Tråden om HC Niklas Eriksson

Han har väl kollat på motståndarnas spel?

1 gillning

Själv undrar jag vilken promillehalt han har när han tittar på “gladhockey”.

Läste detta, både skrattade och suckade samtidigt, ty jag minns att det är precis så det sett ut de senaste åren. Usch.

Detta får mig att tänka på den ikoniska filmen “Gökboet”. Scenen där de intagna ska spela basket mot vårdarna.

Jack Nicholssons karaktär ser den enskilde individen i allt kaos. Placerar den storvuxne indianen under korgen och vips så är det enkelt att spela basket när de andra får en uppgift de är mer anpassade för och kapabla till att utföra!

Känner mig helt övertygad om att “ändra beteende” inte är det som behövs utan mer sätta ett tryggt grundspel som spelarna tror på. Framför allt att våga lita på att de som spelar har kapacitet att utföra detta på isen.

Jag är försiktigt optimistisk (rätt övertygad faktiskt) om att “redan byggd trupp” har mer att ge än visat samt att ett par nyförvärv på de viktiga positionerna stärker det som befintliga truppen behöver.

3 gillningar

Håller med dig här.

I avsaknad av ledarskap hamnar fokus på vilket material som kan rekryteras in, ett perspektiv där man tittar utåt efter något som kan rädda en.

Med ett ledarskap värt namnet är det mer av hur materialet används och förvaltas, man flyttar fokus från utåt till inåt.

Man har de jordgubbarna man har som Stordalen brukar säga, tror det ligger rätt mycket i det valet av perspektiv.

Om NE kan få ut några % mer av varje jordgubbe så kommer bara det ge enorma resultat.

4 gillningar

Klokt resonerat Hanky

Jag ska inte dra för stora växlar på detta men om “väldigt lite” ökar med några procent så är det fortfarande väldigt lite:

1 av 10 är lite. Multiplicerat med 10% blir det 1.1 av 10. Fortfarande väldigt lite.

Jag tror/hoppas att Niklas E kan få nuvarande trupp att prestera bättre än vad Anton kunde men truppen är inte komplett och SHL-mässig.

Men jag vägrar att falla in i några falska förhoppningar pga av “ny HC”. Jämför med Tommy Samuelsson - kompetent HC som inte lyckades med en Hockeyallsvensk trupp i SHL. Kan Niklas lyckas bättre? Örebro hade bättre lag under Niklas tid än vad HV71 har i nuläget.

Förra säsongen hade Niklas tillgång till Kalle Kossila (15 + 24 p på 44 matcher) och Sean Malone (1 + 8 p på 31 matcher). En lyckad center (Kalle) och en floppcenter (Sean, trots fin statistik från NL och AHL). Niklas fick sparken efter säsongen (högre krav än han kommer ha i HV71 såklart). Så det är inte självklart att Niklas lyckas förvandla en felbyggd trupp med HA-inslag till ett mer framgångsrikt lag än under Antons ledning.

Man får även väga in att laget till stora delar var nytt förra säsongen. Nu har flera av de utländska spelarna fått ett år i inkörning, så även det borde innebära att de presterar lite bättre från början. Var det inte så att vi tog mer poäng andra hälften av säsongen än den första delen?

1 gillning

Det är ett rimligt argument. Det jag dock tänker är största skillnaden är att NE faktiskt vet vad felet är och kan åtgärda rätt sak. När det gäller AB kunde de flesta av oss se hur hutlöst handlingsförlamad han var i båset och hur fixerad han var att markera mot lagets fixstjärnor snarare än vinna matcher. Inga bänkningar av uselt preseterande spelare. Inga toppningar i tredje, slutspurter med fjärdekedja etc.

Så. Jag har allt förtroende för att NE kan åtgärda fel på ett helt annat sätt än AB kunde göra. För fel i laget kommer det bli. Det problemet har alla lag.

3 gillningar

Lägg därtill, paddan. Istället för att aktiv arbeta med människor. Bara en sådan upplevde jag va ett tecken på att man är lost. Ser han inte det uppenbara, utan att ta till digitala medel!. Vad letade han efter alla gånger?

