Tråden om HC Anton Blomqvist

Alla här vet vad du tycker, tro mig :blush:

2 gillningar

Egentligen krävs det ju mer än en säsong för att värdera en coach. Men det hindrar ju ingen från att göra en nulägesanalys, ty det är det enda man kan göra om man inte kollektivt skall vänta med att göra en utvärdering (vilket man naturligtvis inte behöver göra, ty annars hade vi startat denna tråd efter säsongen).

Jag är inte, som vissa, inne på att Anton bär ansvaret för allt som är uselt. Jag tycker att förlängningen var obeskrivligt förhastad och helt oförklarlig. Det betyder inte att det inte finns en förklaring, men ingen rationell sådan har omnämnts här eller annorstädes. Kanske finns den, men troligast finns den inte. Det som troligen hänt är att Liljander inte lyckats knipa tätt och fått spatt.

Jag återgår, med bestämdhet och trygghet, till min käpphäst (kontinuitet). Vi har inte ett lag. Vi har ett gäng spelare som dessutom, i de flesta fall, fått kent-dödskyssen. Att han lyckats få hit Borgy får anses som avsteg från normen. Att vi har spetsat till det med släggan, Ang “och Kero”, gör inte ett lag. Ett lag tillverkas under flera säsonger, metodiskt och noggrant av sportchefer som inte heter khenth. Att påstå att vi har ett topp-whatethefuck-lag (pga namn/budget/whatever) i ligan på “pappret” är vansinne. Då har man inte fattat vad lagsport är.

Så, jag lastar Anton för dumma coachbeslut, som att spela fel/kalla lirare, som att ta timeout vid fel tillfälle etc, men det där är förhoppningsvis läropengar. Jag lastar honom inte för att signa en förlängning. Jag lastar honom bara delvis för att vi “saknar” (dvs att vi fans inte ser/fattar) ett grundspel. Jag är övertygad av att grundspel sitter ihop med kontinuitet och mestadels styrs av laget, och inte så mycket av coachen*.

Jag tror nog Anton kan vara en man för framtiden. Jag tycker hans analyser är bra. Det är en viktig del av coachandet, att se verkligheten för vad den är. Hur många coacher har vi inte haft som inte ens sett verkligheten? Så tag fasta på det. Det är en av få saker vi kan bedöma i hans gärning. Att göra sig löjlig över att han faktiskt kan kommunicera är lågt och ovärdigt. För jag antar att ni som gör detta inte syftar till att ni vill ha en svammelpelle?

“men varför gör han inte något åt saken om han ser allt så bra, varför buhäääee Tedenfart, buhääää alla miljoner”, lipar ni?
Ja, läs ovan lipar jag.

Så, min jury är “ute”, och kommer vara så en lång tid framöver. Frågan är om föreningen kommer hålla fast vid Anton så länge att min jury hinner tillbaka “in”?

*Grundspel sätts ihop av coacher med inspel/samspel från spelarna under försäsong. Har man en kontinuitet i laget, med en stomme av bärande och styrande lirare, då sitter även grundspelet ihop med denna stomme. Det är därför man talar om saker som att lag X spelar lag X-spel. Inte för att coach Y kommit in och gjort en helomvändning. Detta stöps sedan ihop under tid, där coach/stomme utvecklas mot någon typ av riktning. Är riktningen positiv så sker en förbättring under tid och en cementering av “spelsystemet”. IMHO.

15 gillningar

Tror Anton kan bli bra i längden.
Men han behöver en trupp som håller för en SHL säsong.
Vi kan inte ha spelare som Tikka och Tedenby som tjänar 300K i månaden som egentligen inte ens ska spela för de är för dåliga.
Sen har vi ytterligare spelare som enbart håller medel Allsvensk nivå i Hansson, Lindbäck.

Sen har vi juniorer på det som behöver bra spelade bredvid sig men har inte det och blir lidande. Ta t ex Reber som är otroligt skicklig men får lekkamrater som inte håller.

Truppen AB har är fortfarande på tok för ojämn.

1 gillning

Jag tror att det finns en anledning till att man skrev ett nytt kontrakt. Jag tror att det hade att göra med risken att vi kommer hamna i HA, Det som stod i det ursprungliga avtalet hade kanske inte varit till HV:s fördel om vi åker ner. Nu finns ett nytt kontrakt som, jag tror, kommer passa HV bättre om det värsta skulle inträffa. Då ville nog AB att det skulle vara längre om det skulle skrivas om, och man gick med på det.

