På ett sätt känner jag igen hur jag själv reagerar:
Man tycker domaren missar PP som HV borde fått och får typ 1-5 mot sig i utvisningar.
Visst blir jag också förbannad när jag tycker HV förfördelas och skriver genast av mig på forumet och ventilerar.
( PS Då kommer alltid den “ädla” brigaden in och säger att det är inte domarens fel utan HV borde spela bättre så att det inte spelade nån roll ALLS hur domaren agerar ! )
Att man som “fan” går över gränserna är en sak, men detta är ju “ledare” så lite dålig eftersmak ger det att de tappar det så … (ÄVEN om man kan förstå desperationen … för visst är det VIKTIGT för DIF )
Var kluven inför matchen. Sen såg jag sista perren och förlängningen och så på det Garpenlövs efterspel.
Nu vill jag till 100 procent att Modo går upp.
Vad gäller domarinsatsen. I svensk hockey är det normalläge att utvisningarna jämnar ut sig, att det ska vara rättvist, att man kompenseras osv.
DET är det stora problemet och säger egentligen allt om domarnivån. Dömde domarna efter regelboken skulle det se ut som igår. Det bättre laget, det spelförande laget får fler utvisningar med sig. Precis som Modo igår.
Herregud vad Stoppel och Garpen skämmer ut sig! Bara för att man får utvisningar emot sig. Det går ju rätt fort därute och vissa kan vara tveksamma som dom tar och vissa är solklara som dom missar, det är ju bara att acceptera men att kalla till sig domarbasen är ju löjligt. Kommer väl sluta med att DIF får massooooor med utvisningar med sig nästa match men nu hoppas jag verkligen att MoDo sveper dom i finalen.
Det är för övrigt upplagt för jättedrama inför sista omgången i kvalserien till allsvenskan på lördag.
Fyra lag står på samma poäng, väsby har bäst målskillnad med +8, sedan kommer kalmar med +4, dessa två möts med kalmar som hemmalag.
Bakom dem finns hudiksvall med +3 och sedan nybro med +2, dessa båda möter avsågade lagen troja respektive piteå på hemmaplan, således kan man säga att nybro som har sämst tabelläge har lättaste matchen och hudik med näst sämst tabellplats har näst lättast match medans de bäst placerade möts och mycket väl kan spela bort varandra.
Väldigt spännande, den sista omgången vill man ju följa live
Det kan mycket väl bli en “SSK - HV” situation anno 2011 där båda lagen “behövde” vinna i sista omgången.
Tänk ett scenario att det är oavgjort i matchen Kalmar - Väsby, med några minuter kvar. Vem plockar målvakten först för att ta tre poäng? Det kommer bli en rysare.
Eller om man leder i slutet men behöver bättre målskillnad…tar man keepern för att få in 6 man eller väntar man på att motståndaren som ligger under gör det så man själv får chansen mot en tom kasse?
Slökollade Modos ekonomi. Omsättning 100 miljoner - eget kapital 18 miljoner.
Omsätter vi detta i SHL så är ex Oskarshamn och flera ute på djupt vatten.
Hände Nittorp i sista omgången (för några veckor sen) där det gällde att klara sig kvar i tvåan. NIK låg precis under strecket och det krävdes att laget före inte tog tre poäng. I slutet stod det 5-2 till Nittorp medan andra matchen var lika. Om andra matchen skulle sluta lika och laget före i tabellen sen skulle vinna på ÖT skulle målskillnad avgöra. Nittorp skulle då behöva 6-2 för att komma före. De andra kunde ju bara få ett till som mest. Mattias Remstam, tränare och ex-HV-spelare tar ut målvakten med kanske 5 min kvar och man sätter 6-2. Man höll ut de sista minuterna och andra matchen gick till förlängning. Hyfsat spännande.
Västerås, Södertälje, Björklöven o Co måste be till eventuella hockeygudar att det blir Dif som tar steget upp. Känns som att MoDo kommer få göra lite av en nystart kommande säsong iom att många av de ledande spelarna lämnar.
Dif lär väl däremot ha ett lag som påminner ganska mycket om det de har nu.
Lägg därtill att Brynäs dyker upp med sin jättefallskärm.
Kan inte vara kul för de förstnämnda klubbarna att satsa massa miljoner med de förutsättningarna.