Ja, om det är något HV haft så är det tid. Hade man tagit nödvändiga beslut i samband med att man sparkade Tommy och Stille, dvs även sparkade Nubben, vilket många av oss ville, så hade vi varit en bra bit på vägen.
Men eftersom man skjuter upp allting så blir det ju som det blir. Man har ingen tid och därför låter man de styrande fortsätta hålla på och förstöra vår förening.
Han är snabb som sjutton och har ett jävligt bra handledsskott. Nog tror jag att han skulle passa i 3e iallafall, jävligt mycket krut i honom också ser man på isen, han skulle arbeta hårt för att komma högre i hierarkin. Samt att AB redan vet hur han borde spela honom!
Ett tag sedan jag senast skrev något här men jag följer diskussionerna här ganska frekvent. Kul att följa och ofta intressanta diskussioner.
Såklart är det så att HV står inför en stor utmaning inför nästa säsong. Tyvärr tror jag att vi behöver acceptera ett par dåliga säsonger innan det vänder. Det är OK för mig sålänge vi åtminstone håller oss ifrån kvalplatserna. Gärna ett långsiktigt tänk men det får inte innebära Allsvenskan för då måste man börja om från noll igen.
Ordförande/styrelse: Här måste man ha respekt för att personerna ifråga lägger mycket av sin fritid på HV vid sidan av sina vanliga jobb. I min värld ska styrelsen dessutom inte ha någon avgörande betydelse för vad som händer på isen. Jag tycker att vikten av styrelsen blåses upp lite för mycket. Jag tycker att styrelsen ha en hockeykunnig ledamot som kan ha örat på rälsen, gärna en ledamot som har supporterperspektivet, men i övrigt ska styrelsen likna en ”vanlig” styrelse i ett större bolag. Huruvida nuvarande styrelse uppfyller detta vet jag inte men jag har förtroende för valberedningen som skrev några bra inlägg här på forumet för en tid sedan. Viktigast för mig är att styrelsen sedan lägger stor möda i att anställa rätt klubbdirektör och rätt sportchef. Sen ska man ge dessa utrymme att ta sina egna beslut, dvs inte lägga sig i sportsliga frågor till den dagen man anser att sportchefen ska bytas ut. Det som återstår för styrelsen att göra är att övervaka och granska, men i övrigt hantera frågor som inte har med sporten att göra. Detta finns många som klarar av. Därför menar jag att styrelsen inte är så viktig som många tror.
Ekonomi: Att bryta kontrakt är dyrt. Om jag minns rätt ska ett brutet kontrakt kostnadsföras direkt i bokföringen även om det löper på flera år. Man får således ta en stor smäll om man bestämmer sig för att bryta många ledare och spelares kontrakt. Detta gör HV bakbundna. Man behöver hitta vägar att behålla så många som möjligt. Nya roller för befintliga ledare kan därför vara nödvändigt istället för att bryta deras kontrakt. Likaså kanske vi måste finna oss i att vi i några år har flera dyra spelarkontrakt som ingen vill ta över och att de får stanna och spela i lägre kedjor. AD har varit tydlig med att tidigare styrelser satsat hårt på spelartrupp och därför eftersatt arena och andra delar som man nu inte har ekonomi att lösa. Därför har HV kanske inget annat val än att koka soppa på de ingredienser man har.
Sportsliga ledare: Nubben har ju såklart inget förtroende efter två dåliga år. Som jag ser det är problemet hans förmåga att rekrytera rätt spelare/ledare. Det är dock inte den enda arbetsuppgiften en sportchef har. Om man kan lägga dessa beslut hos en sportslig grupp bestående av ny scout och ny huvudtränare, så kanske Nubben kan göra allt annat som en sportchef gör. Då blir han harmlös och en lösning som är bättre för HV:s plånbok. Men givetvis talar symbolvärdet i att byta ut Nubben för att man bryter med honom. Vill bara nyansera debatten.
På tränarsidan tycker jag att AB låter intressant efter att ha lyssnat på den podd som länkades till där han intervjuade. Han är dock själv öppen för att han behöver ha erfarenhet runt sig. Han måste ha assisterande tränare med rutin. Går det att lösa givet ekonomiska konsekvenser av att göra rent bord på ledarsidan? Kan Pelle och Johan D byta till juniorsidan? Kan Lindbom få en annan roll? Den nya konstellationen vill jag sedan att man ger tid MEN återigen, det får aldrig innebära Allsvenskan.
Spelarsidan: Tyvärr är HV i klistret med dyra kontrakt på spelare som inte levererar. Här gäller det att pricka klockrent på ersättare till Shore, Nättinen, dvs första och andracenter (som de är avlönade som). Sen måste backsidan bli bättre men tyvärr finns inte många platser lediga. Här måste man nog ställa förhoppningar till att den nya ledarsidan kan få ut mer av spelarna man har tillgång till.
Mycket nyanserat och bra inlägg, tack! Tror verkligen du är något på spåret på flera punkter här. Dessutom parametern med tid som det pratas om. Tror som du att förändringarna och tid snarare handlar om att vara fast i kontrakt som kommer behöva löpa ut snarare än tid att vända på stenar. HV kommer inte ha råd att köpa ut allt som behövs på en gång, utan hitta minst dålig lösning på flera punkter.