Rönnberg och Hallam har erhållit tid och förtroende. De har fått bygga och förädla över flera år. Kanske är det vad vi behöver - att ge en enskild tränare förtroende över tid. Kanske kan en sådan investering slå väl ut. Som för Frölunda. Eller för Växjö.
Vi har inte precis rosat marknaden med våra kortsiktiga och vindlande tränarkaruseller de senaste femton åren. Kortsiktiga och vindlande tränarkaruseller får åtminstone mig att må direkt illa.
Har vi nu, i AB, identifierat en karaktär som merparten av de närmast sörjande finner vara duglig, mer än utvecklingsbar och kompatibel med det som vi som förening vill stå för, ser jag inga hinder för att ge honom uppdraget och DET STORA FÖRTROENDET att (tillsammans med Liljander) leda oss in i framtiden. Det gör jag inte.
Och just nu pekar den framtiden mer mot HA än mot slutspel. Näst sist. AB är ansvarig för det lag som är toksämst i typ allt utom PP (PP som förövrigt är en spelform som JD ansvarar för).
Ser fortfarande ingen logisk förklaring till varför vi, med 1,5 år kvar på gällande kontrakt, ska knyta upp en HC på ytterligare några år - innan han ens levererat någon som helst sportslig framgång. Vad hände med kravställan här? Visst, man kan säga bra saker, säga rätt saker, visa att man är en bra gubbe, men när vi gång på gång tummar på den sportsliga prestationen och inte sätter den i första rummet - ja då är det inte konstigt att vi är där vi är. Näst sist.
Nej, denna förlängning kommer i ett märkligt skede och skickar signaler som inte överensstämmer med det man utger sig för att vara. Detta kan komma att kosta oss dyrt men vafan, vi är ju klubben med den outtömliga skattkistan och med tusentals nickedockor till fans. Näst sist - men spelar bäst ändå!?
Jag vet, men om skalan “nöjd” går från 0 till 100 är väl rimligtvis HV-supportrar på 0 nu. Därför förstår jag inte hur man kan vara mer nöjd än någon annan.
Nu har ju inte spelet sett knackigt ut utan katastrofalt dåligt. Och ingen har väl hävdat att topp 6 är gränsen för godkänt?
Kan absolut vara så. Högt spelat av HV dock.
Det är ju här HV tänker jättekonstigt, ivrigast förespråkat av JL i slutet av förra säsongen.
Växjö och Frölunda kunde få kontinuitet för att tränarna levererade resultat.
Kontinuiteten gav inte resultat. Resultat gav kontinuitet.
Bara så vi inte blandar ihop korten. Det där med att Blomman skulle vara en ny Rönnberg eller Hallam. Det är än så länge bara önskedrömmande. För även i dessa fall fick de först förlängt efter att de levererat resultat.
Roger Rönnberg skrev på ett treårskontrakt med Frölunda.
Hans första säsong kom laget tvåa (lagets första topp 4-placering, samt bästa placering på fem säsonger) I början av hans andra säsong förlängde man kontraktet ytterligare med tre år.
Sam Hallam kom till Växjö som assisterande på ett treårskontrakt. I början av hans första säsong tog han över som huvudtränare. Hans andra säsong kom laget trea och gick till semifinal. I början av hans tredje säsong förlängde Växjö kontraktet med ytterligare tre år.
Så ju mer man faktiskt kollar tillbaka i historien desto mer pekar på att förlängningen med Blomman är “unik”. På ett märkligt sätt.
HV har gjort ett vägval här och vi kan spekulera våra små huvuden i bitar angående om det är korrekt eller ej.
Jag och några med mig tycker det är skönt att äntligen ha ett ordentligt ankare som håller fast båten i de kastvindar som ständigt omger HV71 (och som dessutom förnyar den gamla skorvens anseende och flytkapacitet i offentligheten) och andra vill avvakta och känna om den utannonserade styrkan i fästdonets kvalitet verkligen lovar rätt.
Framtiden är oss svaret skyldig. Fram till dess sitter jag någorlunda lugnad i skutan. Med förlängt kontrakt i förtid. Åtminstone till efter matcherna mot Örebro och Leksand, ty åsikter och övertygelser (stora som små) är sannerligen en färskvara inom sporten ishockey, därom kan vi nog, oavsett olika tankar i övrigt, vara rörande överens…
Efter den katastrofala FBK-borta tycker jag att Anton steppat upp rejält vad gäller matchcoachning med undantag för någon match. Han är mer aktiv vad gäller speltid (mot evida mig gärna med statistik då jag endast går på känsla nu) timeout vid rätt tillfällen och så vidare. Kan det vara så att han börjat växa in i SHL-kostymen?
Kan det även varit så att hans kontrakt från början endast gällde SHL? och att man nu vill säkra upp honom för ev HA-äventyr?
Jag är nog med en fot i båda läger här. Lite tvådelad.
Men jag vill nog ändå välja glädjen och hoppet.
