Det blev nybro som låg fyra i tabellen inför sista kvalomgången som gick upp i allsvenskan via en 6-1 vinst mot piteå, sista målet i slutminuten i spel fem mot tre efter att piteå dragit på sig tre utvisningar inom 30 sekunder varav två för abuse of official…innan det var kalmar etta men med nybros sista mål och en sen väsby reducering blev de passerade.
Kalmars 3-2 seger mot tabellettan inför omgången , dvs väsby, räckte således inte och det fjärde laget med uppflyttningschans i hudiksvall pallade inte trycket utan förlorade sin match.
Så ifall man vill ha en “säker” räddningsplanka lär man ju hoppas på Modo. En väldans massa spelare på kontrakt, och inte särskilt många SHL-matcher på de spelarna heller. De har inte heller ett lika stort eget kapital som vi hade, vilket möjliggjorde att vi kunde bryta med en del. Blir ruggigt intressant att följa Modos silly om de tar steget upp, för jag förstår ju att de kommer ske förändringar i så fall, men frågan är hur stora de har råd att göra.
De har ju redan gjort klart med David Rundblad om de går upp, en bra värvning (beroende på vart han ska in i laget).
Visserligen, men tror en del kontrakt kan brytas om de går upp. Tror ändå en del spelare kan hålla i SHL. Södergran, Aagaard, Näsen, Gudlevskis etc. Det är förstås inte jättemånga som gör det, Woods t.ex tycker jag är överskattad(och då är han ändå klar för Skellefteå om MoDo inte går upp).
Absolut, det tror jag också. Men det är inte bara att bryta, för alla kontrakt gäller i SHL också. Så de kommer behöva göra som vi, och det är inte direkt billigt.
Jobbig omställning för Djurgården att ha fått nästan alla domslut med sig mot Löven till att behöva tävla på lika villkor nu, det märks att dom inte är vana vid det, jävla gnäll på hela högen.
Njuter lite av att DIF ligger under och förlorar man ikväll är det oerhört svårt att vinna resterande tre matcher mot ett MODO i medvind.
Vore kul att få upp MODO igen, tror dessutom DIF skulle få ihop ett betydligt starkare SHL-lag än MODO, så av den anledningen vill jag ha upp Ö-viksgänget.