Tror inte att kalmar förköper sig i någon kortsiktig satsning. Dom verkar väldigt noggranna när dom letar efter egenskaper hos potentiella nyförvärv. Kan rekommendera TV4 hockey poddens intervju med Tuurala från i vintras för en lite djupare inblick i deras arbete.
Däremot är jag inte lika övertygad om att dom ska etablera sig i SHL. Ni som kan förutsättningarna i Småland bättre kan säkert knäppa mig på näsan. Men begränsad kapacitet i ganska nyrenoverad Hatstore och konkurrens om sponsorer/kommunal backning från fotbollslaget i stan ser ut som mörka moln över tid? Väldigt många tongivande utländska spelare som bär laget. Än så länge mer jämförbart med lag som Karlskrona och Oskarshamn när dom var på väg upp?
Kalmar är en håla. Mindre population än Solna Bryggeribar har en söndagsmorgon.
En dagslända. Men en jävligt kompetent dagslända.
Dock inte hållbart i längden.
Med det sagt har Kalmar verkligen chansen den här säsongen. Tror som sagt att slutsegraren finns i Topp3. Mina pengar just nu på Karlskoga pga jobbigare i ett slutspel än i serien. Får se om Björklöven tar in något innan fönstret stänger.
Det finns så många olika fotbollsföreningar i Växjö så det är svårt att enas kring ett lag. Dessutom har Öster lidit av år av vanskötsel och inkompetens. Det sammantaget har gjort att Öster inte alls har så stark uppbackning av supportrar och fans som tidigare.
Hade inte Lakers gått så bra som de har gjort hade deras fanbase varit väldigt mycket mindre är jag övertygad om. Jag menar 99% av deras fans som är äldre än 15 år höll ju på ett annat lag i SHL förut.
Det känns verkligen som det är ett positivt “go” runt Kalmar, om de inte går upp i år, kan de bli den allvarligaste konkurrenten till HV, Örebro eller Leksand
Det blir som vanligt helt nya förutsättningar för gängen som är kvar i hockeyallsvenskan. Stor risk för Kalmar att dom tappar flera ledande spelare (Levin sägs redan vara klar för Växjö och utgående avtal på alla utländska spelare) och även Tuurala. Dessutom blir ju många övriga topplag i serien kvar och det är väl lite oklart hur deras satsningar kan komma att se ut 26/27
På sponsor-sidan känns Kalmar FF (och guldfågeln…) något längre fram än vad Öster var kring 2010. Tror att den konkurrensen påverkar långsiktigheten. Plus att Växjö hade en väl en nybyggd dubbelt så stor och sponsoranpassad arena än vad Kalmar har idag?
Jag var ganska otydlig. Många arenor att hålla koll på i hålan
Växjös hockeyhall var väl nybyggd och modernast i landet ungefär när dom gick upp? Jämförelsen var mer hockeyhall mot hockeyhall, Hatstore är väl hälften i size och inte riktigt lika sponsor-vänlig?
Jag gissar att Kalmar FF är en större konkurrent kring spons 2026 för Kalmar HC än vad Öster var för Växjö runt 2010.
Minns det skrivs mycket negativt om Kalmar för något år sedan. Minns någon vad det rörde sig om?
Japp, kan googla men låter någon här känna sig duktig istället.