Tror personligen att det vore ett stort misstag att kicka AB. Vad står vi med då? Snacka om en svajig organisation med ny eller ingen SC och en hackig ledarstab. Vi ska absolut kunna få till det bättre med laget men vi behöver inse att det gäller att överleva denna säsongen och bli av med Nubbens alla avtryck. Jag ser heller att vi pungar ut med ännu mer pengar på spelare i detta läget, i synnerhet en center. Hur mycket tid har AB fått med ett icke skadedrabbat lag egentligen?
Blomman är ju visserligen ett av Nubbens avtryck.
Blomman är Nubbens gubbe, har Nubben själv sagt.
Det om något talar emot Blomman.
Absolut, det behöver dock inte korrelera med att AB per automatik är kass för att Nubben tog honom till HV. Det kanske korrelerar mer att Nubbens övriga värvningar gör ABs arbetsvardag ett jävla elände.
Tommy Tikkas lön säger allt. Fyfan. Inte undra på att AB måste spela honom, eller det är inte självklart att bara sätta honom på sidlinjen i alla fall… Man blir förbannad.
Tyvärr luktar det ju unket ur i stort sett varje syltburk som Nubben lagt sina fingrar i. Borgström är väl det enda undantaget. Så jo, högst sannolikt är Blomman fel val för HV, av den sorgliga och enkla anledning att det är Nubbens val.
Må så vara, men det kanske ska konstateras under omständigheter där ABs arbete inte är så pass påverkat av Nubbens alla katastrofala beslut. Säg nästa säsong, beroende på hur utfallet blir denna säsong…
Det gällde ju även spelarna som han värvade inför förra säsongen och som blev kvar. Blev ingen jättemarkant skillnad där för att de fick en ny tränare. Näe. Blomman har Nubben som en blöt filt över sig. Anledning nog att kicka honom.
Att säga att det är anledning nog att sparka tränaren för att det är Nubben som anställt honom är
bara fånigt.
Jag är ingen nubben vän, och börjar också tveka på om Blomman är rätt man framåt, men vi kan väl hålla oss något mer sakliga än så, tycker jag…
Ja vi bör nog basera våra argument på vad som är bäst och inte på oväsentligheter som vem som värvade vem.
Jag håller med @Lindbom95. Det borde gå att få ut mer av den här truppen trots dess många brister. Jag har varit för att ge blomman en ordentlig chans och att ha tålamod men ju längre säsongen går desto mindre tålamod finns det kvar. Vi har egentligen bra backar, skapliga målvakter och ett antal gubbar som är farliga framåt. Oavsett en del sänken så ska det gå att prestera betydligt bättre.
Jag vill gärna ge det några matcher till med Ang, Släggan och Fisken och se om de kan få ihop någonting som liknar SHL mässigt av det här.
Jag har fortfarande inte gett upp. Jag tycker ändå att det i jämförelse med förra säsongen ändå finns tendenser till ett mycket bättre spel och en starkare grupp som inte ger upp. Det tar tid att bygga en grupp. Förra säsongen var ju allt skit från i princip dag ett. Ingen mental styrka alls i gruppen, nästan bara genomklappningar. Om det skulle visa sig att Blomman tappat omklädningsrummet så är jag beredd att svänga i min åsikt, men just nu finns det ändå saker att bygga vidare på.
Eller Mårts? Haha, det går ju faktiskt att prata med spelare på ett normalt sätt. Sen kan det behövas lite extra bokstäver i några situationer.
Precis, absolut, ta fram de extra orden när de verkligen behövs, som när Mårts körde med sin metafor i slutspelet, annars blir det till slut tomma urvattnande ord.
Otroligt många spännande inlägg sedan jag var inne senast.
Jag kommer tillbaka till alla inlägg om vårt bristande spelsystem och hur kassa vi är.
Kan någon förklara för mig på ett pedagogiskt vis vad är det är man menar brister i vårt spelsystem.
Det är så lätt att kasta ur sig detta men nog ganska komplex fråga som kräver lite mer underlag än så.
Om vi nu tar Skellefteå matchen med just denna insikt är det flera saker som händer i den matchen som får väldigt avgörande konsekvenser.
Skellefteå kommer ut i ett rasande tempo och sköljer över oss till en början, särskilt linan med Brännström-Reber-Tedenby har det jobbigt i egen zon och jag har sagt det förut men vill understryka det igen att det är en bit kvar för Reber att bli en stabil center i SHL rent försvarsmässigt. En otroligt skicklig spelare med framtiden för sig. Tedenby i synnerhet är nog minst sagt svår coachad.
