Jo jag vet att metaforen föll, platt, jag försökte mitigera det
Och ja, det är klart att det tar längre tid att göra det organisatoriska förändringarna, men det är därför jag tänker att man kanske kan ha mer behållning av att behålla honom, att det kanske till och med kan bli positiva resultat.
Men nej…ni kanske har rätt, det kanske inte går med honom, han kanske helt enkelt är för dålig…
Med all respekt @Dackefejden , jag tror man behöver använda sig av flera tankespår samtidigt. Såhär ser jag det:
Föreningens kräftgång i stort, alla delar, är mestadels ett styrelse och ledningsproblem.
Herrlaget är mestadels ett Anton-problem och till en mindre bit ett Björn-problem
Men herrlaget överskuggar allt som sker i föreningen. Vi vet, som att vi har fakta, odiskutabel verifiering från HV71, att man fått lägga en massa pengar på herrlaget för att räddad detta, så att övrig verksamhet blivit lidande. Som exempel på detta har man inte bemannat upp tillräcligt i orgnisationen efter återkomster till SHL, för att istället lägga pengarna på herrlaget. Detta är i stort INTE Antons fel. Det kommer ner till den/de personer som tog det gravt idiotiska och skadliga beslutet att anställa knet. Men, eftersom vi fortsatte med spelarrulljansen in till denna säsong så har Anton-Björn även spelat en roll, om än mindre och kortare i tid.
På samma sätt som jag delar in problemen, lite förenklat, i två kategorier ovan, så behöver man tackla detta med minst två huvudspår. Ett av dem diskuterar vi i denna tråd: herrtruppen medelst Anton i spetsen.
Här tycker jag du blandar ihop korten, dvs blandar ihop de två punkterna ovan, när så inte behövs.
“Kanske med en annan tränare”-argumentationen är inte särskilt väsentlig. Vi har en tränare som gjort 1.12p/match under 104 matcher. Vi behöver inte diskutera andra tränare. Tränaren är högst ansvarig för resultatet på isen. Han ber sin SC/GM om spelare för att prestera (check på den, detta har han fått göra) och han formerar sina spelare i ett spelsystem (som ingen fattar vad det är) för att vinna matcher.
Låt mig testa på en lista över saker där jag tycker Anton fallerat, stort som smått, så kan folk fylla på eller göra listor över det han gjort bra:
För få poäng i snitt över åren. 1.12p/match i 104 matcher.
alldeles för många förändringar i laguppställnigar, från match till match, från period till period
konstig matchcoachning, dvs vilka som är på isen i given tidpunkt
konstiga time-outer (även om detta blev bättre med tiden)
Konstiga petningar eller statuerande av exempel (AP, Ang, HP, etc)
Avsaknad av petningar på usla lirare, Pasic som huvudexempel
Hantering av målvaktspositionen med Lehtinen, med Gliffen, med dicken, med alla utom Sandström på slutet.
Dick-gate. Både den gamla men även den nya (som vi pratat för lite om)
ass-ass-backwards. Att lassa omkring ass-ar och byta roller och lajva tränarkonstellation för en SHL-klubb.
Oförmågan att ändra på någonting som han analyserat och fört fram i media. Ena dagen skall X åtgärdas (det görs aldrig) nästa dag så är det något annat som skall åtgärdas (där syns det inte heller någon förbättring). Massa förklaringar till saker som är fel, men en återkommande oförmåga att åtgärda detta.
Alla konstiga utlåningar
Alla konstiga inlåningar
Alla mediokra HA-värvningar under säsong.
Valet av strategi (tillsammans med Björn) för säsong 25/26 i det spelarmaterial man både skickade iväg, samt tog in. (ALLA, fucking alla och deras stendöda jävla moster, såg att detta hade galax-stora hål, men inte Anton)
Småaktigheten i att i media, kasta skit på fans som kritiserar (Ragnarsson/bära ut-gate)
Svärdet-gate (second hand embarrasment)
Byte av fot vad gäller anledningar till det dåliga resultatet. Det som inte var ett problem i början blev till slut det största problemet.
