Tråden om HC Anton Blomqvist

dan tagnes kan ersätta blomman. Ge han allt. Står det vilket lag han troligen hamnar i?

1 gillning

Till saken hör i slutändan inte vem som är nyckeln till boven. Ja kan tycka att varenda spelare i Hv är överbetalda divor och primadonnor som inte gör en millimeter för mycket. Eller att Anton saknar totala hockeykunskaper. Eller att det ligger en fet förbannelse över hela klubben. Men det spelar mindre roll utan har man tappat laget har man tappat laget. Säger inte att det är så men med tanke på hur spelarna efter landslagsuppehållet betett sig så är den känslan stark.

Och återigen, ställa sig och skrika på spelarna vid misstag funkar fram tills det inte gör det mer och då börjar det går utför. Det har hänt de bästa tränarna i ligach även de sämsta. En spelare som är långt under kommer inte spela bättre för att han blir utskälld dag in och dag ut. Utan tvärt om han sjunker ännu längre ner.

Man kommer då till nästa fråga. När detta inträffar, är det då lättast och mest ekonomiskt hållbart att sparka halva truppen eller att byta tränare? Oavsett ifall man tycker spelarna bär ansvaret eller ifall blomman gör det så finns tyvärr bara ett alternativ som är relevant IFALL man bestämmer sig för att göra något överhuvudtaget och det är byte av tränare.

Sen kan man välja att inte göra något men då ska man inte heller förvänta sig någon förändring. Som Einstein en gång sa. Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen men förvänta sig olika resultat.

Vilket man kanske kan applicera gällande tränarbyten och Hv också även om ja inte tycker det blir riktigt samma sak.

Men lämnar nog diskussionen där så får vi agree to disagree för vi ser på det för olika

2 gillningar

Jag hoppas och tror på att Anton kan växa tillsammans med HV på sikt. Men tror att Anton skulle behöva ha med sig en rådgivare i båset.

Pelle Mårts - snälla ställ dig jämte Anton resten av året!

2 gillningar

Någon med plus? Skriver de att AB kommer få sparken eller bara spekulerar de?

Scrolla upp 6-7 inlägg…

3 gillningar

Förväntan på förändring och förändring är två olika saker, att möta folks förväntan är ungefär som skådespel o bröd till folket. Hv behöver hålla en röd tråd framgent, behålla Blomman, tydlig kravställan och spelare som inte köper in kommer bli väldigt tydligt.

Dock så kommer man genom att behålla Blomman inte nå förväntan hos massan men hålla i förändringen. Dessvärre får jag nog också tillägga att ytterligare en vända i Allsvenskan kommer behövs, sorgligt nog.

Dan Tagnes är ju faktiskt ett rätt självklart val. När supportrar och experter som Sanny och Höken säger att vi måste hålla fast vid Blomman av den enkla anledning att vi sparkat för många tränare, och det även om det innebär att vi åker ner till allsvenskan så glömmer de en viktig sak.

Precis som i fallet Montén så talar orutinen emot Blomman. Han har vare sig resultat eller erfarenhet att backa upp det han snackar om. Blomman kan mycket väl bli en av Sveriges bästa tränare på sikt. Men här och nu kan vi inte lägga vårt hopp till det. Ska vi som är kritiska rätta in oss i kontinuitetsledet så behöver vi någon som vi kan tro på.

Jag säger inte att Dan Tagnes är världens bästa tränare. Jag säger inte att allt löser sig med Dan i båset. Jag säger bara att det blir mer trovärdigt om man satsar på honom. Det blir nämligen då en helt annan tyngd i kontinuitetsnacket.

4 gillningar

I min värld ska en SHL-coach inte behöva en rådgivare. En SHL-coach ska vara så gott som färdig när han tar över ett SHL-lag. HV har inte lyxen att låta Blomman utvecklas i båset. Det kommer med största sannolikhet kosta oss en SHL-plats.

5 gillningar

Men att han kommer hit är väll näst intill omöjligt. har jobbat med roger hansson i rögle tidigare så en återförening där låter troligt, eller Växjö för den delen också…eller HV om han vill ha en jävla utmaning.

Ja och inte slängas under bussen.

1 gillning

Det verkar ju vara en hel del HV-kultur i att (nästan) alltid anställa oerfarna och/eller okända tränare med svagt CV. Eller vad sägs om dessa exempel:

Thommie Bergman, Bror Hansson, L-E Lundström, Håkan Nygren, Sune Bergman (blev ju bra ändå), Randy Edmonds, AJ, Johan Lindbom, Nicklas Rahm, Tomas Montén och Anton Blomqvist.

3 gillningar

Ja, läser man intervjun med han idag så är ju hela anledningen att han säger upp sig att vara med sin familj/dotter. Så självklart bosätter han sig i Ängelholm, han säger ju även att han kanske tar ett år ledigt och inte coachar.

Fortsatt förtroende?

Edit: Fel tråd…

Inser Anton inte efter sista perioden att det är såhär Hv ska spela och spelarna inte följer det så ska de sättas på läktaren. Det är det enda som kan rädda oss för i 3:e spelade vi den moderna och fartfyllda ishockey jag har skrikit om i många år. Det dumpandes inte särkilt mycket men när det gjordes det så var det någon som var först på pucken. Men när man tar in puck under kontroll så blir motståndaren mer passiva och vi kommer in direkt och kan hota.

6 gillningar

Vi fick även se prov på “vila med pucken” i dag. Tror det var Luoto som höll puck i anfallszon, men istället för att slänga iväg den när han inte hade någon att spela, så tog han ut pucken ur zon och byggde upp spelet på nytt. Riktigt snyggt.

6 gillningar

Visst togs Time Outen bra idag?

8 gillningar

Bästa timeouten sen Monten klev in

2 gillningar

Förläng!!

2 gillningar

Han kan bara säga samma sak som han sa den timeouten resten av säsongen så blir det SM-guld

3 gillningar