Tråden om HV71 (-1)

Borde det inte vara “locket på” i sånna lägen? Varför ska vi hjälpa andra klubbar?

1 gillning

Hos oss på universitetet (som har en extremt anal anställningsprocess eftersom vi är en myndighet) så gör vi skillnad på vad som är krav och vad som är meriterande i samband med tjänstetillsättningar.

Kraven är de saker som måste uppfyllas och meriterande är sådant som väger till den sökandes fördel i konkurrens med fler som också uppfyller kraven. Oftast måste vi jobba nära en eller flera HR-personer för att få att krav och meriteringskriterier rätt; och det är inte alltid självklart under vilken av de två kategorierna som kriterna ska vara.

För mig känns det som HV under flera år haft HV-koppling som krav. Att den kopplingen är viktigare än faktiska meriter. Det innebär att om man har flera personer i ledande position som kör på “klubbtillhörighet” i stället för att noggrant definiera vad som behövs så kommer organisationsbygget oerhört snabbt börja falla samman.

Jag menar inte att myndighetsvarianten är det bästa sättet. Det är ett oerört stelt förfarande som är helt berövad från fingertoppskänsla. (Jag gjorde en gång ett poddavsnitt om hur bizarra universitetsanställningar är). Poängen är att det finns ett dike på andra sidan där man bara kör på magkänsla och det som känns bra – d v s anställningsKRAVET är att vara gamla polare och personer från tidigare klubbar man varit i, snarare än att det (endast) varit meriterande. Man kör på känsla och skönt snack för att avgöra hur en person ska passa i organisationen.

Precis som en del redan varit inne på så har detta allt mer börjat prägla föreningen det senaste decenniet, vilket syns i hur alla stödfunktioner rationaliserats bort och samma personer roterat runt på olika platser.

Så klubbhjärtat hos personerna som får gå går inte att förneka: de anställdes trots allt en gång i tiden med det kravet. Det är också det som gjort det så svårt för HV att göra sig av med folk. Eftersom folk anställs för storleken på “klubbhjärtat” så går det inte heller att misslyckas. Inga sportsliga resultat i världen kan övertyga en sådan organisation att de presterar dåligt. (Kolla in hur man förlängde med Hult i samband med degradering) eller hur folk inte avgår i skam efter två dåliga säsonger.

4 gillningar

Eehhhh okej??.. haha

3 gillningar

Det är märkligt att man kan ha så olika syn på HV. För vissa är Johan Lindbom frälsaren och för vissa är han det värsta som hänt HV (på ledarsidan). :smile:

2 gillningar

Klassisk s.k. facebooksupporter

12 gillningar

Well. Vi kan väl bara konstatera att detta är anledningen till att man ska vara sjukt försiktig (och noggrann) med vad man tar med sig från utvärderingar.

Därför undviker man HV-fans gruppen på FB, inkompetensen där är helt sinnes

5 gillningar

Följer en sån grupp på FB. Häpnar dagligen över konstigheterna och uppfattningarna som uppenbarligen bygger på total okunskap om ishockey i allmänhet och HV71 i synnerhet!

EDIT: det är också förvånansvärt många på FB, IG, X som vill fortsätta med Lindbom o nubben för att ”det inte är deras fel” trots att resultaten varit som de varit. Och vems fel är det då? Helt galet!

3 gillningar

Jag har aldrig följt HV på Facebook, men det låter ju som att det är rätt skön kumbaya-stämning. :yum:

1 gillning

Samt “medgångssupportrarnas” ständiga klagande på att alla är medgångsupportrar :face_holding_back_tears:

2 gillningar

Precis. Rena Gökboet!

Det är svårt att ha två känslor och tankar samtidigt i huvet.
Malte har rätt i att JL är en hjälte. Och en evig sådan!
Men hans kompetens är inte tillräcklig här och nu. Det tar inte ifrån honom hans tidigare meriter, men det gör beslutet att tvinga ut honom rätt.
Det är supertråkigt för JL, men jag tror att med lite perspektiv att han ser det kloka i beslutet.

3 gillningar

Hv kan väl knappast ha några medgångsupportrar? Visst hade vi några år där vi var ett topplag men känns ju mer som att vi är motgångssupporters…

4 gillningar

helt ute och cyklar.
Lindbom är källan till mycket av det som gått fel i Hv.

Lindbom är en go kille…för go, han har noll kravställan och vill bara att alla ska vara goa och glada.
Fint på junior nivå men INTE fint i en elitverksamhet.

Som jag sa innan, Det är Lindbom som kämpat för att ha kvar Tedenby, bara för att han gillar honom…Noll elit tänk

och envisades med honom i PP etc…

Det där stämmer ju inte. Det är bara killgissningarnas killgissning.

4 gillningar

Jag är inte säker på Lindbom gillar Teden, tvärtom så har Lindbom konsekvent spelat honom på ett sätt där han kommer sämst till sin rätt.
PP, gnugga sarg osv…
Känns snarare som ett straff än som kompisbelöning

Hur rätt det här beslutet än var så tycker jag man ska ha en jäkla stor respekt för Lindbom och vad han har gjort för den här föreningen både som spelare och ledare!
Sen att det var dags för en förändring för föreningens bästa det är en helt annan sak, alla som håller på HV71 behöver inte älska honom men man ska banne mig ha respekt för hans historia i klubben.

5 gillningar
27 gillningar

Word. Tänk hur mycket han har offrat av sitt välmående för att försöka rädda HV ur skiten senaste åren. Han har varit sömnlös, sönderstressad, mått skitdåligt (har ju synts tydligt i intervjuer). Burit HV på sina axlar när det stormar till stor del. Han har inte varit det HV behöver senaste åren, men han har ändå axlat på ansvaret och gjort det bästa han kan. Det förtjänar respekt och tacksamhet. Men HV mår nog bättre av lite nytt blod, så tack för allt Lindbom

11 gillningar