Vi sparar x antal tusen på att förlänga redan nu än när vi tagit SM-guld i vår!
Björn vill nog känna att man har en tränare minst lika länge som han själv ska vara här o bygga laget tillsammans. Kontunitet osv.
Det finns bara ett svar till ‘varför nu?’
Björn Liljander skjuter krut från pungen och hans bollar är gjorda av stål!
Men du hör ju hur det låter. Ta in någon som kan sätta vårt grundspel. Vad har man en HC till kan man ju fråga sig?
Du har en bra poäng, vi är i ett läge där det är viktigt att vinna på något jäkla vis. Det jag menar är att ju bättre ”siffror” du har desto större chans är det att prestera över tid.
Spelet vi spelar nu där vi mer eller mindre är beroende av att PP levererar gör oss även beroende av att vi får utvisningar med oss. Ju bättre vi spelar i 5v5 desto större chans är det att vi får fler utvisningar med oss.
Fast chris är väl fortfarande på plats i Garden? Tror inte endast björn står bakom detta beslut? Eller har jag fel?
Så men precis. Man känner sig lite orolig över spelet i 5v5 såklart. Men på något sätt så är PP såpass stabilt över en så lång tid så det borde hålla. Nu när Alnefelt höjt sig och PP gör mål nästan vart annat läge så har Blomman tid att se till att grabbarna spelar mer enligt plan i 5v5.
En annan vinkel, vet dock inte hur det första kontraktet såg ut, man kanske ville säkra upp Anton ifall de blir aktuellt med HA nästa säsong? Det nya kontraktet gäller oavsett liga så kanske krävdes en förlängning just för att säkra upp en coach för HA ifall så blir utfallet?
Obs. Denna tes försvinner helt om hans föregående kontrakt innehöll samma.
Vill tro att det redan ingick i det första kontraktet. Kan ha fel.
Vad jag förstått det så gällde även förra avtalet spel i allsvenskan. Har för mig att det nämts i nån intervju…
Även Liljanders kontrakt ska gälla i allsvenskan, har för mig att det nämndes i vita gula blå podden
Varför vill man binda upp tränaren som bidrar till att klubben degraderas?
Och 3 år också? Those are Kent Norberg numbers!
Skulle det mot alla våras förhoppningar gå åt skogen denna säsong, eller nästa, så blir det såklart svårare (dyrare) att sparka en tränare som har ett antal år kvar på kontraktet.
Blir ju lättare att lyckas i just den grenen om man börjar absolut sämst av alla lag… men visst förbättring. Hur mycket av det är tack vare AB?
Det ser inte bättre ut, det ser ohållbart ut.
Kan det vara så enkelt att dom bara skrivit in en option på tvår till? Det borde väl vara genomförbart?
Skicka en signal till truppen? Det är Blomman som bestämmer! Vi byter inte tränare. Fall in i ledet och gör det som förväntas av dig för här kommer det inte ändras på något!
Och sen ändå ha esset i rockärmen att inte behöva fullfölja kontraktet?
Det är ju klart men alla lag har ju olika målsättningar. HVs fans borde vara mer nöjda än växjö tillexempel med tanke på var förväntningar ligger etc. Jag tror dock att en stor anledning är att HV sparkat så otaligt många tränare genom åren och att det behövs stabilitet. Det kanske inte ser perfekt ut nu men det skulle det inte göra med Rönnberg eller Hallam heller i detta lag. HV behöver en tränare under tid och då är Blomman ett ungt, långsiktigt och bra alternativ.
Det är väl ingen som håller på HV som kan vara nöjd (eller mer nöjd än någon annan) när laget ligger på kvalplats?
Nej, det är inte säkert att det hade sett bättre ut med Hallam eller Rönnberg år ett. Skillnaden är ju att de faktiskt har gjort resultat tidigare och att man då kan anta att de har någon sorts kompetens att förbättra spelet över tid. Det är inget AB visat än så länge.
Ett sätt att tolka det jag säger är att jag tror på Blommans potential men att jag anser att han inte är helt ”färdigbakad” ännu.
Det jag skrev var mer nöjda än växjö fans. Jag skrev inte att HV fansen är nöjda men jämfört med förra året och vad man hade för förväntingar så tror jag att man är mer nöjd i år än vad en växjö supporter är idag.
Problemet är att vilken topp tränare vill komma till ett looser-HV idag? HV är ett förlorande lag de senaste 5 åren och det gör att man inte kan plocka de bästa tränarna. Jag står fast vid att jag tror att det alternativ som är bäst för HV just nu att satsa på är Blomman. Man kan inte slänga in en tränare i ett förlorande lag och sen skicka honom för att laget inte når topp 6 direkt eller att spelet ser knackigt ut. Låt det ta tid och ge honom förtroende. Blomman kanske blir bättre när han får ett långvarigt fötroende. Vem met?
Sen kanske det också spelar roll att han vill fortsätta vara tränare oavsett division? Kan vara bra att behålla även om HV åker ned i HA.