Tråden om HC Anton Blomqvist

Grunden till mitt tyckande och oroande magkänsla är nuläget, de facto där vi befinner oss. Varken mer eller mindre.

Till och börja med. Någonstans tror jag att Anton är rätt, men inte rätt här och nu så vida pass att man springer och förlänger. Han behöver resultaten med sig. Ty han kom under dessa förutsättningar. Han hade nog gynnats av att det hade varit lite bättre förspänt, att grunden redan fanns där.

Känns lite som att HV först nu kommit på sig själva hur viktigt det är med en höjd i vardagen, och visp så förlänger man med första bästa baserat på vadå? Det är min känsla i det hela.

Som sagt men i en annan formulering. Jag är bara rädd att man har gått händelserna i förväg. Att AB inte reder ut det med tanke på hans uteblivna erfarenhet samt vad som faktiskt krävs för att hitta ytligare en nivå. Ex spelet 5vs5 måste upp.

För till syvende och sist resultat bygger förtroende, det måste man ha i beaktning. Kommer inte resultaten kommer tvivel. Och då spelar det inte så stor roll hur mycket han predikar kravställan.
Och står man kanske där med ett kontrakt som måste brytas (nu lär man kanske inte göra det ändå, för kontraktet är skrivet oberoende på serie visst)

Jag hoppas jag är klar här, jag får brottas med mina känslor i det här bäst jag vill.

3 gillningar

Ek m.fl. i all ära men har den viktigaste av alla tyckare tyckt till i frågan? Om Wennerholm dissat förlängningen är det förmodligen stenrätt att satsa på Blomman framöver.

1 gillning

Det verkar finnas konsensus i föreningen angående AB. Jag antar att det har skapats och existerar en likadan lämplighetspunktering kring HC-rollen som det gjorde runt SC-rollen när Liljander plockades in.

AB kryssar väl i mycket av det som HV i dagsläget eftersöker och vill ha både nu och i framtiden och Liljander vill gärna jobba långsiktigt och nära en coach som har samma övertygelser. En fungerande och varaktig helhet eftersträvas, antar jag, snarare än kanske stirra sig blind på ett fem mot fem som hackar.

5 gillningar

En hypotes jag har som jag var inne på för länge sedan är att det konstanta sparkandet av tränare gör att spelare inte presterar 100 % eftersom det alltid är tränarna som får gå om laget presterar dåligt. D v s du behöver som spelare inte prestera på max, för det är alltid någon annan som får skulden.

Givetvis gör inte spelare detta med flit, men det kan vara så att det finns en liten flisa längst bak i hjärnan som vet att man inte behöver lyssna på tränaren som gormar och hotar att bänka en. Tränaren kommer ändå få sparken om det går dåligt.

Om det däremot finns signaler från ledningen att den här tränaren har vårt fulla förtroende och vi tvekar inte en sekund på att lyssna på honom när han är missnöjd över ditt jobb som spelare.

Så i min värld skulle detta kunna vara en åtgärd för att kräma ur 3 % mer motivation hos spelarna och 3% mer pondus i tränarens ord de sista omgångarna. Det kan vara en minst lika effektiv åtgärd som att sparka någon + att man dessutom får den kontinuitet man eftersträvar.

D v s det görs för att få “sladdret” i laget att prestera bättre inför den tränare som nu formellt har ledningens stöd i tre år framåt.

2 gillningar

Och Fredrik Sandquist på JP säger i dagens podd att han gillar Blommans person, men är mer frågande till att förlängningen kommer nu.

Smaken är som baken, har vi konstaterat. Och i det här fallet litar jag mer på forumets samlade bedömning. Så. Här kommer ett par omröstningar.

Tycker du att det är rätt beslut av HV att förlänga med Blomqvist nu?

• Ja
  • Nej
  • Avvakta
0 röster

Tror du att Blomqvist kommer vara kvar kontraktstiden ut (till och med våren 2028)?

• Ja
  • Nej
0 röster

Rätt kul ändå att läsa och lyssna på både JP och Vita gula blå-podden. Som ett eko av forumets “majoritetstankar”.

5 gillningar

Vi pratar ju ofta härinne att SC måste få välja HC. Det är ju precis det Liljander gjort nu. Han vill gå med AB framåt. Oavsett serie. Rätt eller fel får vi väl se framöver men oavsett så har ju HV gjort precis det forumet gapat om länge. SC har valt sin HC.

Det är väl helt enkelt det vi får landa i.

