Ja. Det vet jag, de har lyft sig. Vi har sänkt oss. Kompetent tränare ftw
Heta juniorer. Taggade inlånade spelare från HA. Går svinbra. Byter dessa mot spelare som underpresterat länge. Gör det mot Malmö. Gör det mot Frölunda. Gör det mot Timrå. Kommer göra det mot Växjö. Farligt lik sketchen med Robert Gustafsson om vad frun tänker rösta på.
NAZISTÖRNAAAA
Sorry för OT, var bara tvungen.
Varför är det så om du tycker det är så?
Ja, jag tror vi i princip hade bytt plats i tabellen. Finns enligt mig inte en chans i världen att Frölunda legat i närheten av toppen med AB vid rodret.
Helt säker på att vi varit topp sex med Rönnberg. Vårt lag är riktigt dåligt coachat och Frölunda tvärtom. Ser du inte skillnaden i grundspelet och tydligheten?
Hade jag varit coach och fått välja trupp hade jag tvekat. Hade nog tagit Frölunda till slut men bara pga målvaktssidan. Med riktig målvakt hade jag tagit HV71.
Jaha finns endel att tänka på enligt mig. Det bästa han kan göra är att matcha likt dec. Skillnaden är att nu måste fler aktiva val till. Obekväma beslut är ett måste. Om inte spelarna kan väcka sig själva så måste det till. Frågan är om AB har förmågan att läsa av läget? Det skrev jag iof längre upp!
Ex idag, varför tar man hem Viggo om han ändå inte är ombytt?
Jobbigt att ha Hugo A i mål, instabil, flaxar och har sig. En skit svår fråga att lösa, må Gliffen stå och göra jobbet. Skapa lugn.
Ty det är fel på lagbygget och lönesättningen men gör det bästa av det man har. Coacha rätt det är den tiden du kan ge dig själv AB.
När vi hade kort om folk coachade Blomman. Nu är det gullande igen med spelare som spelar trots att de inte visar att de förtjänar det.
Blomman måste visa att det är han som bestämmer och man spelar efter vad man förtjänar. Hierarkin måste bort och förtjäna istid.
Men han vågar inte då han är oerfaren på denna nivå samt att trycket utifrån kräver att vissa ska ha mycket istid.
Är man en bra coach så coachar man efter vad spelare presterar och inte på vad man heter eller vad man gjort förr eller vad man tjänar. Hockeyspelare är en färskvara och de som visar att man vill spela ska spela.
Nu måste det vara upp till spelarna att visa att man vill något ute på isen. Det finns i laget! Men spelarna måste tävla också.
Precis, anton gör vad han kan för att få spelarna att göra sitt…ändå funkar det inte.
Vad borde då slutsatsen bli?
Anton va kritisk i presskonferensen där han tycker att 5-6 spelare får godkänt. Det är rätt att kritisera. Men vad blir summan av detta i nästa match är för mig avgörande. Nästa match förväntar jag mig ett nytt Hv efter den sågningen. Den var befogad men jag förväntar mig ett helt nytt go på isen. Får man inte se det så är nog loppet kört för HV71 och Anton!
Att spelarna inte gör sitt?
Han trodde heller inte att Malmö matchen ha satt sig i huvudet, låg energi i gruppen nämndes också.
Nä, men ser däremot en jävla skillnad i arbetsinsats och kämparglöd på isen. Feölunda har ett lag med helt annan karaktär. Du kommer inte långt om inte jobbet är där. Då kan du ha hur bra trupp du vill. Kommer inte göra nån skillnad.
Vi såg hur bra det kan gå när spelarna tog sitt ansvar i typ 10 omgångar. Sen slutade dom med det. Då är det Blommans fel?
Men vi kommer nog aldrig bli överens här.
Ja men det är ju samma jävla trötta retorik gång på gång.
Kanske skulle lägga lite energi på att gnälla på stille också? Anton får all skit. Men vems beslut är det att spela Engsund? Backcoach stille antar jag.
Kan va Stille men huvudansvaret har herr Blomqvist. Han har alltid sista ordet.
Eller att anton helt enkelt inte kan få spelarna att göra sitt?
Jag har sagt det förut, det är tränarens uppgift både att inspirera spelarna och att ge dem ett spelsystem som de är trygga med, där de vet vart pucken ska när man får den så man kan slå pucken mot ett håll och veta att en medspelare är där utan att behöva titta först, där spelarna åker till dessa positioner och skapar ytor.
