Tråden om HC Anton Blomqvist

Idag blandar han och ger lite, den gode Anton. Day fick väl vila några byten efter tavlan, vilket var bra. Sen får tedenby stå över några byten till förmån för HP, också bra. Teden var inte kass idag, men då fick han en liten markering eller ett försök att väcka honom. Det märkliga är ju snarare att Bränna fick stå över till förmån för HP, samt inte minst att HP inte spelade på Stakkestads plats.

Eller ja, märkligast av allt är väl startspelarna i 3 mot 3. Vill man inte vinna?

Vill föra till protokollet att jag är en av dem som fortfarande tror att Anton är rätt person för jobbet på sikt.

1 gillning

Samma trio startade även mot Brynäs, så jäkla märkligt.

2 gillningar

Jag tror ändå på Blomman, han verkar ändå äta, sova och leva för hockeyn och han vill nog så otroligt mycket men problemet är ju truppen som är otroligt trubbig framåt. Det behövs spelare framåt som kan göra skillnad och Davidsson måste bort. Blomman behöver en ordentlig forwardstränare ijämte sig med rutin som han kan luta sig mot nu när det blåser, inte en kille som coachat forwards i 65 grundseriematcher i Shl.

Finns det ens tränare på marknaden som kan komma in och göra skillnad?

1 gillning

Det man ändå måste fundera på är väl HUR dåliga och trubbiga HV’s offensiva spelare verkligen är?
Är det ens möjligt att dessa spelare som spelat hockey i hela sitt liv inte kan ta till sig informationen från tränartrion?
För om vi tittar på hur det faktiskt ser ut offensivt så ser det ut i princip så som alla i princip härinne på Forumet uttrycker det!

Så frågan måste ju ändå bli:
ÄR spelarna verkligen så dåliga spelare att de spelar detta ineffektiva anfallsspel match efter match efter match på eget initiativ!?!
För TRÄNAREN kan väl aldrig ha föreslagit detta havererade spelsystem eller?

Eller är det så enkelt, alternativt tragiskt att “en spade är en spade”!
Det skulle därmed förklara Spelartruppen, tränarstaben inklusive Styrelse och därmed Föreningen HV71…

Ingen tränare i världen kan få en alltför svag center sida tillsammans med ett skadedrabbat lag att prestera 50% över sin förmåga.
Det är direkt sorgligt att man gång på gång hamnar i detta läge och det är alltså 4:e säsongen i rad i SHL man tvingas konstatera i oktober november att truppen inte håller.

Uttrycket att gör vi som alltid gjort kommer vi få samma resultat har nog aldrig passat bättre inom ishockey.

4 gillningar

Vet inte hur Blomman ska vända skiten.
Låter man spelade begå misstag efter misstag men ändå får förtroende så anser jag att man inte är bra nog för att leda ett SHL lag.

Så enkla saker som idag mot Leksand ska man fan inte få begå utan konsekvenser.
Hv mår skit och man sätter tilliten till en helt orutinerad kille med en helt orutinerad Ass i JD!
Funkar inte detta!

2 gillningar

Spelarna är för dålig, kompetensen håller helt enkelt inte. För många allsvenska spelare i detta lag.

3 gillningar

Nu har han ju äntligen fattat att Stakke inte ska spela så ge han lite tid bara.

Nä men skämt åsido, vi har ju inte speciellt mycket alternativ just nu. När Ang och OFM kommer in så hoppas jag att han tar rätt beslut.

2 gillningar

Kan inte mycket om matchcoaching överlag så lägger mig lågt här…

MEN, jag tycker att det är lite märkligt att man spela Tikka och Co efter att vi har fått ett mål med oss. Känns som ett ypperligt tillfälle att spela vilken av de andra kedjorna som helst för att få lite tryck framåt och momentum men istället blir det iprincip Boxplay. Vi förlorar momentum och vips så är växjö tillbaka i ledning.

Syften främst på match här mot växjö idag, men jag förstår inte tanken riktigt? Vad är tanken? Både Kero/Borgy tekar ju bra i detta läget, Reber vet jag inte, men vad är tanken? Puckkontroll?

Känns verkligen konstigt rent taktiskt att spela den kedjan i just det läget, känns som att det nästan är sämta tänkbara under de omständigheterna.

2 gillningar

Jag tycker blomman gjort sitt nu. Så dåligt lag har vi inte. Bye bye.

3 gillningar

Han håller ju inte som HC i SHL och ska han vara kvar måste vi stärka upp och ersätta JD men en riktig vass ass.

I AIK hade han seriens två bästa målvakter som räddade honom. Det har han inte i HV.

I AIK hade han Gynge, i HV har han AP. Stor skillnad på flera sätt.

4 gillningar

Tyvärr tycker jag vi förlorar på dålig inställning idag. Blir en jobbig måndag på jobbet. Med många fake supportrar i Växjö.

Äsch låt dem hållas. Låt dem tugga om det nu är roligt. Selektiv hörsel.

I dag coachade herr Blomqvist bort oss totalt. Virrig coachning ger virrigt spel, så enkelt är det. Han körde tombola var 3e minut med formationerna. Det funkar inte om man vill ge trygghet till spelarna och spelet. Formationerna sätter man innan match och ändrar endast om det ser riktigt jäkla illa ut. I dag såg det “bra ut” tills Blomman började röra om. Nä en bättre matchcoach måste in, gillar dock personen Anton och han har uppenbart bra egenskaper som vi kan använda oss av, så in med Lillis “Loobmördarn” Lundh som mentor åt Anton.

2 gillningar

Är det inte ett klassiskt NHL-knep att sätta in sin checking line när man gjort mål för att kyla ner och förstöra spelet för ett revanschsuget motståndarlag!? Men ibland fortsätter man även med de spelare som just gjort mål för att de är heta.

Anton B verkar gilla dn första taktiken.

Det är för fasen inte en checking line. Det är en oduglig kedja.

Sundh, Ledin, Falk, Jämtin, Hrdina, Laine - där har du checking-line kaliber.

I årets HV har vi typ Brännström, Lenc och Kero som kan göra jobbet men utspridda i olika kedjor blir det knappast någon checking line.

3 gillningar

Rent faktiskt har du ju rätt - en ej offensivt duktig kedja blir ju inte automatiskt en duktig checking line. Men kanske att HVs coacher på något sätt tror att de kan neutralisera ev offensiver från motståndarna direkt efter mål.

Eller så snurrar de bara runt på kedjorna i förutbestämd ordning…

Enda ändringen jagbsåg var att Borgström klev in som center emellan Reber och brännan. Således satte man twden ett par byten. Men var ju högst tillfälligt då teden var tillbaka pä isen sen.

Vet inte om det såg så jävla bra ut från början heller dock.

Ja, han klev in som center där. Bröt den enda kedjan med energi. Sen spelade man AP Kero Luoto samt Brännström Borgy Reber tillsammans. Resten av kedjorna var ett jäkla high chaparral.

Hur ser tränarmarknaden ut? Vi behöver en typ en “Lillis” för att stärka ledarsidan.
Var är Stillman? Trodde han skulle ta betydligt större plats för hjälpa AB, men det är väldigt osynligt.

Kommer inte på ett enda namn förutom Ante Karlsson som är ledig, men inte trolig.