Tråden om HC Anton Blomqvist

Är nog bra detta! Blomman är hockeynörd och vet nog vad han behöver för att det ska tas steg.

Men man behöver bygga ett lag bakifrån.
Mailade ordförande att ledningen måste in att stärka upp med en målvakt. Han höll med och han svarade att man bygger ett lag med två bra målvakter vilket man inte gjort i år som han höll med om. Hela laget blir felbyggt för att man inte har en målvakt man litar på.

Woop woop. Vi förlänger med tränaren till SHLs näst sämsta lag.

4 gillningar

Jag är rätt övertygad om att Anton är ett eftertraktat namn för många klubbar, både i Sverige och utomlands. Tränare skriver numera kontrakt långt mycket tidigare än för bara några år sedan.

Så det gäller nog att smida medans järnet är varmt som man brukar säga. Jag tycker förlängningen är perfekt. Ny, ung, modern, nyfiken och, vad jag hör, väldigt omtyckt och respekterad av spelarna.

Och ni som är kritiska…vilken tränare skulle ni föreslå? Att köra med de gamla uvarna som Rönnberg, Olsson, Hellqvist känns faktiskt rätt trist.

8 gillningar

Om detta är sant, dvs att ordförande svarat att man inte inte byggt ett lag med 2 bra målvakter mitt under en säsong så är det ju sjukt. Känns väldigt fel att kasta målvakterna under bussen under säsongen, speciellt när det inte är så tydligt att det är målvaktsspelet som är problemet. Vi ligger trosallt sist i nästan all underliggande statistik.

2 gillningar

Tråkigt o va negativ för jag gillar som sagt Anton men jag reagerar på detta:

”Jag känner att vi har börjat hitta en identitet både på och utanför isen som vi kan bygga vidare på.”

Utanför isen ja, troligen. På isen då? Där har vi ”bara” ett PP. Övriga identiteten att bygga på är seriens sämsta stats i 5 vs 5…

Det skaver lite i mig…

Klarar vi oss kvar och börjar säsongen starkt med ett stabilt grundspel nästa säsong hade det varit ett givet läge för förlängning, men det är för tidigt…

5 gillningar

Kan Modo och Karlin, så kan vi! :sweat_smile:

1 gillning

Helt ologisk förlängning objektivt sett när han har kontrakt ytterligare en säsong och lär inte vara speciellt eftertraktad på marknaden efter denna helt misslyckade säsong hittills i HV71. Vi har sämst underliggande siffror och ligget näst sist med denna trupp. Sämst i 5-5 och räddas endast av ett fantastiskt PP.

Känns som något nubben skulle kunnat göra men tydligen även Liljander. Hoppas innerligt att det blir bra och att vi spelar hockey i april, semifinal / final i SHL, de närmaste säsongerna men känner mig inte alls säker. Tror vi kommer att bli tvungna att ta in minst en ny stark ass ytterligare för att hjälpa AB att hålla i handen.

Monten hade en mycket sämre trupp och liknande resultat som AB. Monten fick sparken och AB förlängt! HV världen är inte direkt logisk kan man konstatera. Det viktiga borde vara hur man är som coach och inte hur populistisk duktig man är i intervjuer. Denna förlängning bygger i alla fall inte på fakta, statistik, resultat och meriter i alla fall. Det kan inte ens den största AB fanatikern påstå.

3 gillningar

Att 5vs5 spelet är skit ser väll alla inte minst Anton. Det finns ju statistik liksom.

Antar att du har mailat Richard? jag tror inte det är rätt person att lyfta sportsliga frågor med om jag ska vara ärlig :smiley: Tror inte Anna-Lena är rätt heller för den delen utan då får du nog försöka nå björn eller någon annan

Om vi försöker hålla två tankar i huvudet i samtidigt.

Vi är nog många som “imponerats” av Blommans retorik och syn på kravställan och hockey i allmänhet.

Men i praktiken är det än så länge bara ord, en teori. Resultatet måste alltid vara det som väger tyngst i slutändan.

Min känsla kring Blomman har inte ändrats en millimeter sedan han skrev på. Ett ungt spännande namn som säger rätt saker. Absolut! Men att förlänga med nästan 1,5 år kvar på kontraktet? Det måste ju även de som är positiva förstå att folk kan reagera på.

Håller sig HV kvar kommer jag fortsatt vara av åsikten att det ska bli spännande att se vad Blomman kan göra. Men än vet vi ju faktiskt inte. Ingenting har förändrats sedan han skrev på.

Känns onekligen som att det här beslutet tagits på mjuka värden och inte hårda. Och det oroar mig lite. Det påminner väldigt mycket om Hult/Agne-tiden då kravställan, som nuvarande styrelse och ledning påstår att de vill få in i föreningen, var snudd på noll.

