Tråden om HC Anton Blomqvist

Enligt egen utsago är ju Björn en SC som jobbar mycket med underliggande siffror och statistik. Om så är fallet bör han vara fullt medveten om att våra underliggande stats (under Blomman) är rätt svaga. Något annat måste motivera förlängningen och jag väljer att lita på Liljanders omdöme i det här precis som jag har gjort för Chris (även om jag har svårt att helt se logiken i förlängningen just nu).

1 gillning

Intressant hur olika man ser på saker. Jag tycker ju tvärt om, att de känns direkt oseriöst och vårdslöst att förlänga detta avtalet redan nu.

Jag hoppas precis som alla andra på en succé, jag vill bara inte att vi gör saker bara för sakens skull eller för att ha kontinuitet bara för att.

4 gillningar

Verkligen, det är de fina att kunna diskutera saker.

Men är enig i det du skriver, givetvis måste där också komma resultat annars är det hål i huvudet.

Jag gillar Anton & jag tror på att Björn har koll på läget här. Men om detta kommer falla ut som något positivt eller negativt, det återstår att se. :sweat_smile:

Bara att springa bort till Shooters en lördag så träffar du honom där, haha

Ett år för tidigt är ju känslan. Klarat kontrakt i år och långt från kval vid nästa årsskifte så hade det varit läge att diskutera förlängning.

Men det måste ju tyda på att Liljander, spelarna och troligtvis även Abbott ser något i AB så man får väl anta att de vet vad de håller på med.

1 gillning

Jag ser det lite som att HV nu sett det de letar efter i en tränare och fyller de punkter och krav hv71 ska stå för och Blomqvist är rätt man.
Sedan vilka som står jämte honom är fortfarande osagt, men är nästan lika viktigt som vem som förmedlar grejer utåt…
Assisterande posterna låter jag vara osagda om de är det bästa för Blomman, men han ville ha Stille.

Blomqvist jobbar nog arslet av sig i att hitta de små detaljerna som får momentum att tippa över på våran sida och kan tänka mig att analysera detta förhastat och under enorm press blir sällan bra. Från supporters och organisation, med klubbens historia.
Nu får han arbetsro och motivation. Stärkande besked och att han gör rätt saker för Blomqvist vill inget annat än att lyckas som Headcoach och i HV71.

Ser också att många säger att han är bra på att ”prata” och detta ser jag mycket positivt då han får med oss supportrar i tuffa/knepiga lägen med vad som sägs.
Därav en mycket bra stomme av en ledare och är övertygad att spelarna känner likadant efter en match och efter deras individuella prestationer.

Som hobby tyckare ser jag goda tendenser hos Blomqvist och jag har sett att det sker förändringar både i båset, hos spelare, hos assisterande, matchcoachning och laget fylls på med spelare som gör skillnad och som lyfter andra. Än har vi inte givit denna man alla förutsättningar till framgångar.

Tänkte också att det var något för tidigt, men efter lite om och men tänker jag positivt i det hela…

4 gillningar

Tänkte också på att det är möjligt att förbättra prestationen med andra assisterande.

Tills man kommer på att Stille var ett krav från AB och Davidsson ansvarar för den enda delen av spelet som funkar.

Det kanske funkar, vi har inte gjort det speciellt bra hittills men allt det kan man knappast ge Anton all skit för. Hoppas att de vet vad de gör

Jag har ingen åsikt om kontraktet.

Jag tycker bara det är ofantligt rolig tajming att släppa nyheten när det är ganska många dagars uppehåll och forumet precis börjar bli kollrigt p g a bristen på matcher.

Klockren förlängning. Långsiktigt bygger vi det nya Hv. Det är inte denna säsongen, eller nästa vi ska vara som bäst. Över tid. Fortfarande helt övertygad om att Blomman kommer vara rätt man.
Tar tid att bygga ett rasat hus från grunden.
Varenda ord som kommer från den karlns mun är ju helt rätt. Han tillsammans med BL kommer få Hv på helt rätt spår.

Sm-guld 2028? :wink:

3 gillningar

Anton och Björn kommer leda oss till något bra över tid!

Heja Blomman! Kul med förlängningen!

3 gillningar

Håller med dig. Litar på att Björn (och Chris) vet vad de gör. Antalgigen gillar man det de ser annars hade man aldrig förlängt i detta läget.
Vi får inte glömma att AB och CA (och BL) fått ärva en riktig bajsmacka signerat Nubben och Johan Lindbom, så när BL väl får sätta det lag som han önskar kan vi kräva resultat därefter. Både tror och hoppas det blir så.

