Tråden om HC Niklas Eriksson

Cyklade också Vätternrundan idag. Efter 9,5h hade jag knappt hunnit äta första köttbullen på Huskvarna Garden (det är en depå där med köttbullar och mos). 9.5h är bra, men 6:55 är omänskligt bra. Herre g.

3 gillningar

Har ingen vidare koll, men 6:55 låter onekligen starkt. Är det till och med något man kan “vinna” med tror vi?

Edit: efter en snabb sökning är rekordet 6:48. 6:55 är alltså otroligt jävla bra. Efter en till sökning verkar resultatet vara 6:23. AI som misslyckas, som vanligt.

Han sa ju dock i podden att hans team skulle cykla på den tiden. Och indirekt att han skulle få hålla igen pga teamet.

3 gillningar

Jaså? Var så länge sedan jag lyssnade. Oavsett är hans bästa tid riktigt imponerande! Tror det är bra att ha en tränare som uppenbarligen har väldigt bra kondition. Kan ställa krav och även få respekten som krävs.

Håller med. Har för mig han berättade i podden att sedan han började cykla, har han nördat ner sig i fysiologi. Det ser jag som positivt, då kan han ha en helt annan dialog med Björn Melin kring hur han tycker spelarna ska träna.

1 gillning

Som referens: 30 mil på 7 h är en snitthastighet på ca 43 km/h. På cykel

1 gillning

HV-tränaren snabb runt Vättern – ”Kul att göra en bra prestation”

Intervju med Niklas efter målgång i Vätternrundan. Han rekommenderar INTE spelarna att genomföra sådana långlopp :laughing:

4 gillningar
4 gillningar

Växer och växer i mina ögon.

7 gillningar

Sällan bra att så tydligt avslöja var man står politiskt. Varför liksom? Minst hälften av laget lär inte hålla med honom.

1 gillning

Men vem bryr sig egentligen? Det handlar om Hockey, inte politik.

Jag håller inte med alla politiskt, även vissa polare. Men man kan fortfarande sköta saker på ett professionellt sätt.

3 gillningar

Fast nu tolkar jag det som han säger att han är orolig för extremhögern, inte all form av höger. När saker och ting går till sin spets, vilket håll det än är så är det inte konstigt om det oroar folk.

1 gillning

Nej iofs det var väl inte så kontroversiella uttalanden

så bara för att man är hockeytränare så kan man inte vara öppet kritisk mot Putin eller Åkesson? Vansinne att kräva att en yrkeskår skall behöva tystas. dessutom är din andra mening “minst hälften” naturligtvis en grov överdrift. Minst hälften är utlänningar, de har inte mycket åsikter om det som rör den svenska ankdammen. och ytterligare: statistik och forskning säger att av de personer som nämns i artikeln så ligger stödet för dem kring 10-15% av befolkningen, beroende på gubbe.

Så nä. inför inte munkavle på folk. det är starten till något jävligt otrevligt. de enda som vill ha munkavle är de som står för det som leder till ovan otrevlighet.

Eriksson är en försiktig man. Inte en gaphals eller agitator. Så varför skall han behöva mörka sina värderingar? Man behöver värderingar, baserat på kunskap, historik, etik, moral och allt det där, för att bli en bra coach. imho.

och som wpx är inne på: hockeyn förenar. här möts folk med alla typer av åsikter. det är bra. här på forumet undviker vi politik, för att det just skall vara ett ställe där folk kan mötas, trots vitt skilda åsikter om livet i övrigt. Men Eriksson är inte en politisk debattör på forumet… hade han varit det hade det varit bann direkt

10 gillningar

Oj vad oväntat att du snedtände på detta. Det var bara ett lugnt konstaterande att det är onödigt att avslöja sin politiska åskådnint när det inte behövs och man är ledare för en blandad samling individer.

1 gillning

Ursäkta om jag kommer in som tredje gubbe här.
Men var ser du den snetändningen?
Du gör ett inlägg, du får vettiga svar. Det är iallafall vad jag ser.

7 gillningar

Ett meddelande var borttaget. Inte av mig men hann se det.

1 gillning

varför är det onödigt? Det du säger, är att alla som har en chefstjänst, arbetsledare, mentor etc, skall vara tysta om de värderingar de har, för att det är “onödigt” ty de leder en blandad samling indivvider? Är det rätt uppfattat? Det är en åsikt man förväntas följa i nordkorea, inte en modern, civiliserad demokrati där man anser att grunden till ett fungerande samhälle går genom yttrandefrihet och respekt för varandras olika åsikter.

Så, för att inte hamna för off-topic: Jag gissar att alla tränare på något sätt uttrycker dessa saker, sen är inte alla tränare ute å vevar på twitter. Men att en grupp som är så tajt som en hockeyfamilj inte är öppna med sådant är för mig högst otroligt.

6 gillningar

Tydliga värderingar och att stå för dem är en komponent av effektivt ledarskap. Blir jävligt fejk att låtsas som att man inte har en åsikt. Skönt med en tränare som har stake.

8 gillningar

Precis. Klart att man får tycka olika, men jag tycker att det inte ska utesluta att tränare får prata om värdegrund med sina spelare.

1 gillning