röd flagga för mig.
Dessutom: “Stort och smått” som jag skrev.
Tillägg: Under de två senaste grundserierna (totalt 2 x 52 omgångar) har HV71 under Anton presterat historiskt svagt - särskilt i starten. I 19 av säsongens 52 omgångar har laget uppvisat klubbens sämsta resultatet någonsin i modern tid (med 14 lag i SHL), och i ytterligare 9 omgångar har man tangerat bottenrekordet. Sammantaget rör det sig alltså om 28 omgångar med rekordsvaga eller rekordtangerande resultat – varav 27 inföll under lagets första 27 omgångar.
Jag lade till det i listan.
Precis så. Hur mycket har de här 9 dagarna påverkat Antons coachning?
Och den här tanken. Anton säger att det varit jobbigt att inte ha någon chef. Men vad har det inneburit i praktiken? Har han fått en massa nya uppgifter? Han pratar lite vagt om kritiska mejl från supportrar… Att i normala fall går 20 till Liljander, 20 till Blomman efter en svag match. Nu går alla till honom. Att den där ökningen kan bero på att kritiken ökar, verkar Anton inte ta i beaktning…
I nästa mening vill han inte kasta någon skugga över föreningen som han menar stöttat honom. Det talar emot att han skulle fått ta på sig en massa uppgifter som egentligen inte bör ligga på honom.
Jag tror kort sammanfattat att Anton spelar spelet. Sanny var först att lyfta hur ”tufft” det måste vara för Anton som ska brösta allt själv. Anton hakade i detta direkt efter slutsignalen mot Leksand.
Ingen aning om han blivit beordrad av någon att ta uppgifter. Av vem kan man då undra? Det ekar ganska tomt ovanför honom. Men när det försvinner folk från positioner runt om en så är det ju ganska logiskt att en del av uppgifterna behöver utföras av någon annan i organisationen. Kan tänka mig att många blev inblandade i att göra arbetsuppgifter som de egentligen inte ska göra för att hålla det flytande under den stökiga perioden innan Hult kom igång. Sen tror jag att Anton är en sån som hugger tag i saker istället för att säga att “det där är inte min arbetsuppgift och därför inte mitt problem”. Både bra och dåligt. Men om han är skadlig i sitt ledarskap kanske det bara var bra att han la tid på annat än att enbart coacha gruppen. Kanske borde det lassas fler uppgifter på honom ![]()
Jag tror inte han är en sådan. Inte alls.
Men som sagt, jag har en åsikt i frågan, baserat på en drös med röda flaggor. Jag har som jag sagt innan, en troligen alldeles för stor tilltro till min egen BS-detektor. Alldeles för många datapunkter i livet FÖR, väldigt få EMOT. Men om det är så att jag har fel så ändrar jag gladeligen åsikt.
Det är en tanke som slagit mig med. Men i all ärlighet så togs han ju in för en annan roll än den har utfört.
Nylin var väl organisatoriskt hela tiden över GM?
Rapporterar man till GM så rapporterar man rimligtvis direkt till KD när GM saknas?
Utöver det finns Rahm med viss erfarenhet i samma bås. Dessutom driver väl Johan Davidsson runt i korridorerna lite titt som tätt?
Alla jobbande människor har väl varit med om att närmsta chef har lämnat utan att ersättaren är fullt igång, eller ens anställd, direkt?
Tror du inte? Han gillar ju att “brösta” saker som han säger, och vill synas och ta plats. Vara i centrum. Att då ta “ansvar” och ställa upp när folk omkring honom försvinner är typiskt för en sån person att “visa” sig och göra sig oumbärlig. Och dessutom söka sympati för det.
Alla, precis alla jag sprungit på under snart 30 år i olika företag och föreningar, med den attityden, är de första att springa och gömma sig, för att sedan ta cred när saker väl är utförda (av någon annan).
För att vara extra noggran med vad jag säger här: jag har inga belägg för att Anton faller in i exakt det mönstret.
Tillägg: inget belägg emot heller.
