Tråden om HockeyAllsvenskan

Jag tror och hoppas på löven. Hade varit kul, då får jag faktiskt se HV lokalt också då man är bosatt i fel del av landet :wink: Övik och Skellefteå vill inte ens Ume-borna åka till hehe

1 gillning

Jag hoppas Brynäs går upp, dom hör liksom hemma i SHL på nåt vis. Men klart det hade virit kul om löven gick upp också, hoppas på dem nästa säsong!

Garpenlöv blir väl näste tränare i HV då. Det känns ju givet med den beskrivningen. /Butter

1 gillning

Tror vi klarar oss där, han är nog Djurgårdens nästa sportchef :sunglasses:

Vi är inte djurgården iaf (än).
Det finns grader i helvetet.

Nä att torska mot Kalmar måste vara något slags bottenrekord…rostiga järnkaminer!

Monten och Garpen kanske kan duellera i klassen Most Nonvaluable Trainer på någon hockeygala fram på vårkanten. Bubblare är Ove Molin, som fortfarande är förbannad för att han inte fick titeln ifjol.

Brynäs supporter här. Skulle vilja höra era åsikter om varför våra klubbar sitter i skiten. Hv71 är fortfarande inte under några omständigheter klara för kval eller så, ni är 3 poäng från säker mark. Jag är bara nyfiken hur era åsikter är för Brynäs jämfört med Hv71, för det finns många likheter. Sparkade tränare, nya sportchefer, gamla spelare i båset (Ove Molin / Johan Davidsson). Vi spelade ändå final 2017, båda dessa lag var bäst för 5 år sen. Varför funkar det inte? Tacksam för svar, lycka till!

6 gillningar

Jag vet inte hur det är med Brynäs, men finalen 2017 var ett undantag i ett HV som varit utan riktning och harmoni sen 2010. Dåliga sportchefer, för mycket nepotism och ryggdunkande gamla kompisar i viktiga roller, och tränarbyten i hög frekvens där tränarna har olika sätt att spela hockey. Finns ingen riktning i klubben på nått sätt. Berätta gärna hur du upplever Brynäs “förfall” om man får uttrycka det så.

1 gillning

Det du säger beskriver är exakt samma sak som i Brynäs. Vi hade ett undantag när Bulan kom in som tränare och vi var i final mot er. Han kom in, nått hände och det fungerade uppenbarligen. Varför? Jag vet inte exakt. (Men från vad jag hört är att han ville vinna, spelade ingen roll hur)
Efter det blev det samma sak, botten, igen. Jag tror att det är gamla spelare som försöker göra vad dom gjorde för 10 år sen, det funkar inte längre. Det är som du sa, det finns ingen riktning, det ställs inga krav. Det är enkelt att åka till samma jobb varje dag när man varit där i 10-15 år. Tusen tack för svar och jag tror att det är viktigt att diskutera detta, annars lirar vi i div 3 om 5 år…

2 gillningar

Orsaken att vissa lag går tufft är nog att spelarmaterialet är sämre än de lagen spm går bättre, FBK har landslagsspelare , vi har en hel del ojämna chansningar med liknande prislapp. Samt några floppar som Tikka, Brattström, Stakkestad.

Men bättre coachning, en defensiv grund känns också som det saknas. Man vill spela ett spel med att byta chanser även mot bättre lag, tror man konkurrerar på lika villkor. Klarar inte att gneta till sig poäng .

1 gillning

Jag är nyfiken på om ni också gått igenom en generationsväxling? För det gjorde och misslyckades vi med runt 2011-2012. Davidsson, Petrasek, och flera andra profiler var viktiga för kravbilden inom laget, mellan spelare. De ersattes av Hult, en gubbe som pratade mycket om karaktär, vilket är rätt, men hittade dem inte på samma sätt som föregångaren. Det självspelande pianot slutade spela.

@Caps

Gamla storspelare i ledarroller känns ju som en röd tråd i både HV och Brynäs. Nu kan jag inte utantill hur Brynäs värvat de senaste åren(du får gärna upplysa mig där) men en del av problemet med Johan Hults tid som sportchef var ju när han värvade t.ex Växjös tredjecenter till att vara vår förstacenter typ(Linus Fröberg), Niklas Arell till att vara en toppback i ett topplag osv. Lite som Nubben med Tikka, även om jag tycker att Hult var betydligt mer sådan. Det är väl lite en teori jag har, man har lagt stora summor i HV på spelare som varit tänkta att vara toppspelare som knappt var det innan och inte efter de lämnat heller. Fröberg och Arell är i TPS Åbo nu, Emil Johansson i München t.ex…

Känns som Färjestad varit bäst på att lotsa in gamla “storspelare” på olika platser i organisationen, inte bara som ledarroller i det rent hockeymässiga.
De verkar dock inte bara ta första bästa storpelare och peta in i organisationen, som någon slags pensionsförsäkring för lång och trogen, utan gallrar ut vad vederbörande kan bidra med. Finns säkert gnissel där med, men som utomstående nås man i alla fall inte av massmediala “nepotismbråk”, så något gör de väl rätt i Karlstad. Kanske det faktum att de aldrig åkt ur Elitserien/SHL är svar nog.

1 gillning

Alltså fyfan, man blir allt lite skadeglad när djurgården ligger i botten av allsvenskan och torskar mot Almtuna. :joy:

Det kan förövrigt vara vi nästa säsong.

1 gillning

Måste också säga att den där Kimby känns rätt intressant. Almtuna ligger 3:a nu i tabellen under hans coachande.

2 gillningar

Tufft möte mellan BIF och IFB. Samma tre bokstäver för övrigt… Hur som, 5 fd HV-spelare i lagen. Bra match. Tänker att det nog är lättare att kvalspela mot ett annat stukat SHL-lag än taggade topplagen i HA.

Man får perspektiv på saker och ting. K-G Stoppel har fast anställning hos djurgården, och han vill folk ha bort. :joy: vi har ju bara 1 år kvar på nubben va? Vi ser iaf åtminstone ett ljus i slutet av tunneln.

1 gillning

Innebär inte det att han bara har 3 månaders uppsägningstid? Om det går att sparka honom?

1 gillning

Inte den blekaste, fan vilken mardröm utan slut på! Fast anställning som sportchef, man bara ryser av den tanken för tillfället.

Matchen mellan Brynäs och Björklöven var riktigt bra igår! Tänk om vårat lag kunde ha samma inställning som dom! :blush:

Djurgården är en flopp i år. Man pumpade in alla pengar på forwardsen men man glömde bygga en bra backsida sen Garpen på det.

Tror Löven och Brynäs möter varandra i finalen och Löven går upp