Lite utav ett hån är det att Leksand kan gå upp med tanke på hur mycket deras kommun och ledning fifflat med pengar och allt. Örebro lär bli FBK:s nya hatlag om de går upp eftersom de är rivaler med Karlskoga som är FBK:s “farmarlag”
Visst fanns det en Firsov låt. men jag får inte fram tonen som vanligt.
Har för mig att Kessler en ggn mumlade att han också ville ha en egen sång men han var för blond för detta
På vilket vis är Bofors FBK:s farmarlag? Har fått för mig att de fansen inte har mycket till över för varandra… Knappt klubbarna heller. Bofors kritiserade väl FBK för ett par veckor sedan när de gick ut med att de skrivit kontrakt med Arell när Bofors säsong fortfarande pågick.
FBK har både lånat in och lånat ut spelare från den klubben, därav att jag skrev “farmarlag” ung som HV har gjort till Troja trots att de varit rivaler när båda lirade i Division 1 på 80-talet
Känns inte som det är så många som gått däremellan på sistone, men du kanske har rätt. Känns mer som att spelare lånas ut till höger och vänster och att många lag i allsvenskan skulle betecknas som “farmarlag” under de premisserna. Senast var det väl Malmö som lånade några spelare från FBK. Och varför skulle Örebro bli ett “hatlag” till FBK för den sakens skull? De har ju några gamla spelare i klubben dessutom, tänker väl närmast på “ikonen” Kåberg, men även Skålberg, Motin och Weinstock har ju spelat i FBK.
Tror faktiskt att Bofors skulle vara ett betydligt större hatobjekt för FBK-fansen om de gick upp.
JAL: indirekt farmarlag är nog en bättre benämning på det om man ska vara helt ärlig. Vissa elitserieklubbar har så kallade “låneavtal” med varandra vilket gör att man kan låna spelare mellan klubbarna
Farmarlag existerar väl ändå inte i våra serier på det sättet?
Det var tal om att Huddinge var plantskola åt Djurgården t.ex.
Dalen var plantskola åt HV. Likså surrades det om att Tranås var det.
Vissa överenskommelser finns väl men inte är det väl mer än så.
Snacket om Bofors och Färjestad är väl också lite gammalt.
I så fall skulle väl kanske Kåberg dragit till Bofors och inte till Örebro.
Har HV ett avtal med SSK? Eftersom Jesper T var utlånad dit ett tag?
Hur menar du att ett sån överenskommelse skulle se ut? Vilka klubbar som helst kan väl låna spelare av varandra bara intresset är ömsesidigt. Sedan kanske det funkar bra mellan just Troja och hv så att det ofta är dit man vänder sig i första hand…
Men för att återknyta till ämnet där diskussionen började så har jag väldigt svårt att se att det finns ett stort samarbete mellan bik och FBK. Jag känner en hel del FBK-fans och kan garantera att de inte har mycket till övers för bik. Finns en historik där bik-fans bränt FBK-flaggor etc. Så de skulle nog bli ett hatlag om de gick upp. Sedan har jag faktiskt lite svårt att se kopplingen till att Örebro skulle bli ett hatlag för FBK-fans även om de hade ett samarbete med bik…
De överenskommelserna har nog inte heller ett dugg med fansen att göra, det är snarare klubbledningarna. De bryr sig nog inte så mycket om deras fans hatar ett lag eller inte.
Leksand & Örebro på god väg till elitserien eller ska de drabbas av “kvalfrossa” nu när det bara är fyra matcher kvar?
Rögles avancemang ifjol var en tillfällighet, de hittade en formtopp under helt rätt tid och därför gick de upp men nu har verkligheten kommit ikapp dem och nu ramlar de ur igen
Som det ser ut just nu så gör Örebro, Leksand och ev Timrå upp om 2 platser.
Har tippat att dom två sistnämnda fixar det även om Örebro är på väg att göra en Rögle.
Spännande.
Ja vinner Örebro och Leksand i nästa omgång då de möter var sitt ES lag då är de redan klara.
Och på Örebros hemsida så kan man tävla om att designa deras nya tröja för nästa säsong. orebrohockey.se/Supporter/De … atchtroja/
Ska vi vara petnoga så gjordes första säsongen med ES säsong 75/76.
Då har faktiskt Örebro spelat i ES men det var säsongen 78/79.
Finns väl en spelare som jag minns och det var Björn “Nalle” Johansson, En bra back.
Ska man vara noga så spelade Örebro i Elitserien 76/77 och 78/79. Men om man ska vara petnoga så var det Örebro IK som spelade där, en förening som gick i konkurs 1998. Nuvarande förening har funnits sedan 1990 och har alltså funnits samtidigt som Örebro IK och kan knappast klassas som samma klubb.
Jaha. Grattis Örebro. Klara för Elitseriesäsongen 2013/2014.
Egentligen så kan vi också säga Grattis till Leksand som har 9 poäng till godo och 24 plusmål med 3 matcher kvar. Det ska inte ens Leksand tappa.