Fokus på avsaknad av chefer som en av flera anledningar till dåligt sportsligt resultat (det var bara sex dagar eller något) eller för många chefer (har noll förståelse för detta)
Avsaknad av special teams. Vi var sämst i BP. Jätteusla i PP. Vi hade alla spelare i alla spelformer som absolut aldrig skulle varit där. Uselt. mega-uselt.
Att inte kunna sätta ett spelsystem på 2 säsonger, som någon kan förklara.
Du kan ju inte ta en paus nu när du gjort ett så innehållsrikt inlägg om Anton som belyser precis allt som jag tycker, men inte jag själv kan uttrycka.
Jag håller med om att detta definitivt är ett av de bättre inläggen i tråden.
Att man tvingats vikta om resurserna på grund av dåliga resultat och försöka rädda laget på grund av en HC som inte fått ut det han borde, ja, jag förstår konsekvenserna. Jag håller med om att jag blandar ihop korten lite.
Och med kombinationen av naivitet så….ja, det är fan tur att jag inte sitter på bestämmande position.
Tack för ett väl formulerat bemötande av mina tankar @Diabolics .
Jag håller nog inte med. Jag vill nog att du och vi övriga medlemmar ska sitta på bestämmande position mera. Dvs att vi nyttjar vår föreningsdemokrati bättre. För även om vi enskilt inte besitter hela den kompetens som behövs för att ta bra beslut, så tror jag att vi som kollektiv nog kan hitta en mycket bättre medelväg att gå, för förenignen, att vi kan enas om en bättre riktning. Tillräckligt bra för att ge föreningen i uppdrag att ta sig åt det hållet.
På det lite krav på efterlevnad och utmätande av ansvar, så är vi en bit på vägen.
FC København har precis bytt tränare. Från Neestrup som varit en del av laget sedan länge och från deras akademi som spelare. HC sedan dess 2022, vunnit ligan, cuppen och en hel del europaspel. Ung och utvecklingsbar, namn för framtiden.
Spelarna ville inte ha bort han. Ledningen ville behålla han. Till sist satte det sportsliga stopp för honom denna säsongen. 1 dålig halva av säsongen var nog.
Ny tränare får spelarna att dra åt samma håll och wupti vinner man 7-0, mot ett lag som spelar för att hålla sig kvar i ligan. Spelarna hyllar nu bytet och att göra saker lite annorlunda.
Jag tror tränarbyte absolut kan påverka och vill byta AB.
(man kan säkert tweaka upp till en 10 poäng extra med en riktigt bra coach på en säsong och därigenom undvika kval , detta även om jag som sagt tycker spelarmaterialet är ännu viktigare så att t.ex. Skellefteå säkert hade sluppit kval även med AB som coach och hamnat högt upp)
Dock är det viktigt att få rätt coach - så vi inte gör ett nytt byte som inte blir bra.
När vi ändå byter kan man ju ändå göra det bra - jag hade som sagt tyckt det var bra med Örebros förra coach Niklas Eriksson just för att vi behöver stabilisera och han verkar inte kunna göra dåliga resultat.
Låt mig göra om listan över saker där jag tycker Anton fallerat, stort som smått:
För få poäng i snitt över åren. 1.12p/match i 104 matcher.
En förmåga att aldrig vinna matcher när det “gäller” under säsong, utan endast klarat av att vinna kvalmatcher mot seriens sämsta lag.