1-0 till Skellefteå inte alls några system mässiga fel överhuvudtaget, utan ett fint slagskott som Hugo ska ta alla dagar i veckan. Han sätter sig på knä och där måste han stå upp så är det inget mål.
2-0 Skellefteå, Day kommer precis in och gör direkt helt fel då han stöter på puckföraren som lägger ut den på kanten och man har öppen gata in i vår zon. Vi snackar gap control eller snarare gap no control. Puckföraren skjuter ett ganska mediokert skott som Hugo släpper retur på.
Ang är ca 3 meter före sin gubbe och stirrar puck och när han väl inser sitt misstag blir det ett ihop slag och pucken går i en båge över Hugo och in i mål.
Tikka tar ett beslut som är så förbannat korkat så klockorna stannar och tar inte mindre än 5 skär och attackerar en Skellefteå spelare som står med ryggen mot spelet. Dåligt av Skellefteå spelaren men framförallt totalt idiotiskt av Tikka.
PP 5 minuter där Skellefteå radar upp riktigt bra lägen och det är en tids fråga innan det kommer bli mål och 3-1 kommer, dock på ett skott mellan benen som nog Hugo skulle tagit men samtidigt gör han några stora räddningar innan och har även tur med någon ram träff.
Vi går alltså in i pausvila med 3-1 i arslet.
Det är inget snack om att Skellefteå varit bättre och jag tycker HV redan efter några byten uppträder stressat. Vi tappar delvis tålamodet.
Skellefteå har scoutat oss väl då man sätter enormt hög press på Sjöholm, Engsund och Nyberg. Jag tycker ändå vi trots allt löser det ganska bra och när vi gör 2-1 känns det som om vi är på gång in i matchen men Tikka incidenten ger oss enorm uppförsbacke.
4-1 Skellefteå är också en olycklig situation i PP för Skellefteå där vi jagar och Fisker får loss pucken och ska spela ur den ur zon men missar och det blir en 50/50 situation och Skellefteå backen slår en chans puck i midjehöjd som plockas ner och det blir ett överspel till Pellika som stänker dit ett snyggt avslut.
Förbannat tung förlust och en tung första period.
Jag ser återigen inte alla konstigheter från HC eller en avsaknad av spelsystem.
Vi spelar långa stunder ganska bra och håller oss inom systemet.
Tyvärr sker en del indivuella misstag som knappast kan lastas vår HC.
Det är främst Day, Ang, Hugo och såklart Tikka som gör ganska fatal misstag som blir kostsamma.
Jag måste bara kommentera alla inlägg om “vila med puck”.
Vila med puck handlar mycket om att vi inte bara ska ge bort puckar oavsett vart på planen man befinner sig utan hellre hålla den inom laget. Det kan väl aldrig vara fel och såklart bygger det på en viss smartness och spelskicklighet.
Jag stödjer detta till 100% och viktigt att man försöker tillämpa detta och har det som ett mantra inom laget. Vi får inte heller glömma att vi också har en motståndare på andra sidan.
Alternativet skulle vara som framförallt förra året att bara skicka puckar över till motståndaren hela tiden och ibland hamnar vi där mycket pga spelare som till stor del saknar skicklighets nivån som krävs för detta.
Tittar man på matcherna är det absolut inte där vi brister och som orsakar att vi förlorar matcher.
Jag kan tänka mig att man har en rejäl utmaning med en spelare som Day som är skicklig i att hålla i pucken och gör många bra saker men tyvärr kompenserar han detta genom mycket spelmässiga fel utan puck.
Klockrent
Hej då.
(Igen)
Du har tappat ditt lag.
Nånting måste hända. Vet inte om det som krävs är att AB ska få sparken, kanske behöver komma in nån ny erfaren pjäs i ledarteamet som jag och andra varit inne på, men något måste hända nu.
Tuppen bestämmer!
Jag tycker att sparkar tränar-kortet redan har spelats för många gånger, men, om det ser ut så här match efter match så måste klubben börja vända på alla stenar.
Tränar-kortet har inte spelats. Inte med den här truppen, inte under de här förutsättningarna.
Men annars säger jag som dig. Det går inte att det ser ut så här fram till kvalet.
Tycker det är sjukt pinsamt av blomman att det ända han gör för att ”väcka” laget handlar om att peta eller skicka ned AP i kedjorna…
Tänk vad många som har varit dåliga denna säsong utan att nått hänt…