Tråden om HockeyAllsvenskan

Kul med 2 nya lag även om mina känslor för Leksand har havererat.
Säger ändå grattis till Örebro och Leksand.

Kan nog beror på deras skattefiffel, tycker det är lite utav ett hån att de får lira i Elitserien då de egentligen enligt reglerna skulle tvångsdegraderas ett snäpp :neutral_face:

Nu blir det väl massflykt och huggsexa hos Timrå och Rögle.

Det ända som är bra med att Leksand går upp är att de kommer troligtvis öka publiksnittet. Även på deras borta matcher eftersom de har endel fans runt om i Sverige.

Har dock inte nån direkt betydelse för HV, gynnar mycket mer de andra lagen med mindre beläggning i jämförelse med Kinnarps.
Leksand i ES = mer stålars till våra konkurrenter = inte bra om man är en HV-patriot som är lite girig! :wink:
Det som är bra med att Leksand går upp är att man troligen kommer slippa höra snacket “Allsvenskan är så mycket hetare/bättre än ES”, men förvisso är det mest pga Sthlms-median och DIF.

Publiksnitt i Sverige i diverse serier 12/13: webbsporten.se/hockey-nyhete … 134218.htm

Vill minnas att Leksand har flest supporters i Sverige. Kan dock ha fel.
Det jag däremot har rätt om är att VI är Sveriges bästa fans :smiley:

Det kommer nog vara bra för hockeyn som “produkt”. Tror det kan leda till ökat intresse för sporten i längden, om Leksand får va kvar länge. Stora klassiska klubbar överhuvudtaget som Leksand generar mer intresse för sporten än till exempel Timrå. Och även om jag inte gillar att se hockeyn som en produkt så är det nog ett nödvändigt ont att göra det ibland. För att sporten ska växa.

Och jag tror att det även gynnar HV i längden.

Håller inte med ett skit om detta Leksand.
Tycker det är för jävligt att denna s.k “anrika” klubb skyddas. Degradera laget istället. Behandla dom precis som man behandlat andra klubbar.
Det går inte obemärkt förbi att klubbar som har ett anrikare namn skyddas från konkurs eller degradering och det tycker jag är fel. Det senaste exemplet är väl Aranäs i Handbollens högsta serie som kommer degraderas oavsett hur det går. Varför skyddas Leksand? Varför gör Hockeyligan och dess nämnder skillnad på Leksand och ja ska vi dra upp exempel. Västerås, Borås, Vita Hästen, Halmstad och i vis mån också gamla Örebro. Alla lagen låg då i samma serie som Leksand tillhör idag. Jag säger inget ont om Leksand för de har spelat till sig platsen. Men det är reglementet som sådant som är kritiserbart. OCH att Kommunen går in med grävskopas makt och räddar/skyddar klubben och barnen och skolan får sota för det. Jag hade aldrig gillat att HV hade gjort så. Eller vår Kommun. Varumärke i all ära. Frågan är om inte Leksands knäcke är bättre.
Det finns utbrett även i andra sporter, Basket, Speedway där klubbar p.g.a dålig ekonomi fått kravet på sig att skärp er med ekonomin annars så skickas ni ut från eliten och ner i seriesystemet.
Min syn på Leksand är totalt havererad. Jag höll på dom stenhårt på 70talet då de hade klassiska bataljer med Brynäs Jag hade Tomas Jonsson backen som idol.
Nu är läget som de är. MEN vad kommer ske nästa ggn ngn annan klubb kommer i kris?

Instämmer med det du skriver cadaza.
Har skrivit om det innan ang Leksand och det verkar finnas två olika regel böcker.
Huvudproblemet som jag ser det är just Leksands kommun med sk kommunchefen Göran Wigert och
ordf i kommunstyrelsen Ulrika Liljegren i spetsen.
Finns bara ett ord om dom, AVGÅ!!!

Ska bli kul att se Conny Strömberg i Elitserien.

Så styv i korken :unamused: han är med sina kommentarer så ska det bli åtminstone så att man tittar om han lyckas göra några pinnar eller ej.

Har väntat i många år på att conny ska få chansen i elitserien. Äntligen!

Han lär ju göra 55 poäng nu i alla fall. innan valencia köper upp honom.

Valencia ? :laughing: :unamused:

Sju-åtta år “för sent” bara. Ska dock bli skoj, absolut!

Han skrev i sin bok tror jag att om han hade spelat fotboll så hade han gjort minst 17 mål per säsong i Valencia eller nåt sånt.

Jaha du tänkte så, då förstår jag. Vet åtminstone att han har bra teknik med medicinboll då jag sett han kicka med sån :laughing:

… och Sveriges starkaste vrister?

Ja det är väl ingen som velat ha honom :unamused: Undrar vad det beror på :wink:

Björklöven tillbaka i Allsvenskan och KHK klarade sig kvar. Det sistnämnda gör kvällen väldigt trevlig!