Tråden om HC Anton Blomqvist

Verkligen stor skillnad på hur Monten behandlades och på hur Anton behandlas, enorm skillnad.

Jag tror att det beror på att Anton är bättre på intervjuer. Dock tror jag att vi kommer att tröttna ganska snart på hans retorik.

Årets lag är dessutom klart bättre än förra säsongen men spelet tyvärr sämre, i bästa fall liknande.

Kontinuitet är bara bra om det är rätt person på rätt plats. Annars är kontinuitet direkt skadligt och blir bara värre ju längre man låter det fortgå.

4 gillningar

Nu feltolkar Du men okej.
Jag har inte diskuterat coachning ö h t.
Jag ifrågasatte hur ett SPELSYSTEM ska kunna fungera om inte spelarna ens kan slå raka pass till rätt adress.

Utan att peka eller göra mig för dum. Det känns lite som att vi spelar ett spel, matchcoachning vs. individuella prestationer. Jag förstår precis vad du vill säga och håller med i det, för när det väl kommer till kritan så är det faktiskt upp till varje enskild person att faktiskt ta ansvar för sina handlingar precis som i vilket vardaglig arbete som helst. Coachen kan ha bra eller dåliga förutsättningar men till syvende och sist landar det hos individen. Och då landar vi återigen på det vi nämnt tidigare, rentav match iq. Vi ser genomgående hur man titt som tätt inte arbetar färdigt situationen, dumpar för icing istället för att transportera pucken över röd och så har men tekning i defensiv zon, eller stöter och jagar bort sig. SHL är så cynisk och bra så att det enkla MÅSTE sitta.

Det är en hög av dåliga beslut, matchcoachning med ex val av kedjor och spelare och dem individuella handlingarna som leder fram det här.

Har du sett matchen?
Vad är fel i spelsystemet igår?
Vad exakt är det för fel som begås i coachningen.
Ja troligen tycker du Tikka inte skulle spelat men titta gärna igenom hans byten i lugn och ro.
Den linan gör det faktiskt, hur jävla politiskt inkorrekt det är här inne, förbannat bra.

1 gillning

Vad är fel i linorna igår?

1 gillning

Tänker om det finns en osäkerhet i vilka roller man har, hur man spelar - vem gör vad när hur - och tilliten till retsamma och varandra, i kombination med samma brist på självförtroende som vi haft sen flera år. Och brist på spelglädje?
Måste ju vara hur lätt som helst att man börjar tänka ”blir det ännu ett sådant år?”
Undrar just hur mycket man jobbar med mental coachning som Mårts tid.
Såg vårt lokala div 2-lag nyligen och tränaren har gjort underverk i att se till att alla vet vad de ska göra och hjälpa varandra. Ett otroligt lugn och trygghet i att hantera alla även trängda situationer. Man har flera alternativ dessutom, viktigt i det hela. Man köper sig tid.

Vilka saker sätter du frågetecken på vad gäller gårdagens match hur vi ska spela?
Vilka roller anser du verkar tveksamma?

1 gillning

Något liknande hade jag velat se, för att ge sig själv bättre förutsättningar att ta 3 poäng. Tycker inte att det handlar om enkom igår, det är helheten av beslut som tagits i avgörande slutskede.

Allt det där påpekades under matchtråden igår. Live, när det hände. Så infon finns att tillgå.

Du svarar nog helt fel person tror jag…

Vi gjorde 2-1 och sedan blir det såklart att man krigar järnet för att försvara sin ledning.
Då får du ursäkta men då är nog inte Jamiro Reber rätt medicin.
Vad gäller Fisker är jag 100% övertygad om att man har en väldigt öppen dialog hur mycket han själv känner att han kan belasta.
För övrigt vill jag understryk att linan med Lenc-Tikka-Träff gång på gång vann fast puckar djupt nere i Timrås zon. För övrigt försvarade man väldigt bra under hela matchen.

Stannade videon när det var 1:19 kvar av förra matchen och Tikka befinner sig i ingenmansland när skottet går och de är övertaliga runt vårt mål, tycker han är för långsam och tyvärr är Timrås offensiv alldeles för bra för vår defensiv.

Hade hellre sett att han höll sig nära motståndarna & målet så de inte ständigt kommer på mellanhand

Sen tycker jag både Brännström och Tikka tittar för mycket puck och för lite på att markera spelare, känns inte som Brännström gjorde mycket nytta när 2-2 målet föll, Tikka jobbar i alla fall så hårt han kan.

Vill ändå inte byta tränare, tycker våra spelare ÄR sämre än t.ex. Timrås

2 gillningar

Det är precis så han ska placera sig.

Klippet jag talar om är nedan:

Tikka gör helt rätt MEN Brännström markerar ingen!!

Ser inte din bild, sen håller jag inte med om att han placerar sig bra, det finns redan en person i skottvägen, det behövs inte 2. Bättre att se till att om skottet eller passen går igenom att det inte blir kaos. Tycker hellre man ska ta spelarna.

Tror inte det är för att Anton är “bättre på intervjuer”. Med Monten fanns uppenbara tecken på att han inte hade spelartruppen med sig för fem öre. Genomklappning efter genomklappning, spelare som öppet kritiserade honom osv. Ser inget av detta i årets trupp. Tvärtom. Vi är med i de absolut flesta av matcherna, förlorar oftast med uddamålet osv.

Till syvende och sist kokar det oftast ner till att en eller flera spelare gör individuella misstag som avgör matchen åt det andra laget, Så som spelare gör när de är SÄMRE än sina motståndare helt enkelt.

Följande spelare klarar inte SHL:

Day, Sjöholm, Tikka, Lindbäck, Herman Hansson, Stakkestad, Tedenby, Nyberg

OK SHL spelare som ändå gör grova misstag ibland:

Engsund, Fransson, Reber, Träff, Lenc, Brännström, Dichow, Hugo P, Stål-Lyrenäs

Bra SHL spelare som dock är på tok för ojämna:

Petersson, Borgström, Kero, Alnefeldt

Bra SHL spelare:

Alsing, Luoto

Ungefär så tycker jag det ser ut, och resultaten blir därefter

5 gillningar

Utav någon anledning blir den svart.
Ser nu också att Tikka blir lite lurad pga en olycklig studs i plexit vilket gör att han hamnar lite på fel sida. Det hade kunnat gjort skillnad då han troligen hade hamnat i ryggen på Timrå spelaren och därmed kunnat låst fast honom istället.

Sitter utomlands vet inte ifall det gör att det strular lite…

1 gillning

Min tes är att om man har sämre spelare än motståndarna så krymp ytorna - gå närmare egna målet & motståndarna och och låt dem ev. få något skott utifrån . Värsta är när en spelare nära kassen är helt omarkerad. Det är mycket värre …

PS uppskattar den konstruktiva diskussionen

1 gillning

Ja alltså man ställer upp och sätter gärna press och dom värsta avsluten är höga slottet så där måste man ha en som markerar.
Sedan kör nog dom flesta lagen om inte alla på detta sätt och sedan ska man krympa ihop boxen när skotten går och gruppera in och ta sin gubbe och framförallt plocka bort klubbor.

I nästa sekund passade Timrå-spelaren (sköt inte) och turligt nog fick mottagaren inte riktigt kontroll på pucken och det såg ut så här - och då hjälper inte Tikka mycket om han hade passat eller skjutit mot mål och det vart retur

3 gillningar