Och där sätter du fingret på precis varför kören låter. Varför folk ifrågasätter.
HV tar inga trepoängare. Jag gissar att folk kommer fortsätta ifrågasätta så länge de där trepoängarna uteblir. För till syvende och sist handlar allt som vanligt om att tränare ska leverera resultat.
Jag tyckte förvisso inte att AB skulle anställas från första början och har ännu inte förstått beslutet att anställa honom nu heller. Med det sagt tycker jag inte AB ska sparkas i detta läge, men jag tycker däremot att han behöver få stöttning under matcher. Detta för att han tar för många felbeslut vilket blir alldeles för kostsamt för oss. Det behövs fingertoppskänsla över istid och vilka som ska spela när o.s.v. och där är AB inte tillräckligt vass.
Fast anledningen att AD åkte runt med Nubben var väl att AD (och alla andra) hade tappat förtroendet för nubben och typ tog över rodret? Nubben fick ju inte göra nått utan att få det godkänt från AD. Han blev nästan omyndigförklarad och satt vid sidan om tills Abbott kom in. AD gillade Blommans “tuffa” personlighet och sen plockade de stillman och scouten från sin för att göra det lätt för sig.
Det är tränarens uppgift att få spelarna att leverera.
Tränaren ska fixa ett spelsystem som gör att man får ut max av spelarna och dessutom fungera som pådrivare och inspiratör.
Se på Malmö och örebro ,två lag med svagare trupper än oss men långt före poängmässigt, alla går ut och gör vad de ska, passen sitter på bladen och man vet och kan spela som ett lag.
Om nu Malmös och Örebros spelare kan sätta passningar på bladet och leverera så är väl deras trupp bättre än HV’s!?!
För det är väl inte tränarens fel om spelaren får höra hur tränaren vill att de ska spela och spelaren inte ens kan passa till en medspelare utan missar det med flera meter. Det MÅSTE VÄL ÄNDÅ VARA INDIVIDENS TILLKORTAKOMMANDE?
Men det har vi ju diskuterat gång på gång. Att då ansvarar tränaren för att, om det inte går få spelarna till att klara av spelet, anpassa det till någonsin spelarna klarar. På kort tid går det inte få spelarna att klara något där de har ett uppenbart tillkortakommande eller där det behöver bytas flertal spelare.
Haha asså Herregud!! Hockeyproffs med flera hundra tusen i månaden behöver alltså en tränare som anpassar hockeyn. Dom är inte såpass skickliga så dom kan spela i dom flesta system.?
Dom har inte hjärna nog att fatta ett spelsystem?
Är dom på fel nivå?
Hur många shl-mässiga hockeyproffs tror du att vi har? De som duger kan väl säkert anpassa sig till flera system men när de som inte duger mixas med resten går det ju inte.
Vi behöver ett system som passar alla och det verkar AB inte kunna bidra med.
Alltså. Det kan omöjligt vara fel på en hel trupp. Inte ens HV:s.
Jag vet fortfarande inte om man borde sparka Blomman eller inte. Men det jag vet är att det finns tränare som haft betydligt sämre trupper och som ändå levererat betydligt bättre resultat än Blomman.
Jag tror alla är medvetna om att Blomman jobbar i en rejäl uppförsbacke. Han tog sig an ett av seriens mest skeva lagbyggen. Men som tränare handlar det om att få ihop grejerna. Det har Blomman hittills inte lyckats med. 15 poäng och 7 poäng upp till säker mark efter 16 omgångar är så jävla underkänt det kan bli. Det är Montén-dåligt.
Såg ingen här försvara Montén förra året pga dålig trupp. Kanske någon enstaka. Men i stort sett samtliga var överens om att Montén var katastrof. Nu står vi här ett år senare med en lite, lite bättre trupp och vissa tycker ändå tränaren inte ska kickas. Hmm. Är det bara för att Blomman säger rätt saker? För resultatmässigt har han ju visat exakt noll den här säsongen.
