Tråden om HV71 (-1)

Åker vi ner i allsvenskan, bedömer risken idag till 40-50%, så tror jag tyvärr på en lång ökenvandring i allsvenskan.

Något liknande Björklöven skulle jag tippa på.

Det är så mycket som påminner om säsongen 20/21, skillnaden är att IKO är sämre än Brynäs.

Jag har fortfarande känslan av att alla inom HV fortfarande bara har i huvudet att det är SHL som gäller nästa säsong och att vi inte kan åka ur.

“Enda som gäller och det enda som vi planerar för, finns inget annat”

Så mycket som är så konstigt och som man skulle vilja ha svar på.

Vem ville absolut ha in Nubben till HV71?

Vem ville ha in Johan Davidsson istället för Challe Berglund?

Vem ville ha in Tedenby på ett sånt kontrakt?

Jag är ganska säker på att Kent Norberg inte är svaret på någon av frågorna.

Vem pratar ständigt om att kontinuitet är viktigt?

Oavsett hur säsongen slutar så tror jag det absolut viktigaste är att dagens ordförande, sportchef och alla tre coacher byts ut.

Det är troligen inte realistiskt eftersom de som bestämmer med sina ickebeslut sett till att detta inte kan ske praktiskt.

Tf ordf och sportchef åker runt i Sverige med bil och scoutar och förhandlar men tror inte de tar besluten, ej heller styrelsen.

Jag är extremt orolig för hur allting missköts och ser ingen större bättring nästa säsong heller. HVledningen har tappat all förankring med verkligheten och absolut inte anammat Einsteins tes.

Mår lite dåligt. Satt och kikade igenom HV71s kanal på Youtube där man vad jag förstår lägger ut allt från HVTV.

Det senaste jag kan hitta från Kenth gällande truppen är alltså sänt innan säsongen ens startat. Han har inte pratat alls genom våra egna kanaler sedan dess om de inte ligger någon gammal skriven intervju någonstans och skräpar…

Sen hittade jag denna…
Denna intervjun får det att vrida sig ordentligt i magen…

1 gillning

Jag har varit tveksam till #76 av tre skäl. Avsaknad av rutin som tränare, att han inte själv verkade ha tänkt tanken innan han fick frågan och rädslan för att vid dåliga resultat bränna ännu en av våra ikoner. Den största av dem alla i modern tid.

Vad gäller Challe så var det väl milt sagt ganska mycket ifrågasättande när han kom in. Enkelt att hylla honom nu när han har lyckats bra i Leksand. Hade han varit kvar i HV och säsongen ändå gått skit så hade kritiken inte varit nådig.

3 gillningar

När jag återigen tittar och lyssnar på AD så får jag en känsla av att det saknas en grundlig sportslig analys. Jag säger inte att det är så, för det vet jag inte. Punkterna nedan är högt spekulativa.

• Vilka är HV71, vad står vi för
  • Vilken hockey står vi för och hur vill vi spela den
  • Vad är vår målsättning utifrån där vi befinner oss idag
  • Vad är HV:s långsiktiga plan,
  • Vem är tränare x som passar in i den profilen
  • Vilken hockey står tränare x för och hur vill x spela den
  • Vad har tränare x för långsiktigt tänk
  • Vilka ska ingå i tränare x stab och vad tillför dem utifrån ovan kriterier
  • Kan vi som förening ge tränare x de förutsättningar som behövs, i form av rimlig målsättning
  • Kan vi som förening ge tränare x rätt förutsättningar i form av spelarmaterial kopplat till ovan
  • Kan vi som förening ge tränare x utrymme och tid att bygga sin hockey
  • De spelare som vi gemensamt tittar på faller dem in i våra önskade kriterier

När det sedan inte resulterar i något så blir det en quick fix. Tränare x får går, enkelt och smidigt. Det är ju inte vårt fel. Det är x som inte kan

Och så skyndar man att tillsätta en ny tränare. Det andra tar man hand om senare nån gång.

• Varför vinner tränare x inte några matcher
  • Vilka delar fungerar respektive inte fungerar
  • Vad behöver vi göra som förening för att det inte ska hända igen
  • Vilka punkter brast vi som förening på i vårt grundläggande arbete samt rekryteringen

Kanske HV redan arbetar utifrån en liknande modell men det är klart man är tveksam.

Jag går inte in på vad som ev skulle hänt eller inte. Jag hade som det verkar, själv fel om Challe och ville inte ha kvar honom. Ville absolut inte ha Davidsson heller. Challe var nog trots allt ganska viktig för vändningen.

Min fråga var vem som inte ville ha kvar Challe och hellre ville ha in Davidsson? Det var inte Kent i alla fall, han ville ha kvar Challe vilket är rimligt ur hans perspektiv.

Jag ville inte ha kvar Challe. Men ville absolut inte att han skulle ersättas av Davidsson. En fjärde anledning utöver ovan nämnda är att Davidsson var ass SC när vi åkte ur SHL.

2 gillningar

Det är så uppenbart att problemen börjar på toppen.
Vårt groteska överspenderande och generella kaos med sparkade tränare påminner väldigt mycket om Manchester United som inte haft någon riktig sportchef, har gjort dåliga värvningar och ingen röd linje i någonting. Samma sak i Chelsea. Sen kan man jämför med mindre klubbar där de är ett starkt samarbete mellan ägarna, sportchef och coachen som gör fynd och bygger lag på bättre sätt.

