Eftersom jag inte såg matchen så vet jag inte hur han uttryckte sig i eventuell intervju efter matchen.
Men på presskonferensen sa han det jävligt bra, tydligt, balanserat och på ett sätt som jag tror faktiskt kan stärka laget. “Nu är det vi mot resten”. För det är helt skandalöst och överjävligt fel att inte visa ut växjöspelaren.
T o m kontot “Domarfrågan” på X skriver att det är en solklar utvisning på Växjös spelare. Detta kontot brukar oftast försvara domslut, men inte här.
Vilken bra presskonferens!
Blomman gör den så bra med pondus och lugn. Växjös tränare håller med om att det skall vara en utvisning på Rosén och kan bara beklaga och säger att det jämnar ut sig över tid.
Hatten av för Blomman!
Min uppfattning är att Anton är väldigt rak i sin kommunikation. Han kritiserar den som förtjänar det oavsett om det är spelare, han själv eller domaren. Likaså ger han beröm på ett fint och sakligt sätt. Hans intervjuer om Glifford och Måns var 5+. Jag tycker ofta han gör kloka analyser och verkar bry sig om alla runt omkring samtidigt som det finns en tydlig kravställan.
Med det sagt vet jag inte hur det skulle påverka spelarnas prestation annorlunda om han tex ikväll istället hade sagt ”inga kommentarer ” eller ”vi (Ang) måste hålla oss kyliga i sådana situationer och enbart fokusera på det vi själva kan påverka ”. Men som supporter känns det uppfriskande med raka analyser.
Ja det känns uppfriskande men oklart om det ger laget något. Bättre lägga noll energi på det.
Det är som det är. Går klaga efter säsongen. Vi kan inte påverka domarna. Vi måste lägga allt fokus, allt, på det vi kan påverka. Tror inte på att det blir vi mot världen utan risk att det är mer fel på domarna och mer frustration. Tvåor som kostar. Vi måste bara tuta och gå på. Ge domaren zero jävla attention.
Jag tänker inte intervju/pk bara utan framför allt under matchen. Risk att det fokas på domaren då från AB. Det smittar. Vi blir offer.
Jag är tveksam till att Anton är den tränare vi behöver. Jag kan för lite om tränare, min hjärna är inte en databas med listor över tränarkarriärer och prestationer. Jag tror det gäller för många av oss fans. Vi har för lite material att bedöma om det är hönan eller ägget vi skall göra oss av med.
Så vad har vi att jobba med när vi bedömer blomman?
Vi har resultatet: anus
Vi har laguttagningar: inte anus, men inte heller bra blir något bättre dock
Matchcoachning: anus
Spelet på isen, inkl stats: mycket anus och lite bra. dump. avsaknad av klar spelide, defensiv med för mycket tveksamheter, sen har vi streaken där det såg mycket bättre ut, så förvirring inträder. PP bra.
Personlighet: Bra. Ger ett gediget intryck. Skapar förtroende. Ledare, som man tror är bra för gruppen.
Så vi har det sportsliga, där det är underkänt mer eller mindre rakt igenom, sen har vi personen där han verkar uppskattad av fansen. Jag tror att det sistnämnda är något man mycket enklare kan “lasta” Blomman för. Man vet att hans personlighet är hans. Man vet inte var felet är vad gäller det sportsliga, för där är det så många rörliga delar. Det kommer alltid finns ett tvivel där, på var det stora problemet är. Då väljer folk helt enkelt att kedja fast sig vid det man vet och hoppas att det stora felet inte ligger hos Anton vad gäller det sportsliga (dvs det är spelarna det är fel på).
Detta, @Andersson711 tror jag är anledningen till att vi inte ser mer krav på avgång
Återigen, om domaren redan på isen sagt att han inte tycker det är en utvisning, då tycker han inte han gjort ett misstag. Då är det helt meningslöst att lägga ett uns energi på det. Det riskerar styra fokus mot det vi inte kan påverka. Ser ju redan upprepning efter FHC och Louto.
