Tycker vi bör sitta lugnt i båten och låta Blomman jobba på. Jag är rätt säker på att det är är så att vi återigen har för dåliga spelare mer än något annat.
Vi saknar en toppcenter. Det är det stora. Sedan tvingas vi ge istid till spelare som är för dåliga. Till dessa hör som jag ser det Tedenby, Sjöholm, Tikka, Lindbäck och Brännström, bland dem som regelbundet får istid. Saknas även en riktig topp-topp målvakt
Vi är därtill kraftigt beroende juniorer som gör det bra förvisso, men det är tufft att vinna närkamper osv när man som 18-19 åring ställs mot en 30 åring. Det blir lite valpigt emellanåt. Är väl bara Träff som verkar ha en färdig fysik av juniorerna.
Det samlade “stridsvärdet” räcker inte riktigt till.
Att vi håller ihop det i matcherna och förlorar hedersamt borde indikera att tränaren gör ett rätt hyggligt jobb skulle jag säga. Med andra ord, han har inte tappat gruppen.
Det trötta argumentet som säger att Blomman är snack och lite verkstad köper jag inte. Det är väl jättebra att vi har en tränare som har talets gåva? Kan han prata med media trovärdigt så kan han även göra det till gruppen. Det är ju liksom det som en tränare ska vara bra på, att kommunicera.
Jag hoppas vi låter Blomman fortsätta. Uppgradera truppen istället.
Det stämmer inte riktigt. För Blomman har faktiskt inte varit tvingad till någonting, till och med när vi haft skador har han kunnat ställa över vissa av de spelare du nämner. Färskaste exemplet är nu inför Norrlandsturnén då Blomman aktivt valde att ta med sig Tikka och Lindbäck.
Glöm inte att vi lånade ut Träff inför säsong. Vi tog ett aktivt val att sätta andra spelare före. Glöm inte att Hugo Pettersson precis blivit utlånad. Glöm inte att Stakke med flera vid flera tillfällen gått före juniorer. Glöm inte att vi har nog ett par tre till juniorer som lätt skulle kunna gå in istället för Tikka, Stakke och Lindbäck.
Så det där med att Blomman varit tvingad att spela dem. Det stämmer inte. Och det är väl också ett av Blommans största problem. Att han faktiskt aktivt valt att spela de som inte borde spela.
Man kan inte kasta in hur många juniorer som helst bara för att de är skickliga. Det blir för klent om man använder för många juniorer. Fysisk styrka är viktiga värden också, på den punkten är ofta juniorna… Sämre.
Som sagt. Det har inte handlat om att spela med hundra juniorer. Det har handlat om fall där man har kunnat använda en junior istället för spelarna du nämner, men att Blomman valt att satsa på någon av de du menar han har varit tvingade till att använda. Som att Stakke gått före Hugo, eller att man valt att låna ut Träff (som nog sitter på den tyngd du efterfrågar) och gått på killar som Tikka och Lindbäck istället.
Men om vi hårdrar det, då fattar jag det som att du hellre har Stakke på isen än Hugo Pettersson? Av den enkla anledning att Hugo är junior? Eller att det var rimligt av Blomman och ledningen att låna ut Träff för att istället satsa på spelare som Lindbäck, nämnda Stakke och Tikka?
Du har hellre en senior istället för en junior helt enkelt, och det oavsett hur dålig (återigen, hårdrar det) senioren är? Det är därför Blomman varit “tvingad” att använda dessa dåliga spelare fast han haft möjligheten att ställa över dem?
Min åsikt är att vi ligger i botten eftersom vi har brister i truppen. Tycker en del i det är att vi är väl beroende av juniorer på viktiga positioner eftersom så många underpresterar.
Jag menar vidare att det ofta är skillnad på en 18-19-åring jämfört med en 30 åring när det kommer till att vinna kampmomenten/fysik osv. Man har inte hunnit träna i så många år, det är klart att det blir svårt då.
Utöver det en har vi en fem-sex äldre spelare som inte håller måttet, de jag nämnde. Det är där jag tror problemet ligger snarare än hos coachen.
Om jag hellre vill ha Stakkestad före Hugo Pettersson? Jag vet inte hur du fultolkar dig till att jag skulle vilja det. Men jag skulle säga att det nog är bra för Hugos utveckling om han får spela många minuter i en framskjuten roll på annat håll tillsvidare.
Men regeln gäller väl bara laget som orsakat Timeouten eller?
Ingen timeout ska beviljas till felande lag efter en icing , efter att målvakten har orsakat ett spelstopp från ett inspel från den bortre planhalvan, eller efter att en försvarande spelare oavsiktligt har flyttat på sin egen målbur och därmed orsakat ett spelstopp.
Tycker personligen att anledningen att vi återigen är ett kvallag inte beror på vilka spelare som det satsas på, utan att Blomman inte lyckats sätta en grundtrygghet i laget där vi får med oss resultat i jämna matcher. Det går att hänvisa till enskilda misstag som gör att vi förlorar, men inte när det händer varje match. Dessutom är Blomman själv ansvarig för en hel del av misstagen som lett till tappade poäng.
Vi har ett gäng riktigt dåliga kontrakt som tynger oss, men det ska ändå gå att få ihop det här bygget mycket bättre än vad våra tränare har lyckats med. Om vi på något sätt ska vända den här säsongen hänger inte på vem av Måns Lindbäck eller Hugo Pettersson som tar sista platsen i fjärde kedjan, utan det handlar om att spela smart som ett lag i avgörande situationer och ge förutsättningar för våra bästa spelare att prestera.
Inga spelare som kommer till HV blir bättre här, snarare tvärtom. Det är delvis på spelarna själva, men också delvis på tränarstaben
Den situationen köper ja dock. Man ser ganska väl att han först inte tänker ta någon time out utav just den anledningen, att inte låta Skellefteå vila. Sen dröjer Skellefteå sig kvar med spelare som trots icingen ändå åker och försöker byta (läs pudas) just av den anledningen att de ska få vila. Det tar så pass lång tid så han väljer att pga det ta time outen då de ändå fått vila. Annars va nog aldrig tanken att ta den för då hade han inte visat frustration på det sättet.
Det är fult av Skellefteå då det är så pass medvetet men samtidigt väldigt rutinerat där han låter sina medspelare vila upp sig igen.
Japp, håller med dig @Virre. Denna timeout är mer rimlig att ta eftersom sekunderna redan tickat iväg. Något domarna givetvis borde stävja mer förövrigt.