En dålig skött klubb är otroligt dyrt och dåligt för business.

Vi behöver en, eller ett par som kommer in och enar klubben nu, får alla olika delar att dra åt samma håll (likt en Jürgen Klopp i Liverpool). Det spelar ingen roll vem som är tränare, assisterande osv om vi först inte kan ha en funktionell ledning och styr klubben mycket bättre än det vi har sett de senaste 10-15 åren.

Tyvärr så kan ju inte den sittande ledningen också vara den som tror de ska komma med lösningen. Verkligen alla måste bort.

5 gillningar

I Jönköping är väl det flashigt att tillhöra HV71

Som ni säger ovan, det enda som eventuellt räddar vårt SHL kontrakt i år är att vi har tur att det finns ett lag som är bra mycket sämre än oss, hade det varit ett “vanligt” botten lag som vi fått möta i kvalet så hade det varit kört, summa summarum, vi kommer troligtvis överleva SHL på ren jävla tur…

Jag tror det Hv måste göra för att kunna vända på skiten är att börja uppifrån.
Få bort de högsta hönsen och in med några riktigt drivna passionerade hockey kunniga där.
Dessa får sedan styra upp nedåt, byta ut vem de vill för att få till en elit-organisation som kan utmana igen. Det är uppenbart att det inte bara är Lindbom, Nubbens fel, det sitter djupare än så.

Lindbom ska absolut inte vara GM igen, han ska faktiskt ärligt talat inte vara ett skit i Hv igen, blev inte ett dugg bättre med honom som GM eller tränare för den delen.

Vår livlina är ju att Karlqvist är skadad. Kan ju bara hoppas deras försvar fortsätter läcka mer än vårat.

Att både herr och dam är i negativ kval är ju ett bevis att hv är en klubb i förfall och inte har nått att göra i finrummet om inget drastiskt görs nu

Jag tror man behöver se över hela organisationsstrukturen och bygga om den. Vrida och vända på varenda sten. Ha en stark sportslig organisation som i första hand ska fokusera på sporten i sin helhet. Vara framtiden för unga - utveckla spelare - bygga bra slagkraftiga lag - träna rätt - och jobba för att ligga i framkant i det mesta när det gäller det sportsliga, oavsett om det är juniorer, A-lag eller damlag. Dessa ska ha minimal impact på allt vad gäller flashiga ord som näringsliv, sponsorer, arenaupplevelse.

Sedan ska det finnas en mer kommersiell organisation där jag tror att vår nuvarande KD hade varit bra att leda då jag hört att han har ett bra track-record inom marknad. Dessa ska sälja in upplevelsen HV71 - stadens lag och se till att vår arena och när man går på match är en upplevelse i toppklass. Deras fokus blir att utveckla upplevelsen HV71. De som är verksamma i denna grenen av organisationen ska inte ha något att göra med det sportsliga. Det är denna delen av organisationen som ska asnvara för företagsbesök och liknande och då kanske kunna låna in någon från den sportsliga organisationen som kan prata lite om hur de jobbar osv.

Utan att ha några direkta belägg för det så känns det som HV71 varit väldigt tungt lagda åt upplevelsehållet - ja det har gett en bra ekonomi och en klubb som “mår bra” finansiellt, och därför tappat och hamnat efter i det sportsliga.

1 gillning

Styrelsen måste ta sitt ansvar nu och jobba stenhårt för att få in ett starkt namn på sportchefsposten. Kosta vad det vill. Ge den personen befogenheter att ändra om precis hur mycket de vill i allt som berör sporten och sen hands off. Detta skulle ha skett redan.

Om inte styrelsen kan göra detta så gör den inte sitt jobb och bör avsättas.

1 gillning

Nubben sitter säkert.

1 gillning

Det är uppenbart att det precis som i politiken har blivit etablissemanget som styr HV71 sedan lång tid tillbaka. Med EB menar jag lobbyister/sponsorer ev. kommun som inte direkt måste ha en styrelsepost (även om så är fallet) men som styr genom att påverka de som sitter på de riktiga posterna. Därför, precis som i politiken spelar det ingen större roll vem man röstar på eller som i detta fallet vem som blir ordförande eller klubbdirektör, såvida det inte kommer in en extremt STARK profil med rätt tankar och ett självförtroende likt Klopp t.ex. Jag hade hoppats på Wilander men det blev ju som det blev…

1 gillning

Det där med att vända stenar är man ju trött på.
Ta fram en jävla grävskopa och schakta bort hela jävla högen(styrelsen).

7 gillningar

Som en nörd i både fotboll och hockey älskar jag sådana här jämförelser. Det roliga/sorgliga är att det ligger mycket i det. Jämför med hur dåligt Chelsea har gått de två senaste säsongerna. Alla år utan kontinuerligt långsiktigt planerande slår tillbaka mot dem.

1 gillning

Skänk en tanke till mig som håller på HV och Chelsea. Hade kul 2017, sedan har det gått stadigt nerför…

Härligt att man kan tycka dålig långsiktighet är en bra grej… Så länge det är långsiktighet så :man_shrugging:

HV och Tottenham här, förstår 200% hur du känner.

2 gillningar