Tråden om HC Anton Blomqvist

Inget gött tugg = dålig mentalitet = dålig arbetsmoral = folk tar kanske inte matchningar och byten på största allvar = man spelar bort sig och skiter i att göra byten för att istället bli helt jäkla tokslut och överkörd på isen. Långsökt men så jag kopplar det iallafall. Teden lät ganska less när han pratade om just den delen.

Dags att coacha lite annorlunda när det är långt till båset? Är det bara jag som har tänkt på detta :thinking:

2 gillningar

Spelarna har spelat andraperioder hela livet det måste va Blommans spelsystem som gör det omöjligt att byta när det är långt till båset.

1 gillning

Ja det var nåt där, lätt övertolka men Teden kändes så annorlunda… Teden ska vara Teden, lättsam och glad med sina enkla svar… det gör en glad. OT

1 gillning

Jag missade intervjun med AB igår , men såg den idag.

Petter Rönnqvist sa att HV var överkonstruktiva i egen zon och alltid skulle försöka komma ut med pucken i behåll ur försvarszon och att han ibland menade att man mest skulle dumpa ut pucken, att han nästan ville skrika, “slå en icing då, nån gång, nån gång”

Varpå Blomman trotsigt säger till Petter:

-Ja, du har det skönt du.

Det ingår antagligen inte i playbooken annat än att man ska komma ut ur zon kontrollerat - och speciellt mot de bättre lagen blir det verkligen kaotiskt i egen zon , ofta med mål i baken som följd

3 gillningar

Dom spelar fast sig i egen zon, hinner inte byta för att dom inte spelar enkelt. Min ‘take’ är att det bra att våga spela enkelt i dessa sekvenser i matcherna. För det är här dom faller igenom totalt. Dom blir tröttare och tröttare. Vilket resulterar i fler felpass etc.

3 gillningar

Jag satt och funderade nästan på samma sak. Att våga spela sarg ut när det är långt till båset.

4 gillningar

Sen är det upp till spelarna att kunna göra bra dumpar. Inte sällan fastnar den på en spelare längs sargen eller att man fösöker lobba ut pucken där backen ändå kan plocka ner pucken med handen.

Inför säsongen gick truppen delvis från stora starka orörliga backar till mobila spelande backar men det är fortfarande för stor kalabalik i egen zon speciellt i andra perioden. Något måste ske och förändras framöver och gå mot ett tydligare styrspel samt vid stor press bara slå ut pucken från egen zon så långt bort som möjligt.

Fast han sa väl ändå:

-Ja, visst vore det skönt?

14 gillningar

Ja, det stämmer, jag hörde fel där

Men frågan är varför man aldrig GÖR det - när nästan alla andra lag gör det : det känns som det kommer ovanifrån - man ser ju extremt sällan varken : “dump via sarg ut” eller “icing”

1 gillning

Ja jag märkte att han var märkbart stött fortsatt, kunde inte hantera kritiska frågor. Intressant med tanke på att Tedenby lät allt annat än nöjd.

2 gillningar

Det är bara träna perfekta dump som inte blir icing, träningarna framåt. Borde man lära sig som ungdom redan.

3 gillningar

Poängen är att man ska kunna implementera det i spelsystemet när det behövs. Alla kan det redan. AB borde trycka mer på det, alternativt införa det. Jag tycker att det saknas.

1 gillning

Om det stämmer som Quila skriver att det är låst läge mellan AP och AB, så känns det ju sådär att det är AB vi sitter med…

2 gillningar

Man vägrar slå en icing eftersom Anton ändå inte har en plan att få ut pucken ur zon efter vunnen tekning. Dock slår vi en hel del icingar när vi inte bör göra det istället :laughing:

1 gillning

HV har tyvärr som förening valt blomman först i alla lägen vilket innebär att många spelare kommer rata spel i HV. Det betyder tyvärr också att vi är cementerade som ett bottenlag då uppenbarligen ingen spelare lyckas spela blomman hockey förutom att förlora då.

1 gillning

Anton bör lära sig att coacha äckligt disciplinerat!

1 gillning

Avgå. Snälla?

4 gillningar

Grattis Anton, det här var du värd! Ta dig en redig lördagsgrogg när du kommer hem och njut av segern!

24 gillningar