Tråden om HC Anton Blomqvist

Jag ställer mig i ledet av varför folket. Att han skulle vara ett hett namn på tränarmarknaden för han har talets gåva finner jag föga troligt ty idrotten är som det mesta resultat baserat och där är han långt ifrån imponerande på mig iaf. Iom att det även har gnällts från aik hål på avsaknad av ett grundspel så vetitusan hur han ska få oss att lyfta.

6 gillningar

Förmodligen så ser sportchefen nåt som du eller alla andra inte ser.

Kan bara tala för mig själv. Det är ingen faktabaserad analys utan mina högst personliga tankar.

Jag gillar Anton, jag gillar hans driv, jag gillar hans passion, jag gillar att han säger rätt saker. Jag gillar hans ödmjukhet.

Sen är fakta att vi har problem i 5 mot 5 spelet. Säger inte emot det, för det går inte. Men är ganska övertygad om att med liljanders intåg i föreningen så kommer man börja jobba med underliggande statistik på ett helt annat sätt än tidigare. Tror 5 mit 5 spelet kommer.

Tror tiden är till Hvs fördel. Vad gäller Anton. Om man fortsätter vinna matcher då förstås.

5 gillningar

Hoppas blomman och björn tar in spelare som faktiskt presterar och gör det jobbet som krävs tillskillnad från många i dagens trupp. Lär bli bättre pricksäkerhet med det sättet man tänkt jobb angående spelar rekryteringar.

Det tvivlar jag starkt på.

Efter att ha spenderat många år i ideella sportföreningar samt multinationella företag så kan jag med emfas konkludera att beslut väldigt sällan tas pga “att någon ser något som andra inte ser”. Oftast är världen mycket enklare: folk tar tveksamma beslut, på tveksamma grunder hela tiden. Oftast är drivkraften för detta baserat på magkänslor och groupthink. Utfallet av dessa beslut är ofta ett resultat av tur/icke påverkbara händelser.

En shitshow där de styrande bara påverkar på marginalerna.

Tillägg: det är oxå därför kontinuitet är så jävla viktigt, för när man (mestadels pga tu) hamnat i en bra situation (läs 2000-talet) så borde man göra allt för att hålla fast vid det och utveckla det i små steg.

3 gillningar

Högst troligt att beslutet tagits på känslor eftersom all tillgänglig statistik talar emot att det finns en logisk förklaring till att man här och nu förlänger.

8 gillningar

Jag hävdar att förtroendet för Björn sjunker avsevärt i och med denna förlängning. Hade gärna velat vara inne i Chris tankar för att se hur han hade tänkt kring detta.

Att Björn skulle jobba med underliggande statistik känns allt annat än troligt baserat på denna förlängning. Känns snarare som att det är tvärtom, ignorera underliggande statistik och gå på känslan. Hoppas givetvis att jag har fel.

8 gillningar

Finns väl ingen här som sitter på analysverktyg och djupare statistik likt Björn och hans team, om man nu ska lägga det i ekvationen? Känns svårt att dra den slutsatsen bedömt på vad som presenterats här.

2 gillningar

Hmmm… svårt detta. Känner varken bu eller bä. Mycket på grund av, som många redan nämnt, saknas ett ordentligt arbetsprov enligt mig. Absolut, jag gillar Anton som person och som tränare, men resultaten är en kvalplats och ligans sämsta hemmalag. Räcker det för att få tidigt förlängt? Finns det andra motiv utöver det att vi bara slänger fram ett nytt kontrakt för att vi “tror på det”?

Behöver man inte kunna se både det förra och det nya kontraktet för att kunna bedöma faktamässigt och inte bara ha en åsikt isf? Det första skrevs av AB/KN det andra av Liljander. Fanns det några klausuler? Några ändringar inför år 2? Något man ville skriva in?

Knappast. Den statistik vi kan få fram här kommer ju snarare att överensstämma med de mer ingående delarna som Björns analysverktyg kan ta fram. Eller tror du de kommer visa något helt annat?

HV är den truppen som fram tills idag förbättrat sitt poängsnitt mest av alla klubbar i SHL. Även om HV ligger fortsatt dåligt till så är Blomman den som ändrat sitt lag mest i en positiv riktning gällande poäng.