För ingen annan här lär kunna ta fram detaljerna i kontraken eller presentera insyn som kommer från den dagliga verksamheten. Själv står jag med en fot i bra-jobbat-lägret och en fot i avvakta-lägret.

6 gillningar

Trots läget i tabellen tror jag att en del av HVs nya linje och ett av kärnorden är “tydlighet”. Jag tror man inser från ledningen att man måste skapa en trygg arbetsmiljö.

Förlänger man redan nu med HC trots haltande resultat så tycker jag man gjort ett tydligt statement till gruppen. Det är Blomman som kommer att leda HV framöver och hur HV kommer att se ut spelmässigt är hans ansvar. Jag gillar detta och jag gillar att man inte gör det enkelt för sig och röjer runt i ledningen.
Blommans eldprov kommer dock först om 2 år, då har han fått sätta spelartruppen efter sin spelfilosofi, i dag spelar vi med ett arv från 2-3 gamla tränare och en SC som vi helst vill glömma

6 gillningar

Kontraktet gäller ju dessutom om vi åker ur.

Måste väl tolkas som om att HV är nöjda med AB även om han lyckas med bedriften att ta oss ur SHL med denna truppen. Inga som helst resultatkrav, helt kravlöst kontrakt alltså.

Inget bra CV heller så lite udda är det nog trots allt med denna förlängning och utformning givet läget och situationen just nu.

Håller med JP podden om att vi borde väntat med detta till typ innan jul nästa säsong och utvärderat då.

1 gillning

Anton sa ju i HVTV just att det inte är viktigt om vi spelar i HA eller SHL. Det där kan man misstolka om man vill. :sunglasses:

1 gillning

Well lyssnar också på podden nu.
Enligt sandquist så är Hv dom senaste 15 matcherna på e 8e plats vad gäller xg i spel 5 mot 5. Do första 20 matcherna var man toksist.
Det tyder ju på att det som han säger ikte ser så illa ut som det låter i spelet 5 mot 5.

Hv tar steg i rätt riktning även här.
Så ge blomman lite tid.
Tyder väl även på att man jobbar med dessa siffror?

Dksll tilläggas att jag kan ingenting om desss siffror. Går på vad han sa i podden.

6 gillningar

Han vill vara i HV oavsett liga.

1 gillning

Ja, XG +/- (Expected goals differential)
Där ligger HV 8:a efter 25/11.
Tyvärr så är inte utfallet detsamma.
± i 5 m 5 så hamnar vi på en 11:e plats med -7. Bara Örebro sämre på -10.
Modo 6:a med +1.

1 gillning

Då borde Hv klättra över tid?

Jo, OM fler spelare lyckas förvalta sina målchanser i 5 mot 5.

Så, för att tolka senaste timmarnas fortsatta diskussion här så verkar det minst sagt bristfälligt med potentiella argumentet kring prestationen som motiverar beslutet om att förlänga redan nu, eller sitter någon på ett bra argument här?

Vårt bröstande om skridskotest hit, kravställan dit rimmar dåligt här eftersom vi fortsätter göra avkall på prestationen. Trodde den tiden var förbi. Vägen kändes väldigt lång till att kunna nå sportsliga framgångar och inte fasen känns det kortare nu. För mig är det loosermentalitet som skickar FEL signaler och inte går i linje med det man försöker utstråla, framstå som och utge sig för att vara.

5 gillningar

Har inte läst artikeln. Vari ligger det kaxiga?

“Ha, vi är i botten och på väg mot HA, se hur tuffa vi är som vägrar se verkligheten och istället gräver vi vår grop djupare :muscle::muscle::muscle::muscle::muscle:”?

Nått sånt?

6 gillningar

Fast det stämmer ju inte att det bara är tränaren som får gå. Finns massor av exempel där spelare som underpresterar kickas, säljs, eller lånas ut. Finns ju några färska exempel från denna säsongen till och med där spelare fått hitta andra klubbar för att få speltid och för att de helt enkelt inte varit tillräckligt bra.

1 gillning

Haha luuugna nu @Diabolics och @Quila
Lita på vår Hc, kommer bli bra detta. :wink::rofl:

Vi kommer vara ett topplag inom några år.
Lyssna nu på pappa. :wink::rofl:

:blue_heart::blue_heart:

2 gillningar

Ingen här som stirrar sig blind över vårt 5v5 vad jag tror, men däremot är det ganska många här som tänker att hockey till största delen spelas i momentet 5v5 och därav bör man inte ignorera det faktumet att det är en viktig del av spelet. Tvekar man så kan man kolla in tabellen.

3 gillningar