Så är det. Samtidigt måste man ha lite fingertoppskänsla som domare. Om någon reagerar som Ang gör (som inte har reagerat så sedan han kom till HV) så kanske man ska tänka “hmm, jag kanske missade något” och ge lite längre koppel. Såklart med brasklappen att jag inte har en aning om vad Ang faktiskt sa — vissa saker kan inte ignoreras.
Ser inga som helst konstigheter med att Blomman går ut och kritiserar domarna igår. Nånstans finns en gräns och den gränsen passerades av domarna igår.
Med det sagt är det inte domarna som gör att vi ligger på plats 13 med fyra poäng upp till säker mark efter 33 omgångar.
“Varje poäng är viktig” som man brukar säga o vi blev rånade på 3 poäng igår. KAN vara avgörande för eventuellt deltagande i negativt kval eller ej beroende på hur det går framöver givetvis.
Vill man till varje pris behålla AB, vilket verkar vara fallet då man verkar bestämt att det är slutsparkat i HV gällande headcoachposten, så anser jag att man måste få in en riktigt bra ass bredvid honom. Då AB och Stillman verkar ha vuxit ihop så behövs en riktigt bra ass istället för JD. Då kan det bli bättre och jag tror att det blir det också.
Sen att AB behöver ha flera att hålla i handen är ju som det är och beror ju enligt mig på att han helt enkelt inte håller måttet som HC i SHL utan behöver väldigt mycket hjälp. Så antingen hjälpa honom ännu mer, förutom Beech, eller helt enkelt hitta en ny kompetent HC.
Känner igen så mycket från tiden i AIK när han balanserade på en slak lina länge. Fick ju ta hjälp av Roger Melin också. Där hade han ju dock två fenomenala målvakter som gjorde mycket av jobbet åt honom. Det har han verkligen inte i HV. Han var nog inte aktuell för något annat SHL lag som headcoach förutom i HV med ad och nubben som headhunters.
Som nämnts så tror jag att HVs ledning gillar det ledarskap som Blomman står för. Han är helt enkelt en bra företrädare för klubben, något som med vår röriga historik hålls väldigt högt. Eftersom det sipprat ut att en förlängning diskuteras så kan jag tänka mig att även våra ledande spelare har sagt sitt OK på detta. Om det varit generell misstro i truppen borde det också kommit ut på något sätt, inte minst när vi låg på 15 pinnar efter 20 matcher.
Det som dock inte är bra är att vi inte har en grundtrygghet på isen efter 30+ omgångar. Det samt en hel del märkliga kedjekombinationer och matchcoaching säger mig att Blomman inte är något hockey geni. Har vi då någon assisterande som kan hjälpa till med detta? Jag vet ärligt inte. Davidsson ansvarar för seriens bästa PP, men känns för färsk som tränare för att styra upp vårt grundspel. Stillman har bra meriter, men är han rätt gubbe att analysera hockey 2025? Kanske är vad Blomman behöver en riktig hockeynörd bredvid sig som kan komplettera hans brister. Jag har inget namn, men efter över 30 omgångar så är det tydligt vad som är hans styrkor och svagheter. Och styrkorna är helt klart det som inte sker på isen.
Tror tyvärr att allt grundar sig i vår målvakt.
Vet själv när man spelade och man hade en längst bak man inte litade på. Då gjorde man helt annnat än vad som var sagt. Man ville förekomma situationer så målvakten slapp saker. Andra gjorde likadant och då blev det total hönsgård.
Säger inte att det är så i HV71 men skulle kunna vara så. Ta första matcher Glifford kom in i målet hur bra försvar man spelade då och samtliga tog sitt ansvar. Men det är helt bortblåst och man agerar utmed ryggraden istället för det man kommit överens om.
Det sitter nog mycket i målvakterna, helt klart.
En bra målvakt har varit en bristvara i HV71 en längre tid.
Jag tror fortfarande att Dicken kan bli riktigt bra med rätt förutsättningar, ljusare framtid än Hugo i min mening.
Tycker det är märkligt att Blomman går så hårt med Hugo direkt han är tillbaks, det tillsammans med att ställa Teden och Engsund på isen är mina största frågetecken hos honom för stunden.