Nu kanske jag letar fel alternativt ställer saker mot varandra för att jag sätt intervjun med NE. Men upplever NE mer jordnära, han vill fånga värden, det som påverkar. Försöker inte hausa upp eller skölja över saker med stora ord.

Nu kan det här blir pannkaka eller en bättre resa. Som sagt tillfälligheter, tajming och komma rätt in i saker från början är avgörande.

1 gillning

Håller med de senaste tre skribenterna men vill inte (åter)falla i självskadebeteende (ursäkta uttrycket) och tro att HV nog fortsatt klarar sig utan centrar pga av ny, bättre HC. Niklas kan inte förbättra saker som inte existerar.

1 gillning

Så är det. Avsaknad av center-centrar. Det ska man inte underskatta.

1 gillning

Nu kan ingen av oss veta, bara gissa.

Om jag får gissa så finns det ganska många i nuvarande trupp som inte alls kommit upp till att leverera sina 100%.

Det borde därför finnas en ganska stor potential för ett ledarskap som kan locka fram snarare än att stänga in.

1 gillning

Verkligen!
Vi såg ju våra “ledande” spelare blixtra till föregående säsong. Woods var periodvis riktigt bra, Borgman och Hansson lyfte sig rejält när matcherna började gälla lite (och de fick hålla sig skadefria), Rousek blev bättre och bättre osv.
Min förhoppning är att NE kan lyfta dessa herrar till en mer stabil nivå över tid. Det, i kombination med ett bättre försvarsspel och därigenom “enklare” för målvakten, kommer vinna mååånga poäng åt oss, är jag helt övertygad om.

Fan, jag känner mig positiv. Inte bra.

Det blir kval nästa år igen. Vi åker ut. Yada yada.

2 gillningar

Nu ska ju inte spelarna lyfta sig från 10% utan kanske snarare från utgångsläge 70%.

Det är en väldigt skillnad på det utgångsläget kan jag tycka. Skrev för ett tag sen i en annan tråd att det borde finnas potential i flertalet spelare att lyfta sig från det de presterade under AB. Så jag fortsätter ha förtroende för detta. Sen skrev jag även att förstärkning behövdes på vissa positioner.

Tillägg:

Mitt inlägg var menat att gå till Lexhed.

1 gillning

Realistiskt gör nog inte (vad jag tror) en tränare mer än max 10% skillnad men det kan räcka för nytt kontrakt att ta de extra poängen - och över tid kan han knyta till sig bättre spelare för han är bättre på att avgöra vad och vilka som behövs så påverka truppen också.

2 gillningar

Av det jag lyssnat till och läst om Niklas Eriksson så skiljer han sig inte nämnvärt från Blomman i det han säger.

Det är viktigt att sätta en grund, ett bra försvarsspel, att alla ska följa systemet, att utveckla spelare och yada yada.

Men. Den stora skillnaden är att till skillnad från Blomman så har Eriksson visat att han faktiskt VET hur man gör allt detta.

Sätta en grund - check
Ett bra försvarsspel - check
Alla ska följa systemet - check (Eriksson har inte varit rädd för att markera mot de som inte underkastar sig systemet)
Utveckla spelare - check (en viss Alsing slog igenom i allsvenskan under Erikssons ledning).

Så. Jag tror att vi kommer öka ett antal procent bara av att Eriksson kommer in. Worst case, Liljander och Blommans trupp är för svag och vi hamnar i kval ändå. Best case, vi lyckas ta betydligt större kliv än vi ens vågar hoppas på.

Jag lägger förväntningarna däremellan. Med Eriksson in höjer vi oss några procent och lyckas fixa nytt kontrakt utan kvalspel.

7 gillningar

En bra ledare kan säkert göra ett lag minst 10% bättre.

Samtidigt riskerar en dålig ledare att göra ett lag minst 10% sämre.

Alltså en potentiell ökning med 20% bara genom byte av ledarskap.

6 gillningar

Jag har släkt som bor i Örebro och mannen håller hårt på ÖHK. Ja även solen har sina fläckar! De säger att det är nog bara att gratulera HV. Niklas är inte så färgsprakande eller yvig i sin person men mycket seriös och alltid lugn och iskall. Bra val!

7 gillningar

Jag tänker att det är precis vad vi behöver.

1 gillning