Tråden om HockeyAllsvenskan

Örebro och Västerås nej tack. Trista lag som enbart skulle harva i botten och ska vi ha en bottenserie nu? Då kan vi ju snart göra som BandyVM. Ett A-VM med 6 lag.
Karlskoga nej tack. SSK nej fy tusan.
Leksand nja det smakar bara unket eter alla dessa vidriga ekonomiska turer.

Djurgården däremot ska upp. Dessa matcher saknas rejält. Fulla hus och tuffa matcher och tufft på läktarna med allt vad det innebär.
Troja Ljungby till ES men det lär ju för evigt vara en dröm.
Finns inte tillräckligt med lag som kan få plats i ES. Stäng serienNU!! :unamused:

Gött att Dif smiskade till Örebro borta efter straffar. Återtåget är på G!!

Avslöjar min okunskap; hur fungerar playoff-serien?
Varför har DIF 5p efter en spelad match?
Edit: Lyckades hitta det på egen hand!

Ok du behöver alltså inget svar? De tog med sig poäng utifrån tabellpositionen i Allsvenskan. Svaret kom ändå.
Endast segraren går vidare till Kvalserien. Oavsett lag, lyckas ngt av dessa gäng gå upp ja då är det en bragd.

Var duktig och lyckades söka upp det själv, men bra att du skrev ut det utifall någon mer undrar :slight_smile:

Rögle lyckades med det så det är inte omöjligt men mycket svårt

Påminner om Uppdrag Granskning ikväll kl. 20, kvällens reportage är om Leksand.

Har följt Leksand i många år och framförallt sedan dom åkte ur 2006 och har velat
ha upp dom till ES MEN efter Uppdrag Gransknings reportage så har intresset jämnats med marken.

Vet att det har varit turbulenser men att det var på denna anmärkningsvärda nivå är rent ut sagt bedrövligt.
Hur fan kan en kommun gå in och lura, förhala och även gå emot kommunallagen.
Tycker synd om invånarna som får betala för kalaset för att visa individer agerar på ett vedervärdigt sätt
inom Leksands kommun och tänker framförallt på kommunchefen Göran Wigert och ordf i kommunstyrelsen Ulrika Liljegren.
Göran Wigert ger ett fullkomligt inkompetent och introvert uttryck medans ordf Ulrika begraver sig själv när hon vill
framstå sig själv som sakkunnig och famlar sen i mörkret.
Det jag saknar förutom Josefsson var en debatt med Leksands if själva men det kommer nog en part:2
En eloge till reportern Sophia Djiobaridis som var lysande.

Vigilante Justice?

Vilken jäkla soppa i Leksand.
Delvis så ligger det i LIF:s ansvar att föra en ansvarsfull ekonomi men vad kommunen gör är ju beklämmande.
Förtroendevalda Kommunalpamparna blåser skattebetalarna, begår jäv, skattefuskar (allt för LIF)… vart är moralen och vart är rättssystemet som ska beivra detta i ett modernt land som Sverige?
Dom ska in bakom lås och bom om man fortfarande vill kalla Sverige för ett rättsamhälle.
Detta säger mig att det är okej att begå brott, om kommunalpolitiker får så får jag…

Uppsala:s kommunalpolitiker försökte med nått liknande att blåsa skattebetalarna på multimiljoner när dom försökte få igenom ett bygge av Almtunas nya multiarena. Som tur var opositionen på hugget och anmälde det till EU-domstolen som så senare visade sig var olagligt.

Mitt personliga tycke: Sport ska aldrig gå före vård och skola oavsätt det gäller sitt favoritlag eller ej.

Frågan är ju bara hur vinklat reportaget var. Jag har inte sett det själv än men man vet ju hur vissa journalister kan bete sig.

Håller med både Ward & ateisten, oavsett vinkling på reportaget stinker hela denna soppa rejält. Samtidigt som Borås med samma ekonomiska problem tvångsdegraderades direkt.

Leksand skyddas väl bara för att det är ett klassiskt lag.
Var det inte likadant med gamla Vita Hästen från Norrköping då de flyttades ner med bristande ekonomi eller gamla VIK Hockey eller Halmstad Hammers?
Leksand har jag hela tiden velat ha upp men nu spyr jag åt detta lag. Tyvärr är det inte spelarnas fel men klubben och kommunen där är jag väldigt glad att inte tillhöra. Att personer ens vågar figurera i spetsen utav detta är en gåta. Framstå som kunniga och med fötterna på jorden, jo men tjena. Vilken jord står de på? På månens jord?

Titta själv och återkom gärna. Alltid intressant att höra andras synpunkter.
svtplay.se/video/1071288/del-7-av-18

Yes, ska ta en kik när jag har tid.

Verkar vara helgalet, frågan är ju vad som händer nu ? Hur kommer Leksand IF klara sig hädanefter…de verkar ju helt beroende av pengarna från kommunen…fast skattepengarna kommer nog fortsätta rulla in på ett eller annat sätt, de är ju inget nytt tas som upp till ytan hur Leksand IF och kommunen sköter sina interna affärer.
Näh usch blir förbannad över hur sådana här saker kan ske, och till bekostnad på annat som t.ex. skolor som läggs ned.

Degradera Leksand NU!!!
Pinsamt skött.
Har de ingen egen ekonomi så kan man inte få ha det så här.

Dags för kvalserien och fy vilka trista lag det är rätt igenom.

Södertälje känns efter 3 omgångar lite vissna ut. Rögle ser ut att ha det värst av ESlagen. Örebro och Leksand toppar. Hoppas mer på Vik i så fall.

Det ser ju onekligen mest dystert ut för Rögle. Och nu blir det dubbelmöte mellan ESlagen Timrå och Rögle.
Efter dessa 2 omgångar då kan vi nog se om vi får nytt lag i ES till nästa säsong.
Timrå tror jag kan greja sig tillbaka däremot ser Rögle oerhört blekt ut.

I kvalet upp till Allsvenskan så håller jag tummen för Vita Hästen. Man minns ju hur de fajtades väl innan de av ekonomiska problem fick kliva ner divisioner. Tommy Boustedt var ju en ggn tränare där. Och vem minns inte den forne Hvspelaren Peter “Firsov” Eriksson som kom från Vita Hästen till Hv och spelade här under 3 säsonger för att sedan återvända.

Förresten de har ju dessutom 2 grabbar som har sin grund i HV.
Dels Mv Alexander Berg och F Anton Johansson. Nån som haft koll på dom 2 grabbarna?

Självklart kommer man ihåg “Firsov” från Klapp & Klang eran innan det lades ner.
Visst fan hade vi en speciell Firsov-låt på den tiden cadaza? Ska gräva lite…

Tabellen just nu:
1 Örebro 5 4 0 0 1 13-7 13
2 Leksand 5 4 1 0 0 18-9 12
3 Rögle 5 2 3 0 0 11-13 6
4 Timrå 5 1 2 1 1 13-16 6
5 Västerås 5 1 3 1 0 8-10 5
6 Södertälj 5 1 4 0 0 8-16 3

Tälje är definitivt borta och det ser bra ut för Örebro och Leksand.
Som det ser ut just nu så går minst 1 av dom sistnämnda lagen upp i ES.