Sen gäller det här inte Blomman enkom. Jag tycker även spelare måste visa upp sig betydligt mer och leverera resultat innan man förlänger. Men här har ju HV också en historik av att förlänga alldeles för tidigt (PW och Herman Hansson är några exempel).

Och vad man än nu tycker om detta så måste man vara medveten om att den här förlängningen sticker ut i SHL-sammanhang. Karlin hade faktiskt levererat resultat med Modo i SHL när de gav honom ett nytt kontraktsförslag. Att Östman fick tre år efter att ha levererat de bästa resultaten med LHC på år och dar var inte heller det särskilt uppseendeväckande. Kollar fick förlängt EFTER säsong och Malmö lyckats undvika kval.

Att förlänga med en färsk SHL-tränare UNDER säsong vars lag ligger på kvalplats. Det är uppseendeväckande.

22 gillningar

Svårt att inte hålla med, ska bli kul o se vad Liljander kokar ihop för lag nästa säsong tänker att det kommer ske stora förändringar. Och om det kan ge annat resultat. Gör det inte det så aa då är blomman en felrekrytering…igen

Vad jag minns så gick AB in i Hv med bland annat följande ambitioner:

• Fysiskt spel
  • Vila med puck
  • Kravställan

Man kan diskutera hur han lyckats där, men jag är inte övertygad… än.
Tycker inte vi sett så mycket av dessa punkter.

Däremot verkar har vara engagerad och duktig i övrigt, så nån plats i Hv:s organisation bör han ändå ha.

Edit: Oj, blev visst ett svar på @lejacques, vilket inte var meningen.

3 gillningar

Nja, där tycker vi olika. De låg sämre till i tabellen än HV när han förlängde.

Där tycker vi också olika. Hade man väntat, skulle AB kanske skrivit på nån annan stans.

Men, vi tycker olika och det är väl uppfriskande i sig .

1 gillning

Nu tänker jag väl mer på att Karlin faktiskt lyckats hålla kvar Modo, utan kval, säsongen innan. Så ledningen hade ju faktiskt något mer att gå på. Blomman har inte levererat de resultaten. Än.

2 gillningar

Var skulle han skrivit på med 1,5 år kvar? Vad hade HV förlorat på att vänta tills denna säsongen är färdigspelad?

Signar han ett annat kontrakt med över ett år kvar här vill vi väl ändå inte ha honom?

4 gillningar

Trist. Kanske. Har de levererat och bevisat att de löser nivån? Ja.

Jag skiter i vad som känns trist eller tråkigt. Jag vill ha stabilitet. Det vi har nu och som man väl kan utgå ifrån att vi kommer fortsätta få är jävligt fladdriga och oförutsägbara prestationer.

1 gillning

Tycker genuint detta är något positivt, det vi har fått se är en Anton med första typ 10 omgångarna som saknade ett halvt lag och lämnades kvar med stora delar av ett stort fel bygge från föregående SC.

Innan man drar för stora växlar i detta så måste vi alla också se att stora delar av laget är ju ärvt av en SC som gjort lite som han själv velat. Nu har vi kanske en större möjlighet att se vad han kan leverera med ett lagbygge tillsammans med en SC där de har sin plan.

Och ser man på senaste 20 omgångarna har vi ju också fått en helt annan utdelning. Där finns ju något som vi alla också ser även fast det fortfarande lämnar några frågetecken.

1 gillning

Tror ingen säger emot dig.

Det folk är skeptiska till är förlängningen. Har vi tillräckligt med underlag för att kunna motivera en förlängning till 27/28?

Att han inte fått rätt förutsättningar är i min värld en rätt svag motivering. Att laget levererat okej de senaste 15 omgångarna anser jag inte heller vara tillräckligt.

4 gillningar

Bjöns Mail finns ju inte.

Såklart, allt handlar ju i slutet av dagen att vår förening går framåt och inte bakåt, som den gjort ett par år nu.

Finns säkert faktorer som vi inte vet, det kanske är ett lag och en förening som gillar de Anton gör och man vill få en kontinuitet för en gångs skull.

Visst, hade man kunnat vänta tills efter säsongen va över så hade man nog lugnat många supportar som ifrågasätter - men kanske också är ett sätt för att visa att man har tron på både Anton och gruppen.

En klubb var tränarposten byts ut stup i kvarten är inte heller världens mest eftertraktade klubb. Kan ju vara att ledande spelare faktiskt lyfter Anton som tränare och en anledning till att vara kvar i klubben? Men detta är frågor ingen av oss utan insyn vet.

För en gångs skull känns det lite mer seriöst i våran klubb och att vi kan bygga på något.

2 gillningar