Absolut. Och det brukar vara stökigt är min erfarenhet. Richard Nylin också på väg bort. Jag har lite för lite insyn i exakt vem som gör vad i organisationen. Vem som tog över personalansvaret för spelarna, och vad Sundh exempelvis kunde avlasta med. Men en miljö där KD slutar, och 2 sportchefer sjukskriver sig, lär vara stökig och jobbig för alla. Och särskilt för ett lag som kämpar för sin överlevnad i SHL.
Tror inte Anton kunnat få ut mycket mer av truppen i resultatväg ändå, för han är för dåligt för att coacha ett SHL lag, men jag har sympati med honom och alla runt omkring att de har haft det jäkligt jobbigt. Men det ska såklart INTE påverka omdömet om hans prestation som coach. Det har visat sig under lång tid att han inte håller.
Okej, ja det är ju en ganska gedigen erfarenhet du har då.
Jag tror faktiskt inte Anton är sån. Så där skiljer vi oss åt litegrann. Jag tror inte han gömmer sig utan vill synas oavsätt.
Men i vilket fall som helst så känner jag inte för att lägga mer tid på att recensera hans personlighet. Det räcker med att syna hans prestation. Och den är ej godkänd. Där är vi nästan samtliga överens.
Jag håller med i allt det där.
Därför villkorade jag min åsikt i listan med att allt stök med chefer inte borde påverka det faktiska coachandet av truppen. Sen är det säkert mycket annat, i stort och smått som påverkar.
Det är inte optimalt att ha en mentalt utsliten coach, pga hans chefs-situation, som skall in och vara positiv, framåt och driven. Det kan naturligtvis sänka en grupp det med. Men, det man satt ihop före detta, det sätt man byggt laget med ledare etc, det borde vara nog för att med råge överskugga den delen.
Sen kan man ju nämna att även Olle märkte av stöket, på något sätt. Det pratades det om i podden. Sen hur mkt det märktes av sett till prestation på isen, eller hur mycket efterkonstruktion det är, det kan jag naturligtvis inte veta. Här får man gå tillbaka till Antons egna utsagor tidigare på säsongen då han själv borstade undan det som problem. Det betyder naturligvis inte att det senare kan nå nivån av ett problem, bara för att det initialt inte var det. Men men. Vi kommer aldrig veta säkert.
Avgå.
Vad ovan skribent skrev ![]()
Skriver här så jag inte får Livs tråd att handla om Anton också.
Men tänkt på en sak i samband med presentationen. Är det jag som missat? Tycker nämligen inte jag läst eller hört ett ord om Blomman när Liv presenterades.
Är ju inte alls ovanligt att nyförvärv får frågor om de snackat med tränaren i samband med rekryteringen. Brukar ju vara lite abc-svar från spelaren i stil med:
”Jag har snackat med X och gillar hans syn på hockey. Vi är överens om min roll och blabla”
Har som sagt varken läst eller hört ett ord om Blomman. Jag kanske greppar halmstrån och försöker hitta saker som pekar på att Blommans framtid fortfarande är ett frågetecken. För i normala fall brukar ju tränaren ha en rätt central roll i samband med värvningar.
Vill ändå lyfta en viss oro över Anton71s historik med målvakter med tanke på herman. Dichowgate samt alla märkliga in och utlåningar.
Måtten han inte trasa sönder pojken
Åh, ni tänker att en personlighetstyp vars primära fokus är att vara den som MÅSTE bestämma, och är beredd att bänka de mest högprofilerade spelarna för att etablera hackordningen, kommer kunna hantera sonen till en klubb-ikon på ett rimligt sätt?
Tyvärr rädd för det du beskriver.
HV är Anton numera. På så sätt passar inte Liv-värvningen in. Inte för fem öre faktiskt.
Otroligt rädd för hur Anton kommer hantera detta.
Tror han kommer hantera det precis som han brukar hantera det.
Ja det faktum att Anton är kvar tar tyvärr lite udden av gårdagens fantastiska nyhet.