Abbot och Björn med flera har till 100% tänkt igenom detta om och om igen och kollat på olika saker och även frågat lite de ledande spelarna kanske.
Jag säger lycka till Anton och hoppas att vi om 2-3 år kan bli minst ett stabilt mittenlag.
Enligt info jag har fått till mig så har Liljander frågat Mats Wennerholm om han tyckte det var läge att förlänga nu eller om man skulle avvakta, och Wennerholm tyckte att man skulle avvakta, så därför förlängde man direkt.
Ja, pga att man skriver dumma kontrakt med sina tränare. Man förlänger innan det levererats. Senast va Lindbom. TM skulle aldrig anställts etc. Man lär sig aldrig. Tyvärr.
Mattias Ek på Hockeynews hyllade igår förlängningen och beskrev det som “en kaxig signal till konkurrenterna”. Också en signal till spelarna nu och i framtiden, att det är Blomqvist som gäller.
Mattias Persson, också på Hockeynews, skriver att förlängningen tyder på ett lugn i föreningen och att åtgärden är helt rätt.
I kontrast till tidigare års panikartade sparkningar, tycker jag precis som ovan nämnda journalister…jättebra förlängning!
Men @Zico, @Mephisto m.fl. som ser detta mer som glaset halvfullt istället för halvtomt, varför är förlängningen bra? Och då anser jag det orelevant med argument likt ”vi har sparkat tränare kors och tvärs tidigare därför ska vi inte sparka nu” eftersom tränarna tidigare blev sparkade pga uteblivna sportsliga resultat och pga att kontrakt förlängts innan levererad prestation och vi riskerar att gå däråt likt förbannat IGEN.
Ett argument likt ”spelarna tycker om honom” är inte heller relevant för då hade Rahm, Lillis, Lindbom med flera varit kvar.
Vi är en elitverksamhet och strävar efter sportsliga resultat. Vi myntar begrepp som ökad kravställan och slut på slappande-isch, så utifrån det: Vad i hans prestation motiverar redan nu en förlängning av redan befintligt kontrakt? Varför för en gångs skull inte bara ha lite is i magen, låta resultaten få avgöra utgång och inte riskera att stå där IGEN med skägget i brevlådan och behöva sparka ytterligare en tränare pga uteblivna resultat som vi med all tydlighet kan ses här och nu, men trots detta verkar välja att förbise och ignorera.
Menar inte att vara dryg utan tycker bara diskussionen är så intressant och vill bara förstå det som befinner sig utanför min (förvisso minimala) egna ”box”
Okej, vem ska in i stället? om nu blomman skulle fått gå. Det är ganska viktigt tycker jag att ha med i ekvationen, finns det någon kompetent SHL tränare ledig o gör de det vill han komma till HV? Eller ska man chansa igen med en allsvensk tränare? Det blir ju samma jävla loop hela tiden varje säsong. Alternativen är begränsade.
Varför inte då för en gångs skull satsa på en ny ung modern tränare. Tomas kollar hade väll ingen super säsong med Malmö förra säsongen trots det förlängde man och det har ju klart sett bättre ut i år för dem.
Tror inte Malmö tittade på resultat och underliggande statistik när dem valde att förlänga med Kollar, rätt man på rätt plats osv. Det är lätt att peka med hela handen på saker o ting som är fel men sen huruvida problemet ska lösas med en tom post på HC sidan är mindre intressant. Konstigt tycker JAG.
INGEN har det senaste dygnet sagt att Blomman bör gå på dagen.
Vad jag läst har ALLA som ifrågasatt förlängningen menat att man borde åtminstone ge det en säsong till, eller åtminstone vänta tills hur man ser hur den här säsongen går, innan man förlänger.
Så det där med vem som ska ta över, det behöver vi inte ens diskutera. Och om det nu skulle vara så att man hade velat göra ett tränarbyte på sikt så tror jag HV (och vi på forumet) nog kunnat diskutera fram minst ett intressant alternativ på 1,5 år.
Sen ang. Kollar. Malmö höll sig kvar. Det var en enorm vinst för dem som förening att de slapp kvala. På samma sätt som det skulle vara för HV i år. Och. Beslutet med Kollar togs EFTER säsong. Inte under.
Som jag kommer ihåg så tyckte väl de flesta experter att ad och hans förlängning av Lindbom för drygt ett år sedan var genialisk.
Förlänga något som inte är på väg att gå ut med en inte eftertraktad tränare som hittills misslyckats kapitalt är lite annorlunda minst sagt. Så HV och nubbenaktigt beteende. Helt onödigt och ologiskt, riskabelt minst sagt.
Hoppas vi inte förlänger med Tikka och Stakke också. De kan ju bli bra om några säsonger, ingen som vet, och är ju viktigt med kontinuitet.
Bara hoppas att detta slår väl ut men lär väl fortsätta med låga målsättningar framåt så det blir enkelt att nå målsättningarna. Denna säsongen var den låga målsättningen topp tio. När vi inte ens ligger där och når den blygsamma målsättningen hittills, då förlänger vi som belöning.