Det behöver inte vara “fel” på truppen. Det är bara så enkelt att den tillhör botten-3 i konkurrensen med de andra lagen i serien. Det kan ingen tränare i världen ändra på.
Men visst, sparka tränaren en gång till och skäm ut klubben ännu mer, det har ju funkat så bra förr.
Som sagt. Jag vet inte om man bör sparka Blomman. Men att behålla honom bara för att man inte vill skämma ut sig och med det riskera klubbens SHL-existens? Då har det fan gått långt.
MeN vI hAr InTe HaFt NåGrA BrA tRäNaRe TiDiGaRe HeLlEr
Jag håller helt med dig. Sparka Anton är inte rätt väg. Sparka Stakke, OSL, Lindbäck, Tikka, Teden, WIN (mest sannolikt) och en handfull andra spelare som fått jävligt skeva kontrakt är rätt väg. Ersätt med ungdomliga talanger och in med en käftsmäll-center till. Tyvärr omöjligt att göra detta. Tycker synd om Anton.
Hade Abbott inte trott på blomman så hade han redan dragit in en ersättare OM det fanns någon som skulle kunna axla jobbet ledig.
Sen kommer vi till den eviga frågan: Vem fan vill komma in i en klubb som är byggd som HV och med tabellen i åtanke?
Blomman är ju “nybörjare” på SHL-nivå, så man får nog ge det säsongen innan vi bör analysera för mycket. Så klart finns det brister, men det är väl där de assisterande ska komplettera HC…? då blir ju frågan om vi har rätt ASS.
så länge vi inte rör oss åt fel håll spelmässigt eller att spelarna uppenbart vill ha bort honom/HC tappat omklädningsrummet, tycker jag vi ska köra vidare. Alternativt stärka upp i ledarstaben.
Gick in på hockeysiffror.se och tittade på matchen.
Det var två expected goals mer på Timrå, ett mer under ordinarie tid så vinsten de fick var väl inte oförtjänt om siffrorna stämmer.
Sen räknar de ut en “gamescore” som jag är rätt tveksam till hur den räknas ut / stämmer men det som slog mig var ändå att Nyberg och Engsund ändå hade högst av HV:s backar (förutom Alsing) och det var dessa backar som var inne på slutet. Alsing kan ju ha haft ett byte nyligen. Så kanske var backuppsättningen på slutet OK ändå givet alternativen.
Jag försöker alltid vara sanningsenlig snarare än att driva en specifik tes. Just nu vill jag avvakta med tränarbyte för jag tror de facto HV:s trupp är ungefär så dålig som den ligger i tabellen. Att man är mästare på att slänga pengar betyder inte att truppen är bra.
Det jag ändå inte gillar är att man spelar Tikka så förbannat mycket, låt han teka och byt sen om han nu är bättre på tekningar eller så. Han är ju minst 10% långsammare än Timrås elitspelare. Jag håller med Lejaques om att hellre en riktigt bra forward än det minst sämsta alternativ som är “defensiv”. Luoto eller Kero hade varit bra att ha inne på slutet, de är smartare och snabbare än de flesta andra i HV.
PS Sorgligt att Day åter riktigt nära botten i den där “game score”.
Jag kan gå med på att spelarna inte klarar av/inte förstår tränarens spelide. ABSOLUT!
Men jag kan ALDRIG gå med på att spelare som hållit i klubban sen de var lintottar inte kan slå ett pass till medspelare på rätt sätt.
Det kan ALDRIG vara tränarens tillkortakommande som är skuld till det!
På vilket annat företag som helst så hade en sådan medarbetare omplacerat eller sparkats.
Inte fasen hade VD fått avgå?!
Nu är det ju inte bara ett pass vi pratar om utan det är gamecoaching till stor del. Den gör väl ändå inte spelarna? Men absolut, vi lägger det jobbet på dem också.