Tråden om HC Anton Blomqvist

Problemet är att inget styre gjort sin hemläxa. Man har tittat på föregående säsong (som i regel gått dåligt) och kommit fram till att man ska göra det motsatta.

Man har låtit pendeln svänga från en extrem till det andra.

Hade ALI gjort sin hemläxa, vilket jag påpekat tidigare, hade hon varit införstådd med att HV testat kontinuitetsspåret så sent som fram till 2021. Det ledde oss till allsvenskan. Hade hon och övriga kollat mer än en säsong bakåt i tiden så hade hon förstått att det finns bra och dålig kontinuitet.

4 gillningar

Att tala om kontinuitet i det här läget framstår som fullständigt obegripligt ja rent jäkla korkat. När laget är på väg mot sin sämsta säsong någonsin och riskerar att hamna i kval för tredje året i rad, då känns det nästan provocerande att höra ledningen prata om långsiktighet. Det finns tillfällen då kontinuitet är en styrka men när resultaten gång på gång pekar åt fel håll blir det snarare ett tecken på handlingsförlamning. Situationen är så uppseendeväckande dålig att det är svårt att hitta ord som riktigt beskriver hur felriktat det är att fortsätta på samma spår. Här behövs omedelbar förändring inte fler tomma formuleringar om tålamod och stabilitet.

5 gillningar

Förbered gärna faktagranskning på allt inför medlemsmötet. Du är grym på det!

2 gillningar

Ja och det är tamefan ännu ett tecken på hur dåligt det fungerar när man kan göra kanoninsatser vissa matcher och sedan klappa ihop. Då finns ju nån slags potential som man tydligen lyckas sabba gång på gång

2 gillningar

Kommer det hända något under uppehållet tror ni?

Många berömde laget för att man inte klappade ihop efter 0-3 hemma mot MIF. Kan ni tänka er att det är HV71 de pratar om?

Vad har hänt med förväntningar, kravställan och mentalitet när sådana meningar nu även sipprar ur den högst ansvariga tränaren på presskonferensen efteråt.

Ta bort den här loosern NU och ta in någon som vill och har förmågan att skapa en mentalitet för att vinna.

Hur jävla svårt ska det vara?

3 gillningar

HV71 förlorade med 1-4 och inte 0-8 så på något sätt har man ju förbättrat sig “5-0” eller hur? Ett stort steg framåt under Antons tydliga ledarskap och kravställan.

Nej jag tror inte det kommer ske något anmärkningsvärt under uppehållet, kanske ett nyförvärv från en hylla långt ner eller reabacken.

Folk är inte tillräckligt upprörda, publiken fortsätter komma och folk köper prylar i shopen (kanske lite mindre än förr dock). Och man ligger inte sist och det är bara fyra poäng till säker mark och man slog nyss SAIK som är tvåa i tabellen och snart får man tillbaka Dichow. Nej det finns inga skäl till att gunga båten nu och påbörja en ny tränarcirkus. Man är trots allt på rätt väg det gäller bara att hålla huvudet kallt och fokusera och jobba “stenhårt” på alla plan så klarar vi det här!

1 gillning

Är du ironisk? Vill fråga innan jag ifrågasätter din optimism.

2 gillningar

Nej

1 gillning

Passivitetskontinuitet.

1 gillning

All kontinuitet är bra kontinuitet som man säger i Garden.

Jo jag var ironisk.

Men samtidigt var det svårt att helt avgöra eller hur? Snacket går nog så här i vissa kretsar i Garden.

Så för att jag blev nyfiken - hur hade du bemött mitt inlägg om det var seriöst menat?

2 gillningar

Kontinuitet är väl okej om det man gör visar sig bra. Den HV71 kör med verkar mest vara dålig, det vill säga en kontinuitet som inte leder framåt. Som det är nu måste man hitta något annat (vad det nu kan vara), som tar oss framåt.

1 gillning

Modo sparkar sina tränare , varför gör inte hv de med?

1 gillning

Jag hade börjat med att påpeka att det är HV71 vi pratar om, en klubb med de bästa förutsättningarna på alla tänkbara plan. Att då ligga näst sist med 25 poäng på 26 matcher duger inte och vittnar om att något är fundamentalt fel i hur laget leds och formeras.

Vad som är tydligt är att laget inte förmår att bygga vidare på framgång, det de skapar i vissa matcher är som bortblåst i andra. Även detta vittnar om att något är fel i hur laget leds och förvaltas.

Det kanske mest tydliga exemplet är att laget efter halva serien fortfarande inte förmår att spela ok hockey i en hel match, alltså i 60 minuter, vilket vittnar om att laget inte leds och coachas på rätt sätt.

Jag tror att det räcker och bli över för att rama in vad felet är. När väl dessa bitar är på plats kan man diskutera lagbygge, avsaknaden av centrar etc.

Om folks bristande upprördhet, fortsatta lojalitet och köp av suporterartiklar anses vara relevanta måttstockar för att låta allt tuffa på, ja då är hela föreningen bortom all räddning. Alla dessa faktorer visar snarare på den enorma potential som gör HV71 till en klubb med de bästa förutsättningar på alla tänkbara plan.

Slutligen, att jobba hårt kan rent av göra mer skada än nytta om man jobbar hårt på fel sätt.

5 gillningar

Dagens beslut ang. Modo var det bästa som kunde hända.

Förra året tog både Modo och HV två beslut som gick emot allt, det hade typ aldrig tidigare hänt. Nu visar den ena klubben att det var felaktigt.

Trycket och pressen på ALI och Co kommer inte bli mindre nu när Modo underkänt både sin, och indirekt HV:s strategi.

6 gillningar

Jag är så pass uppgiven att jag måste ställa följdfrågan: trycket och pressen från exakt vem?

En majoritet medlemmar ger ju dem sitt godkännande om än passivt/apatiskt. Vem skulle kunna kräva något och samtidigt ha några maktmedel? Har någon större sponsor ställt krav? Media verkar man inte bry sig om, eventuellt JPs senkomna uppvaknande och kritik men där tror jag man mest är förvånade hos HVs ledning, tror inte man kommer förändra sig trots uteblivet okritiskt stöd från JP.

Nästa år vid denna tiden i samma läge som Modo. Först då.

1 gillning

Från fortsatta uteblivna sportsliga framgångar. Det är trots allt människor av kött och blod som ska stå upp för detta.

1 gillning

Tror inte att vi kommer att sparka AB om vi ligger fyra i HA nästa säsong.

1 gillning