Vet inte. Första typ 15 matcherna hade Hv 12 skadade spelare även på viktiga spelare. Samt att vi saknade lite spets. Vet inte vilken tränare som skulle löst det bättre.

Men visst kan hålla med om att en förlängning kanske borde ske efter säsong.

Men bara köra på med detta nu se vart det landar :see_no_evil:

Ja, det mesta är ju redan sagt här och tycker det förs fantastiska diskussioner här precis som alltid!

För mig är förlängningen inte helt i linje med övriga beslut som fattats på sistone. Tänker på förlängningen av Luoto och Ang bland annat. De fick förlängt eftersom de presterat på hög nivå sedan dag 1.

Anton må säga bra saker och verkar ha fått ihop en riktigt bra grupp, men visst är beslutet i hastigaste laget och varför så bråttom?

Finns så mycket frågetecken kring Antons prestation såhär långt så fattar inte alls varför man inte har mer is i magen här och visar på bättre fingertoppskänsla. Utan vårt PP och några få spelare som presterat på en mycket hög nivå så hade vi varit toksist och vi ÄR urusla i 5v5. Laget faller ihop och måste väckas mitt under brinnande match titt som tätt. Nej, alldeles för många frågetecken kring AB och om han verkligen gjort sig förtjänt att en förlängning redan nu.

Känns lite skitnödigt detta.

14 gillningar

Tycker en förläning redan nu är alldeles för tidig. Jag förstår att Blomqvist är en ung tränare med framtiden för sig. Och att man, med all rätt, ser betydligt mer potential i honom än i tidigare års olika tränare. Samt att man vill ha kontinuitet i organisationen. Jag köper allt det.

Men, man är bara en dryg halvsäsong in på hans tid i HV. Hans första säsong som SHL-tränare. Laget näst sist i tabellen. Man har haft perioder där det varit hopplöst omöjligt att vinna. Och man har en tendens att inleda även matcher man vunnit med att hamna efter i första perioden och släppa in de första målen.

Så jag ser inte riktigt på vilka grunder man väljer att förlänga redan nu. Man hade redan kontrakt med Blomqvist även över nästa säsong. Så att förlänga redan efter en dryg fjärdedel av kontraktstiden känns förhastat. Man kunde åtminstone väntat till efter denna säsongen och byggt en eventuell förlängning på huruvida man klarat målen (åtminstone topp-12) eller inte.

Med det sagt hoppas jag givetvis att Blomqvist klarar sitt uppdrag, och att han blir kvar och kan etablera laget i SHL. Men sett till hur det ser ut idag finns det fortfarande en rad stora frågetecken. Ser inte hur det är till fördel för varken Blomqvist själv eller HV71 som organisation, att bestämma sig innan man ens gjort en hel säsong ihop.

4 gillningar

Jag kommer in sent i denna diskussion pga tidszon, men jag kan konstatera att ingen har lyckats presentera ett enda hållbart argument för: varför nu?

Enbart önsketänkande om att detta nog är bra och att SC’s “nog” vet vad de gör. Detta trots att all statistik pekar på att blomman hittills inte lyckats med något i 5v5.

Skrämmande beslut och än mer skrämmande att ingen på detta forum (som vanligtvis är bra på att hitta tänkvärda faktabaserade vinklar) kan formulera ett datadrivet argument för varför detta skulle vara bra.

Vansinne. Imho.

14 gillningar

Trist skulle jag inte säga där, men Rönnberg och Ohlsson har ju klart med nya klubbar till nästa säsong.

Tänker spontant att Anton är en eftertraktad tränare på marknaden. Många gillar nog hans ledarskap som visats utåt. Bara en spontan tanke?

1 gillning

Killen som ligger näst sist med Sveriges dyraste trupp? En tilltänkt assisterande som kastats in som huvudtränare? Tidigare meriter är att han underpresterat som tränare AIK frånsett en säsong.

Två spelare har tagit kliv framåt i sin utveckling: Borgström och OFM. Samtidigt har vi spelare som Sjöholm, Fransson och OSL som stagnerat eller backat i sin utveckling.

Återkommande kritik från AIK och HV71-fans är att han inte kan sätta ett grundspel vilket även statistiken och hans resultat stöttar.

Kan tänka mig att AB är intressant för typ Almtuna, men är det en seriös konkurrent?

3 gillningar

Det är en tanke. Inte en faktadriven anledning till att förlänga nu. Inte ens i närheten av något man kan ta på, eller värdera, ty antons insats hittills har placerat oss i botten. Oavsett var anledningen till detta är.

2 gillningar