Tycker själv man blir blind när man bara säger att det är dåligt att HV ligger där de ligger men tittar man brett ser det mycket bättre ut. Det säger alla spelare också vilket jag tror man har sett som en stor anledning till att förlänga.

4 gillningar

Och där visar ju all statistik att anledningen till att vi förbättrat oss är att enskilda spelare dragit ett enormt lass och då i synnerhet i spelformen PP.

Varför så bråttom? En spekulation bland andra spekulation om en bidragande anledning:

Det har varit väldigt stora hyllningar från spelarna som har varit betydligt mer än “a great group of guys” den senaste tiden. Ang, Luoto, Day, mfl verkar fullständigt lyriska. Man fick till en jätteförlängning med Ang — i ett bottenlag som bara periodvis sprattlat till i PP. Det verkar som att spelarna uppskattar Antons engagemang och sätt att arbeta väldigt mycket. Kan det vara så att ett längre kontrakt med Anton underlättar att få bra spelare att välja HV71. Kom till oss så lovar vi att ni får utvecklas till bättre spelare tillsammans med Anton.

Sedan utgår jag från att Liljander och Abbott gjort en gedigen grundläggande analys av orsaken till prestation och resultat. De har nog mer insikt i hur många matcher som förlorats pga av markeringsmissar av juniorer i 3:e och 4:e kedjorna som har spelats på grund av skador, hur många uppspel backar utan tillräckligt spelskicklighet missat, hur spelet och resultaten utvecklats efter att tillräckligt spelskickliga spelare kommit in, osv. Det är möjligt att de ser en mer utvecklad blid som ser bättre ut än för oss huvudtränare på läktaren. Även detta är spekulation.

Tills motsatsen är bevisad utgår jag från att Liljander och Abbott har koll på läget.

8 gillningar

Sant absolut men SHL går ut på att vinna hockeymatcher och om man gör det via PP eller 5v5 spelar inte så stor roll när man ligger över tolfte platsen enligt mig.

Sen visst så kanske man kan se Blommans ansvar först och främst 5v5 men när spelarna kommer ut så som de gjorde mot Rögle så kan man knappast lägga det på honom.

1 gillning

Vi släpper ju tex in minst antal mål av alla lag senaste 15. Jag sitter inte på svaren i statistiken eftersom jag inte har all statistik, men det skulle ju kunna vara så att vi förutom PP förbättrat vårt sätt att minska kontrollerade ingångar i egen zon eller sköta utgångar bättre tex. Vi kan ju ha tagit steg även utöver det.

1 gillning

Vi vet inget om kontraktet, mer än ett möjligt slut. Tänk om AB har signat för en månadspeng på säg 35t SEK? Prestationsbaserat därutöver. Med en handfull klausuler från HVs sida.

Mycket bra jobbat, Lill-Jan! :ok_hand:

Obs! :crazy_face: :crazy_face: :crazy_face:

2 gillningar

Rent subjektivt så gillar jag Blomman baserat på det han säger och hans utstrålning.

Kanske är det rätt att förlänga nu, kanske inte.

Men jag känner rent spontant såhär, är det inte bättre att vi blir av med några tränare på lönelistan innan vi binder upp en ny? Monten, Åkerman, Lindbom…

Min upplevelse av Anton är att det snackas mycket om hur han vill att det ska se ut, men att det ytterst sällan ser ut så på isen.

Jag är tveksam till att man förlänger nu och inte efter säsongen. Han har inte bevisat mycket ännu.

3 gillningar

Rent generellt är jag extremt tveksam till det argumentet, ty vad har han gjort för att spelare skall ha den synen? Det man eventuellt kan tänka sig är att Ang/Louto/andra viktiga pjäser i laget sagt sitt angående att stanna i föreningen om Anton är kvar.
Möjligen. Men detta är ju overifierat och kommer troligen aldrig presenteras OM så är fallet.

3 gillningar

Jag är väldigt positivt inställd till Blomman. Trotts tabell läget. Och jag tycker egentligen fortfarande att han borde få in en lite ”coach konsult” som stöttar och hjälper till att sätta det där grundspelet.
Jag tror att han och HV skulle ha nytta av en dylik aktivitet i många år framöver.
Med det sagt så både hoppas och tror jag att han kommer att vara kvar i HV många år. Men… jag kan ändå inte förstå varför vi förlänger just nu!

1 gillning