begära av vår HC är att han inte ska kosta oss matcherna.

Tolv matcher in och jag börjar få känslan av att Blomman inte är redo. Han klarade teoriprovet, men har så här inledningsvis misslyckats med uppkörningen. Typ. Det fanns en anledning till att han först var tilltänkt som assisterande och skulle få ett år som handlade om att se och lära.

8 gillningar

Så länge dumpandet i offensiv zon fortsätter och Hv:s forwards fortsätter att spela så medvetet mjukt så ligger AB på minus även hos mig.

Det är under all kritik att han tillåter det att se ut så, match efter match efter match.
Har han inga nycklar att lösa upp dessa knutar så har han ingenting i Hv att göra, enligt mig.

2 gillningar

Ja, nånstans är det ju så. Blomman måste lösa upp knutarna. Finns många exempel på tränare genom historien som haft betydligt sämre lagbyggen än Blomman, men ändå lyckats klara nytt kontrakt (utan att behöva kvala).

4 gillningar

Det jag har observerat under de senaste mörka åren är:
Kommunikationen i HV,s spelarbås.
Jag ser inte att det kommuniceras alls, alternativt väldigt lite, mellan de tre i tränartrojkan.

Och så såg det ut med Lindbom, med Montén och Samuelsson.

Jämför detta med hur det ser ut i andra lag…

Andreas Falk i Saik är ofta i diskussion med tränarkollegor. I FBK ser det likadant ut.

Jag ser inte detta hos HV-trion i nån större utsträckning.

Är ass för svaga rent mentalt att de inte vågar dryfta synpunkter?
Är AB för totalitär med sitt sätt att prata och uttrycka sig?

Och som lök på Laxen:
Hur ska Abbott kunna agera MOT AB om han skulle vilja det?
Han är vad man kallar A lame duck i o m den förbannade klausulen.

JISSES vilken röra!

4 gillningar

Men att entlediga Stakke är ingen direkt knut att lösa, de e ba å göatt. Samma sak med timeouten, sluta med det och välj rätt spelare i spelet 3 mot 3. Men jag förstår vad du menar. Vi pratar om felaktiga beslut i viktiga moment i matcherna.

Tycker vi kan fortsätta med Blommogrammet och istället satsa på en bra center.

Det enda är att i 3 mot 3 tycker jag HV måste spela mycket smartare, det gäller inte bara coachingen utan även spelarna , “possession is key”

Avslut görs helst så att man kan plocka upp returerna och absolut inte så att det ger motståndarna en perfekt kontring - annat än om man är väldigt säker på att man gör mål.

Sen ska man satsa på spelare som är smarta, kvicka på röretn, spelintelligenta o.s.v.

Man kan byta in lite sämre spelare då och då bara för att vila upp andra och går de bara in för att hålla pucken en stund tills rätt manskap är på plats.

Men de borde titta på videos av sina misslyckade 3 mot 3 och försöka lära - det är nog det HV är sämst på just nu

Nä hans coachning kostade inte oss 3 poäng.

Tedenbys obefintliga försvarsspel vid 3-2
Och Dichows tavla vid 3-3 kostade oss 3 poäng.

Håller med om att det är lite konstig coachning ibland. Men igår var det inte coachens fel att vi förlorade.

6 gillningar

Varför spelar Tedenby i slutet av tredje? Alla vet hur det ser ut när han är fast i egen zon. Coachning.

3 gillningar

När det gäller Dichow gjorde han dock en super räddning efter missen.

Hade han räddat den första och släppt den andra hade ingen sagt något

Dichow gjorde en grym match i mina ögon.

11 gillningar

Efter coachens coachning/Timeouten så blev laget paralyserat, stillastående, fegt, you name it.
Ett uppenbart resultat av vad coachen förmedlade under TO enligt mig.

1 gillning

Ja absolut. Jag säger inget annat. Men faktum kvartstår att det var en tavla och att vi förmodligen vunnit annars.

Sen gör han en kanonmatch i övrigt. Imget snack.

2 gillningar

Jag hade kunnat förstå timeouten om han kortat bänken och gick hårt på våra bästa spelare.
Då har vilan ett värde. Nu gav han Brynäs möjligheten att vila sina bästa spelare tre gånger om (vår timeout, powerbreak, brynäs timeout) utan att själv toppa laget.

3 gillningar

Kunnandet och förståelsen hos alla här är fantastisk. Det finns grupper på FB som är totalt avsaknad av verklighetsförankring, som drar till med floskler som ” spelet ser bättre ut” ” vi gör fler mål och släpper in färre” ” strukturen är bättre” som vägrar se verkligheten och förstå att det finns en anledning att vi ligger där vi ligger.å

5 gillningar