2 gillningar

Ditt resonemang känns rimligt. I synnerhet håller jag med om att att det märks att nuvarande HV71 inte är ett lag utan ett random sammanplockad samling spelare. Det märks inte minst under örebromatchen där inga andra spelare kliver fram när spetsspelarna inte har sin bästa match.

Men jag tror också att detta fokus på coachen är en fråga om (bristen på) förtroende för klubben efter många år av total misskötsel. Någonstans måste det börja byggas långsiktighet och jag tänker såhär: hittills har det presenterats förlängningar av spelare (Louto och Ang) som känns väldigt korrekta. Man har inte tagit hem en Bengtsson som (förmodligen) passerat zenit, man markerar mot toppspelare som har jiddrande agenter.*

Det känns som att nuvarande sportsliga ledning dock har beydligt bättre fingertoppskänsla. Förlängningen av Blomqvist kan således handla om allt kring att det synkar bra med ledning och nuvarande toppspelare, till att det gamla kontraktet med Blomqvist var skrivet utifrån förutsättningar som inte är giltiga längre. Jag tror också att det handlar om att sända signaler till spelare och agenter: HV71 satsar långsiktigt och vill bygga en viss typ av lag utifrån Blomqvist sätt att se på hockey.

Förlängningen av AB kan sålede också vara ett tecken på att det finns en treårsplan färdig och klar för laget. Jag tror inte man behöver stirra sig blind på just AB i den ekvationen, utan mer se det som vilket typ av hockey man vill att klubben ska spela de närmaste åren.

(*Vilket jag gör att jag är väldigt övertygad om att Nübbs var en sportchef som satt helt i knät på agenter och byggde lag utifrån vilka deals han fick med dem.)

7 gillningar

Förlängningen av Blomman är givetvis resultatet av att sportchef, styrelse (och gissningsvis spelare) gillar det han gör i vardagen, 50-60 timmar i veckan. Matchresultat och tabellplacering är så klart centrala i bedömningen, men jag tror att man ser att de processer han startat, som att styra upp fysisk status, kravställan, spelidé, statistik och analys, är nödvändiga och är på väg åt rätt håll. Vilket också är min bild. Om sedan spelare trivs, som det vittnas om, och han är skicklig på att se individer, inte minst unga spelare, så ännu bättre.

Det känns lite fånigt med de som skriver att Blomman inte skulle se vad som inte stämmer i spelet eller vilka spelare som inte håller måttet. Han är en extrem hockeynörd med analytiskt sinne, som dessutom kan sätta ord på det han ser. Givetvis ser han det vi ser, och en massa mer, men i en organisation som Hv så finns det rimligtvis en massa fler parametrar än hetast för dagen, oavsett vad man säger utåt eller vad man tycker om det. Sportchef och styrelses kanske direkta instruktioner, kontrakt, förväntningar från sponsorer, bidrag och prestationer på träning, långsiktiga planer för spelare och kedjor, okända skavanker, coachingteamets och analytikers input osv. Och det kanske inte är “politiskt möjligt” att bara vaska de miljoninvesteringar tidigare ledare gjort i form av miserabla värvningar, oavsett vad Blomman själv skulle vilja. Mot bakgrund av det tycker jag ändå Blomman visat känsla och vågat satsa på spelare som Reber och Glifford, där många kanske fegat ur.

De coachningsmisstag Blomman gjort, som jag inte tycker är så påtagliga, tolkar jag framförallt som utslag för överambition, som kanske går att förstå som debutant i en pressad situation. Vid timeouten mot Brynäs, där de gick ikapp till 3-3 och sen 4-3, som många verkar ha hakat upp sig på, såg han att spelet fallit ihop och ville vara proaktiv och göra något innan laget skulle släppa in ett mål. Med facit i hand lyckades det inte, och kanske hjälpte timeouten till och med Brynäs, men vid en hel del andra tillfällen har hans proaktiva timeouts verkat vara framgångsrika. Och jag har hellre en aktiv coach som ser vad som händer och försöker påverka det, än en som bara tittar på med armarna i kors. Jag tycker att kritiken om att Blomman inte coachar eller försöker att förändra matchbilder är felaktig och orättvis.

För mig hänger tabelläget främst ihop med ett grovt obalanserat lag, svaga målvakter och för mycket skador under uppbyggnadsfasen av säsongen. Samt inte minst hur vanskött föreningen varit över tid, och hur kultur och vinnarmentalitet raserats. Jag tycker det lite förringas vilken uppförsbacke Blomqvist startade i, och som han själv kanske inte hade greppat på förhand. Allt är verkligen inte en dans på rosor nu, men jag tycker mig se en utveckling åt rätt håll på ett antal fronter, även hos Blomman själv, och jag är väldigt glad att man visat att han är föreningens långsiktiga lösning. Jag tror att satsningen är helt rätt och att vi ser starten på en ny epok. Och facit kommer ju.

