Tråden om HC Anton Blomqvist

Tänker det inte är speciellt schyst att sätta in en halvt framgångsrik HA-tränare som tränare i ett HV71 som man vet kommer kämpa om sin överlevnad. Och då som huvudtränare för att den han skulle varit assisterande fick kicken.
Hade det ändå varit typ Viktor Stråle, en som coachat ett topplag i HA, kunde det varit en sak. Som AC eller möjligen då HC i ett självspelande HV.

5 gillningar

Ja, ingen tacksam uppgift han fått AB. Givetvis skulle han anställts som assisterande och fått möjlighet att bygga på sitt CV först, men nu blev det inte så. Han är vår HC och behöver få stöttning i uppgiften nu. 3 poäng mot Luleå är ett måste nu. Dicken lär stå och vi kan ju hoppas på Släggan in. Tror vi har chansen mot Luleå. Inget att förlora längre.

10 gillningar

Vi har inte vunnit i Luleå sen Hasse Sjöö gjorde 2-1 i förlängning 1988. Det kommer se ut precis som vanligt på måndag.
Bajsbrunt i två perioder och sen lite hoppfullt i tredje när Lule backar hem. Uddamålsförlust igen.

4 gillningar

Jag lastar inte Anton alls för det här. Uppgiften var honom övermäktig, tyvärr har hans dåliga beslut förankrat oss i botten. Jag hoppades att HV skulle våga bryta i tid till uppehållet men nu är det vad det är.

Viktigare att nästa tränare blir rätt än att det går fort då vi redan är avhängda nu. Om Anton får sparken inatt eller om tre-fyra veckor spelar egentligen ingen roll.

4 gillningar

Är inne på spåret att vi nödvändigtvis inte behöver dumpa Blomman. Däremot borde man överväga att ta in en utifrån så de får delat ansvar. Nånstans måste vi ha tålamod oavsett hur skitigt det än ser ut…

14 gillningar

Håller med

Håller med dig Timpan. In med någon som stöttar upp.

2 gillningar

Ja, delat ledarskap som miljöpartiet :blossom::blush:

1 gillning

Jag tror blomman kommer vara kvar oavsett vad, även om vi skulle åka ur. Kontunitet ni vet osv.

1 gillning

Kanske Annie Lööf?

2 gillningar

Det är det enda rimliga!!!

1 gillning

Har garanterat ett stort HV-hjärta som en sann smålänning… :poop:

3 gillningar

Vi skulle ju kunnat försöka med Ulf Kristersson men jag tror inte han hade sett över sargen utan stege.

5 gillningar

Nä exakt. Tanken var väl från början att man skulle sätta AB som assisterande till JL? Galet att låta honom gå in som HC när tanken var att han skulle fasas in i rollen.

2 gillningar

ad var det, inte nubben.

Kicka blomman nu då…

”Delat ansvar”.

Nope. Ut. Han ska ut.

1 gillning

Ja jag tror det också, försökte bara ge alternativ men är rädd att har man tappat det eller aldrig fångat det blir det stor risk för pannkaka om man låter den tränaren vara kvar.
Oavsett, blir intressant att följa fortsättningen.

Riskerna som finns med en avgående sportchef vid rodret är att sportchefen omedvetet trappar av. Det vet nog de flesta som varit på väg bort och in i något nytt.

Risken är att Abbott inte orkar ta vissa strider, att han följer klubbens linje till punkt och pricka (i det här fallet: hellre lugn och ro än resultat…) och att han inte kämpar lite extra för att få det EXAKT så som han vill.

Jag hoppas Abbott har brinnet kvar och inte vill lämna Sverige med en färsk degradering på sitt cv. Jag hoppas innerligt att han är en tjurig jävel som kommer göra allt han kan för att HV fortfarande ska vara en SHL-klubb till nästa säsong.

Om han tror på ett tränarbyte (vilket jag är övertygad om att han gjort under normala omständigheter) så måste han se till att ordna ett sådant.

Kontinuitet, lugn och ro och “vi kan inte sparka EN TILL tränare” är inte dugliga argument när vår SHL-existens står på spel.

Sen är jag som sagt inte främmande för att man kan behålla Blomman i ett på pappret delat ledarskap (där den nya HC:n egentligen sitter på den verkliga makten), eller i en roll som assisterande. Men som ensam ansvarig för herrlaget, det ska Blomman inte vara. Då är jag tämligen övertygad om att vi ryker så det står härliga till.

11 gillningar

Hear hear!