Det märks att Niklas är lite äldre och mer erfaren än Anton. Att han faktiskt bottnar i det han pratar om.
Ser att Niklas cyklat Vätternrundan ett antal år och verkar hålla riktigt bra elitnivå. Snabbaste tid 6:55, vilket är 7 (!) minuter långsammare än banrekordet. Damn.
Lyssnar på Thåström och Bob Hund. Tydligt bevis på intelligens.
(Obs inte bevis på bra som tränare - det har han bevisat i Örebro)
Han går från klarhet till klarhet!
Han är med även i år. Coolt!
När man hör podden med NE blir man ju inte annat än glad.
Hoppas verkligen det blir den nytändning vi behöver.
Otroligt klok tränare. Kan vi få ut bara ett par procent av allt han beskriver i HVpodden kan vi ju räkna med slutspel inom hans kontraktperiod.
Jag kan gilla tränare som låter spelarna få fokus och de största rubrikerna, kanske en av de saker som skiljer en erfaren mot en oerfaren?
När jag tänker efter vad det nog en av de sakerna jag störde mig mest på hos AB, att så mycket handlade om honom, för inte kan man skylla allt det fokuset på bara journalisterna…
La märke till det i podden Direkt Från Tränarens Tankar- som Niklas gästar 15 okt 2025. Där pratar han om kedjan Karlavagnen (Karlqvist-Puistola-Kossila) Hur man måste frigöra den typen av kreativitet som dom besitter. Självklart utgår dom ifrån vår vision om hur vi vill spela hockey med och utan puck. Men dom här killarna är så pass skickliga, så dom varken behöver eller SKA ha fulla ramar. Deras kunskap sitter i deras förmåga att vara så kreativa som möjligt, och det måste jag ta höjd höjd för. Nu löd inte orden precis så men initialt sätt.
Kan man drömma lite - det här blir bra och AP kommer hem!
Nu skall vi inte dra för stora växlar av vad folk säger eller inte.
Både NE och Anton kommer svara “ja” på frågan:
Skall man låta spelarna vara i fokus och ta egna initiativ?
Det är ju inte där det skiljer mellan dessa två. Det är knappast så att anton tycker att man skall hålla tillbaka lirare.
Där det skiljer är ju förmågan att hantera detta på ett adekvat sätt. Så bara för att NE säger rätt saker (kom ihåg, det tyckte vi anton gjorde oxå) och har en personlighet som är aningen mindre svartahåls-aktig, så betyder det inte att allt kommer landa rätt.
Så är det, rimligt och logiskt. Det kan likväl skita sig. Däremot så upplever jag när man ställer de båda emot varandra. Att NE pratar lite mer hockey än vad Anton gjorde eller så har jag dribblat bort mig i känslan av å vad skönt att Anton är väck och NE kommer in och har ett försprång med sina SHL år.
Dvs, egentligen är jag livrädd att det skiter sig IGEN.
Det som skiljer dem åt handlar väl egentligen inte i så stora delar av vad de säger, utan vad de ÄR.
Blomman är i grunden en tyckare. Niklas är en expert.
Blomman var duktig på att tycka till om matcher i efterhand. Niklas vet hur man ska få ett lag att prestera.
Här tror jag den stora skillnaden mellan de två är erfarenhet. Blomman hade ingen SHL-erfarenhet, varken som tränare eller spelare. Det har Eriksson. Blomman hade ingen märkvärdig karriär. Eriksson var en toppspelare i Leksand och vann OS-guld. Ja, jag vet att det finns duktiga tränare som inte haft någon spelarkarriär att tala om. Men i Blommans fall tror jag avsaknaden av erfarenhet stjälpte honom rätt rejält. Han visste helt enkelt inte vad han gav sig in i.
Som sagt. Blomman tycker, Eriksson vet. Och därför låter det bättre när Eriksson snackar, även om han säger samma sak som sin föregångare.
Niklas är en kompetent tränare som vet vad som är viktigast först. Sätta försvaret!
Blomman ville förändra allt och lite till samtidigt vilket inte funkade någonstans. Konstigt att Anton inte redan är tagen av en konkurrent då man valde att förlänga med honom så ingen annan norpade honom.
Tror vi kommer få se ett helt annat Hv kommande säsong. Sen är frågan om lagdelarna är tillräckligt bra. Men det jag gillade med Niklas i Örebro är att han valde en leading line som va dominant och en riktig gnuggarkedja som va pain in the ass och jobbig att möta.
Jag hävdar inte att jag är någon expert men det där med vilket man ska satsa mest på, jag tror man måste ha en balans. Med bara ett försvar gör man mindre mål och utan försvar släpper man in mycket. Det måste finnas en balans, jag hoppas att tränaren hittar den, bra att de bytte tränare.
Så länge han hittar en balans som innebär fler gjorda mål än insläppta är jag nöjd.
Det var där Blomman misslyckades anser jag.Det var hans väg eller motorvägen.Allavskulle spela hans melodi.Gjprde de annat eller kritiserade de så blev det långt nere i femmorna eller bänken.Det verkar som vissa inte insett att det var så.Jsg vill mena att Blomman var en diktator som skulle bestämma ALLT. Sen kunde han ju snacka för att dölja det.Finns säkert en definition p en sådan person.
Gillade intervjun med Niklas. Inget blabla bla som vi har varit vana vid de senaste åren.Det märks att det finns rutin i vad han pratar om Enligt mig är han helt rätt person för läget HV befinner sig i.Inget tomt bla bla bla utan det märks att det finns substans i det han säger.Och att HV ska börja spela bakifrån är ju vad som sagts i detta forum länge.Dessutom pratar han om att lägga en playbook som spelarna ska köpa in på.Inte bara en playbook som ska följas slaviskt och där spelarna får ta egna initiativ.Det har ju inte funnits förut utan spelarna SKULLE ju spela enligt playbooken.Jag tror på att låta spelarna spela sitt eget spel men ändå ha ett grundspel att luta sig tillbaka på.
Gillar verkligen att han pratar om att det inte hjälper så mycket att gå in med hårtorken utan att det gäller att komma in med en lösning till spelarna i periodpaus. Hur ska vi ändra vårat spel för att förbättra våra chanser? Tror t.ex. blomman helt saknade förmågan att se vad man skulle ändra på och vad som är bra, han såg bara utfall.
Ge trygghet, bygg spelet från grunden, väldigt tydliga riktlinjer i spelet utan puck - sen går det vara mer flexibel när man har puck. Hur han pratade om att se till att spelarna är väl förberedda inför varje match och man vet vilken gameplan man har. Min uppfattning är att man bara försökt spela på samma sätt “fast bättre” under blomman, inte att man ändrat något baserat på motstånd..
Sen är snack enkelt, men hoppet lever. Igen. Fan.
Årets resultat på Vätternrundan för Niklas:
9:27.
2022 hade han 8:05.
Bästa resultatet kom 2014 då han cyklade på 6:55.
Nedåtgående trend alltså, passar in i HV
.
6,55 är väl sjukt jävla bra
6,55 på vättenrundan är ju galet jäkla bra.
Wow vilken insats.