Att inte kunna rada upp mer än två segrar* i rad, under 104 seriematcher (*24/25 gjordes detta om man räknar in SO och OT vinster, vid ett tillfälle)
Under de två senaste grundserierna (totalt 2 x 52 omgångar) har HV71 under Anton presterat historiskt svagt - särskilt i starten. I 19 av säsongens 52 omgångar har laget uppvisat klubbens sämsta resultatet någonsin i modern tid (med 14 lag i SHL), och i ytterligare 9 omgångar har man tangerat bottenrekordet. Sammantaget rör det sig alltså om 28 omgångar med rekordsvaga eller rekordtangerande resultat – varav 27 inföll under lagets första 27 omgångar. (Se looser-klustret)
För många/för konstiga förändringar i laguppställningar, från match till match, från period till period
Konstig matchcoachning, dvs vilka som är på isen vid given tidpunkt
Konstiga time-outer (även om detta blev bättre med tiden)
Konstiga petningar eller statuerande av exempel såsom skridskotest och bänkningar (AP, Ang, HP, etc)
Avsaknad av petningar på spelare som konstant underpresterar, Pasic är ett exempel.
Hantering av målvaktspositionen med Lehtinen, med Gliffen, med dicken, med alla utom Sandström på slutet.
Dichow-gate. Både den gamla (städskrubben) men även den nya (vart tog han vägen denna våren?)
Hattande med ansvarsfördelningen i tränartrojkan, samt byten av assisterande coacher: allt utan resultat
Oförmågan att ändra på någonting som Anton analyserat och fört fram i media. Ena dagen skall X åtgärdas (det görs aldrig) nästa dag så är det Y som skall åtgärdas (där syns det inte heller någon förbättring). Massa förklaringar till saker som är fel, men en återkommande oförmåga att åtgärda detta.
Alla konstiga utlåningar
Alla konstiga inlåningar
Alla mediokra HA-värvningar under säsong.
Valet av strategi (tillsammans med Björn) för säsong 25/26 i det spelarmaterial man både skickade iväg, samt tog in. Oförmågan att täppa till de brister “alla” såg fanns där. Texvis: vem skall göra alla mål? Varför saknar vi en stabil centeruppställning? Vilka skall vara de tunga jobbiga backarna?
Småaktigheten i att i media, hänga ut fans/media som kritiserar (Ragnarsson/bära ut-gate, med flera)
Svärdet-gate (second hand embarrasment)
Byte av fot vad gäller anledningar till det dåliga resultatet. Det som inte var ett problem i början blev till slut det största problemet. (skadorna som det mest påtagliga exemplet)
Fokus på avsaknad av chefer som en av flera anledningar till dåligt sportsligt resultat (det var bara sex dagar det saknades chef) eller för många chefer (borde inte påverka hur man cochar laget)
Avsaknad av bra special teams. Vi var sämst i BP. Jättedåliga i PP. Vi testade alla spelare i alla spelformer med bristfälligt utfall.
En till synes avsaknad av förmåga att sätta ett fungerande spelsystem, på 2 säsonger, som dessutom är identifierbart eller kan förklaras.
Detta tycker jag var ganska löjligt att så många hakade upp sig på. Platsar inte bland all annan relevant kritik på listan.
Sen det där med avsaknad av chefer är också ganska förståeligt att det har varit rörigt för både Anton och hela organisationen. Även om det bara är 9 eller 6 dagar utan chef på pappret, så är det större påverkan än så. Hult blir t.ex inte varm i kläderna på första dagen. Och Liljander och Stille hade det nog kämpigt ett tag innan de blev sjukskrivna.
I övrigt tycker jag du gjort en bra lista som visar tydligt att Anton inte har det som krävs.
Jag har dock svårt att se detta som en anledning till att man inte kan coacha det lag man har.
Dessa personer är naturligtvis jätteviktiga när man skall bygga lag, när man ser över truppen (kontinuerligt) under höst/vinter fram till transferfönstret stängs, men jag ser inte hur det skall ha en avgörande inverkan på hur man sätter ett spelsystem, eller hittar ett PK som funkar. Där behöver man nog peka ut varför det är viktigt, förutom svävande/generella saker som att “det är jobbigt”.
Alla har det jobbigt.
Är det så att Anton beordrats att ta på sig uppgifter med högre prio, pga hans chefers bortfall/tillkortakomande, som inte har med att coacha laget att göra OCH som aktivt hindrat honom från att coacha laget, ja då är det en förmildrande omständighet. Vet vi något om detta? För jag hittade bara på nu.