Edit: Ser att sArg-gubbe redan satte ord på vissa av mina tankar. Så medhåll till dig och Diabolics.

12 gillningar

Mina tankar går i samma banor. Styrelse och sportchef gör den realistiska bedömningen att det är stor risk att det blir spel i HA nästa säsong. Det räcker att se vår oförmåga att ta oss över strecket. I det läget vill man säkra upp en coach med bra erfarenhet av HA som kanske hade en klausul om att bryta avtalet vid spel i HA.

Jag förstår inte. ”Inte till HVs fördel om vi åker ner”.

När vi åker ner vill vi väl inte behålla coachen? Varför skulle vi vilja det?

1 gillning

fast detta är återigen en gissning.

Få se om Liljander själv svarar nu när föreningen kör en podd med frågor till honom. Det vore hedervärt, samt informativt att veta vad föreningen tänker kring Anton och hans framtid.

Att de tror på honom är klart, men varför? För det kan knappeligen vara resultatbaserat.

2 gillningar

Fortsätter här

Då blir förlängningen som aktiverades än mer ifrågasatt. Vad är det som ser?

1 gillning

Vi är 5:a sedan November. Med tanke på den usla starten vi fick är det inte konstigt alls att vi ligger där nere, men vi kommer närmare varje månad, tror hv reder ut detta hamnar 8:a till slut.

2 gillningar

Det som är viktigaste nu och framåt är att Blomman ingjuter mod att spela en fartfylld och anfallshockey. Inte en stillastående och livrädda att förlora hockey som tyvärr sker när vi möter bottenkunkurenter. Vi måste trampa på och fylla på med backarna.

Men när vi möter botten så blir båda backarna passiva och stillastående vilket gör så att forwards också blir stillastående och man tvingas att passa långa pass som bara skarvas ner. Enkelt för motståndet att vända och tvinga oss till att spela försvar igen.

Ta kommandot och hela tiden ställ frågan till motståndarna. Ska ni vinna över oss så måste ni bryta ner oss och inte tvärtom. Tycker vi oftast blir passiva över hela banan och tillåter motståndet att diktera kommandot.

6 gillningar

Just så! :dart: :clap:

SLUTA SPELA FJÄRDEKEDJAN NÄR DE INTE BEHÖVS!

Det enda dom är nära är att släppa in mål och det vill vi väl INTE när vi ligger under…

Helvete.
Det har gått 2 minuter av tredje och fjärde spelar… Dom borde varaBÄNKADE tills ingen av de övriga orkar spela under 30-45s…

Fucking Fuck. Nu ger jag upp hoppet.

6 gillningar

Detta avtalet kommer stå oss fruktansvärt dyrt.

Tack. Tack för absolut ingenting. Detta är i min värld inte en tränare. Det är bara snack. Bra snack iofs men jag har aldrig upplevt en sämre matchcoach och då har vi ändå samlat skit på den där bänken i några år.

12 gillningar

Denna säsongens Nubben. Här för att förstöra föreningen.

1 gillning

Ligger man sist efter 38 omgångar så är det rätt logiskt att tränaren i fråga bör ha visat upp fler negativa tendenser än positiva.

Kvällens match av Blomman är nog säsongens absoluta low point som HV-coach. Hittills.

Blomman kanske kan bli en bra coach på sikt. Men än är han inte där. Tvärtom har han fortfarande extremt mycket kvar att lära. Synd att det är just HV som ska stå för hans utbildning.

Ett jäkla riskprojekt utan dess like.

Jag står fast vid att han fortsatt är botten tre av alla de dåliga tränare vi tagit in de senaste åren. Bara faktiska resultat skulle kunna få mig att omvärdera min åsikt.

17 gillningar

Att han kan se positiva saker i detta haveri. Idag vette fan om man kunnat vinna i HA. Hur fan kan det se ut så här. Spelarna kan inte plötsligt bli så mycket sämre. Vi kan inte vara rätt förberedda. Vi blir totalt avväpnande. Kommer ingenstans. Och ingenting märkbart gör vi för att förändra matchbilden.

1 gillning

Är nästan elakt att sätta in Reber att lägga straff för att sänka en juniors självförtroende🙈

10 gillningar

Måste vara slut med pojklags fasoner! Är inte bredd idrott du sysslar med!

Skit ska inte spela! Vi har 4-5 stycken som inte ens hade gått in i Dalen och imponerat!
Välgörenhet sysslar man inte med i elitidrott!
Tuffa Anton visa det nu!