Tråden om HC Anton Blomqvist

Tycker också det är intressant, borde inte resultatet vara det som säger om man är en bra coach eller inte. Hade vi legat på säker mark kan man hävda - “han får ut maximalt ur truppen givet läget” eller - “historiskt har hans coachande varit ett vinnande koncept”. Sen om man är bra på det övriga är för mig ganska ointressant, kör han specialövningar, pedagogiska samtal eller kan dra otroliga analyser från sin iPad. Sure det är bra egenskaper… men det är sport vi sysslar med fortfarande, tror jag? Prestation måste väl ändå räknas in här någonstans?

3 gillningar

Jag har kikat matcherna vi vann i kvalet mot Oskarshamn ganska många gånger. Lite som terapi och för att få glädje under nuvarande hockey mörker.

Vi hade marginalerna med oss i flera av de matcherna. Engsund fick Aagard ur balans i nån match. Det fysiska spelet ökades på efter match 2.

Nån modoit tog ett idiotiskt matchstraff som vi gjorde 3 mål och avgjorde matchen i.

Vi hade ärligt talat marginalerna med oss. Det stod verkligen och vägde, och vi snodde nån match där Modo var bättre. Å andra sidan snodde väl de första matchen trots att vi var bättre då.

Möjligen att Anton var bidragande till att den fysiska nivån ökades mot Aargard kedjan. Annars har jag svårt att se att han gjorde något större avtryck.

5 gillningar

Stille hänvisade ju till att han varit del av så många organisationer och sett massor av olika “dagliga verksamheter” [sic!] att han utifrån det kan säga att våra förberedelser är jättebra. Men i vilka organisationer har han egentligen varit aktiv det senaste decenniet?

• KHL. Tveksam på om den ledarskapskulturen har någon som helst bäring på SHL.
  • En säsong i NL under Rikard Grönborg. Här verkar det gått bra, man vann iaf serien.
  • Ett år i AIK under Blomman.
  • Några år i ett dysfunktionellt HV71.

Jag vet inte om jag tycker att detta är ett jättebra underlag för att bedöma hur vår nuvarande “dagliga verksamhet” står sig.

2 gillningar

Jag vet inte hur man definierar bra förberedelser kontra utfall, men det vi ser på isen och spelares beteende motsäger uttrycket ”bra förberedelser”.

1 gillning

Ja om det bästa man kan leverera med ”bra matchförberedelser” och ”jättebra daglig verksamhet” ser ut så här, så undrar man ju hur det hade sett ut om den dagliga verksamheten och matchförberedelserna varit medel mot mediokra….

Sen kan man även undra varför det inte blir och är bättre om allting runt laget är så jävla bra? Är det spelarna i år igen som är så dåliga? Som den gamla vanliga ursäkten från ledningen? Men det är ju ledningen som värvat ihop alla dessa ”dåliga” spelare, så då borde väl ledningen vara ännu sämre? De trodde ju på den här skiten? De trodde ju på det här laget.

Bullshit. Alltihop. Bull. Shit.

8 gillningar

Samtliga spelare i HV:s a-lag har spelat hockey sedan de var små, de är välbetalda proffs som får leva sin dröm. De vet vad spelet går ut på, hur lång en hockeymatch är och vad som krävs för att vinna. Inget av detta behöver någon lära dem. Ändå är det just de frågorna jag har svårast att hitta svaren på när jag ser årets HV spela.

För i min värld handlar hockey om att under kamp göra flest mål efter 60 minuter. Årets HV håller inte i kampmomenten utan förlorar för många närkamper vilket ger motståndarna energi och momentum. Årets HV klarar inte av att spela hockey i 60 minuter. Men det värsta av allt är att lusten att vinna överskuggas av rädslan att förlora.

Säg att du är chef på en arbetsplats. Du har ett arbetslag som inte utför jobbet korrekt, som viker ner sig när det blir tufft och som tar långa raster under delar av dagen.

Hur länge hade du fått behålla ditt jobb som chef?

Med tanke på att vi varit i kval två år på raken, så förstår jag att det svårt att sära på kvalmatcherna….. Oskarshamn / MODO🤔

Skit samma! Allt är ändå ett mörker! :grinning_face:

Det enda vi har är ju kvalmatcher, av betydelse varje år, så att vi inte fixar att hålla isär dem, i detta konstanta trauma, är förståeligt.

Jag läste exakt samma inlägg, men höjde inte på ett enda av mina 205 ögonbryn :sweat_smile:

Ja jäklar. Det skulle vara som att säga att vi på universitetet har en bra undervisning för att Anton är bra på att hålla i arbetsplatsträffarna.

3 gillningar

Just det ja MODO var det ju såklart. Allt flyter ihop i en enda sörja av mörker och misär :blush:

3 gillningar

Räknat? :wink::wink:

1 gillning

Nu när halva säsongen är spelad och ville man rädda säsongen från kval hade klubben agerat nu. Men man gör ingenting.
Vi har många skador och väljer klubben att skylla på det för säkra Antons jobb. Nu är de skadehelvetet som är problemet inte en inkompetent tränare

1 gillning

App app app, vi tog ju hit Sandström!

//ALI

Glöm inte heller Nybro-Eriksson! Och sen har vi tagit tillbaka vårt lån HP. Och vi kan spela Glifford i 8-10 matcher.

Det görs tamigtusan sjukt mycket. Det är bara att konstatera när man zoomar in lite.

2 gillningar

Världsklass :rocket:

Och om 26 omgångar till så är de Hv-leksand i kval :sweat_smile:

1 gillning

Måtte vi klara hemmafördel :crossed_fingers:

OM vi får hemmafördel.

Har gjort samma reflektion. Det var verkligen små tillfälligheter och spelare som hade egen stark vilja (AP och Engsund främst) som vände matchserien.

3 gillningar

Precis. Jag tycker att väldigt många förskönar stilles närvaro en hel del. Han var SC i en helt annan tid, blev dessutom utbränd och sjukskriven