Om spelarna inte tar i är det anton som ska lyckas få dem att göra det. En stor del av tränarens arbete är att kunna få sitt lag att även utföra den taktik man förmedlar.
Titta på i princip alla andra lag i serien, pucken går ofta på ett snöre i högt tempo när de passar, vare sig det är meriterande eller omeriterade spelare, vad är det som gör att spelare ur båda dessa kategorier inte kan slå en enkel passning till rätt adress bara för att de råkar ha HV-tröjan på sig?
Med det manskap vi har, tunga norbergska löneposter som inte platsar eller ej, vi ska inte ligga i botten och spelet ska inte se ut som dynga där vi enbart räddas av att motståndarna blir utvisade samt av en junniskeeper som står på huvudet.
Vad gjorde Anton annorlunda i dom tio matcherna vi vann? Eller gjorde han nåt annorlunda? Eller var det helt enkelt så att spelarna hade bestömt sig?
Nu syftar jag inte enbart på saker jag läst här på forumet utan även på andra sociala medier. Det är intressant att se hur snabbt det svänger. I början av säsongen så var majoriteten av tongångarna om Anton positiva. Efter en tung start så skrek folk efter hans avgång. En segersvit senare, med ett par timeouts som slog väl ut, så hyllades han och snack om förlängning yttrades. Nu efter tre raka förluster så är Anton åter värd noll.
Folk ifrågasätter om det verkligen var Antons förtjänst att det vände under December eller om det faktiskt var spelarna som bestämde sig och vände det själva. Samtidigt så lägger man ansvaret för förlusterna på Anton. Man ger alltså cred till spelarna när man vinner men gör dom inte ansvariga när man förlorar. Skumt enligt mig.
Det finns ju bara en som aggregerar ansvaret för att gruppen ska prestera på en hög nivå. Det är vad HC betyder. Det betyder inte att alla eller ens flest fel finns i HCs tankar och aktiviteter, men ansvaret är likväl där.
Jag tycker det blir fel när man ska dela ut vems förtjänst det är eller vems fel det är i olika matcher, det är ett lag som är där för att prestera, där klubben har tillsatt en HC som har huvudansvar för att det fungerar.
Nu är vi på samma plats som innan streaken. Det är fantastiskt svängigt när man ser till matchresultat och utfall, men den underliggande statistiken och prestationen långsiktigt har inte svängt så mycket. Den är för dålig och avspeglas ganska korrekt med en 13:e plats i SHL.
För att komma till något positivt så förlorade vi inte skotten igår. Så det finns ändå något som fortfarande är snäppet bättre än tiden före streaken, då vi knappt mäktade med att fösa pucken mot motståndarmålvakten.
Jag får nästan mardrömmar när man tänker på hur avhängda vi hade varit utan Ang och LaLeggia i laget.
Så som Monten sågades när han hade liknande resultat med ett mycket sämre lag är detta försvar av AB märkligt, AB verkar av någon anledning komma extremt lindrigt undan.
Kriterierna verkar olika beroende på vem det gäller. AB måste vara riktigt glad att komma undan massiv kritik trots att han misslyckats så kapitalt med den truppen han har. Diskuteras förlängning trots bedrövligt spel och placering i botten om man ska tro på ryktena!
Min take är att AB är bättre på intervjuer än Monten och att man då inte tar fakta i beaktande på samma sätt. Fortfarande skyller man bara på spelarna och på nubben. Synd att vi aldrig kommer få reda på hur denna trupp hade sett ut med en riktigt bra HC och ett riktigt grundspel.
Då han konstigt nog verkar bli kvar så får man väl ställa in sig på att endast hänga kvar i SHL som mål. Något slutspel och ev spel i april lär vi nog inte komma i närheten av med HC AB som det ser ut. Men det är ju tydligen bara spelarnas förtjänst att vi är så dåliga så värvar väl ytterligare spelare snart. Bara hoppas på att PP, som inte kräver ett grundspel, fortsätter att vara grymt.
Blomman är en boss. Inte en coach.
Pinsamt agerande igen och igen. Kan inte matcha laget. Portar spelare från arenan.
Mer skit med Blomman än vad jag kan minnas med någon annan coach.