Tråden om: HV71 Dam

0-11 på två matcher mot Brynäs. Antingen satsa på damverksamheten eller inte.Just nu verkar allt så halvdant när det kommer till damsatsningen.

Magnus Sundvall JP
Ett stort steg framåt för HV - men nu väntar måstematch: ”Ingen har gett upp”

0-8-förlust i den första semifinalen. I den match två förlorade HV71 med 0-3, men det var ett stort steg framåt.
– Ett kvitto på att ändringarna vi har gjort var rätt. Men vi måste upp några nivåer till, säger HV-backen Ebba Berglund.

Att Brynäs är storfavoriter i både semifinalen mot HV och till SM-guldet är ingen större hemlighet. I den första matchen var det total utklassning och HV blev överkört med 0-8. Uppe i Gävle under onsdagen blev HV återigen nollat, men det var inga 0-8 och total överkörning.
– Vi har tagit många kliv framåt jämfört med första matchen. Det måste vi ta med oss och bygga vidare på. Sedan måste vi bli bättre på att ta tillvara på lägena som vi får, det måste man göra mot ett så bra lag som Brynäs, säger Ebba Berglund efter 0-3-förlusten.

Brynäs var fortfarande det bättre laget men HV71 släppte inte i närheten till lika många chanser bakåt och visst fanns det som Ebba var inne på lägen framåt.
– Vi måste ändå upp några nivåer till för att vi ska kunna vinna på fredag.

Har ni de nivåerna i er?
– Ja, absolut. Hade det sett likadant ut som i den första matchen hade det känts tyngre än vad det gör nu. Men nu gäller det att skruva upp det ännu mer, vi har inget att förlora och vi får se hur långt det räcker. Förhoppningsvis kommer vi att vara stolta över det som vi har presterat efter matchen på fredag.

Brynäs leder alltså med 2-0 i matcher och det räcker med en seger till för att Gävlelaget ska spela final. HV:s motståndare har i slutspelet en målskillnad på hela 23-1.
– Vi har inte gett upp någonstans. Det är elithockey vi håller på med och vi kommer att spela minst 60 minuter hockey till. Det är ingen här som har gett upp även om vi vet att det kommer att bli väldigt tufft att försöka vända på det här, säger Ebba Berglund.

SDHL SM-slutspel semifinal match 2:5
Brynäs-HV71 3-0 (1-0, 1-0, 1-0)
Skott: 54-19 (17-7, 19-4, 18-8)
Första perioden: 1-0 (17.14) Lara Stalder.
Andra perioden: 2-0 (09.40) Katerina Mrazova.
Tredje perioden: 3-0 (06.57) Lara Stalder.
Utvisningar: Brynäs: 1x2 min, HV: 6x2 min.
Publik: 2 730.
Domare: Alexander Jidemo, Markus Yngvesson.

[size=150]Forza Hv71 Damer[/size]

Carl Ljungquist JP
Slutspelat – då hyllar HV-tränaren spelargruppen: ”Stolt och rörd”

25 mars 2022 21:19

Säsongen är över för HV71. Brynäs vann SM-semifinalen med 3–0 i matcher.
– Vi har kört ända in i kaklet, säger HV-forwarden Thea Johansson efter 1–3-förlusten på fredagskvällen.

Efter två raka HV-förluster med 0–8 och 0–3 talade det mesta för att Brynäs skulle stänga SM-semifinalserien på fredagskvällen. Och det gjorde också Gävlelaget till slut, men det var inte utan en rejäl strid.
HV71 gjorde sin klart bästa match i semifinalserien. Bortalaget krigade stenhårt, skapade chanser och inför den tredje perioden stod det 1–1 efter att HV:s spetsspelare Felizia Wikner-Zienkiewicz skjutit sitt lags första semifinalmål 14.31 in på den andra perioden.
– Vi kom upp i vår normala nivå i dag och gav det verkligen en ärlig chans. Synd bara att vi inte fick in en puck på slutet, för det var nära. Men det kändes ändå ganska bra från start till mål den här gången, säger HV:s tränare Joakim Engström.

Nej, ytterligare något HV-mål kom aldrig i den tredje perioden. I stället var det Brynäs som stod för målen under matchens sista 20 minuter. Josefin Bouveng sköt 2–1 och Anna Meixner, som har ett förflutet i HV71, satte spiken i kistan med sitt 3–1-mål i tom HV-bur.
– Just nu känner man sig bara rätt så tom, det är jättetråkigt. Men vi har kämpat med en tunn trupp hela säsongen och framför allt nu på slutet och då blir det tufft så klart. Men jag tycker ändå att vi, speciellt i dag, krigade hårt mot Brynäs. Vi spelade bra i dag, skapade många lägen och vi gav dem en tuff match. Det tror jag ärligt talat att de känner också, säger forwarden Thea Johansson.

Med tanke på hur ni spelade den här gången, känns det då extra irriterande att det slutade som det gjorde i de två första matcherna mot Brynäs?
– Jo, det är klart att det är så. Men det fanns ingen brist på engagemang, vilja eller försök i de två första matcherna. Det är slutspel, man vill väldigt mycket och då kan det lätt dra iväg i någon match. Om det blir 0–4 eller 0–8 spelar heller ingen större roll i ett slutspel och vi får se till att ta med oss den här sista matchen och jag tycker verkligen att vi avslutade med värdighet, säger Joakim Engström.

När säsongen nu är över kan Joakim Engström börja summera HV:s insats i SDHL 2021/2022. Det blev en fjärdeplats i grundserien, en kvartsfinalseger med 2–1 i matcher mot Modo och så tog det alltså slut i SM-semifinalen mot Brynäs.
– Backar man till efter förra säsongen så blev vi av med spelare som Sidney Morin, Kennedy Marchment och Jessica Healey och vi fick många frågor om hur vi skulle lyckas ersätta dem. Vi satte oss ned och gjorde upp en plan där vi bestämde oss för att bygga ett lag som inte var beroende av bara några spelare, säger Joakim Engström och fortsätter:

– Det är också verkligen ett lag vi har haft i år och vi kom lika långt den här säsongen som vi gjorde i fjol då vi hade en stjärnspäckad trupp. Det här laget var inte lika namnkunnigt, men vi tog oss lika långt som i fjol och jag är, om man får säga så, stolt så in i helvete över den här gruppen. De har kommit ihop riktigt bra, har en stark lagsammanhållning och det är en grupp tjejer som hela tiden har stått upp för varandra. Ur ett tränarperspektiv har det varit häftigt att se och det är inte alla lag som har det så. Att ha fått vara med om det gör en både stolt och rörd.

Thea Johansson vittnar också hon om att laget har haft en stark sammanhållning.
– Absolut, vi har fått ihop gruppen jättebra och kört ända in i kaklet med de få spelare vi har haft. Det har varit häftigt att ha fått vara en del av detta, säger hon.

Joakim Engström har kontrakt med HV71:s SDHL-lag också över säsongen 2022/2023 och säger att han redan nu känner en stor revanschlusta inför kommande hockeyvinter.
– Ja, helst hade man velat dra igång en ny säsong redan i morgon. Man blir revanschsugen och vi ska komma tillbaka och vara ännu bättre än vad vi har varit, säger Joakim Engström.

De närmaste dagarna väntar exitsamtal för spelarna i truppen. Sedan påbörjas på allvar det bygge som ska bli kommande säsongs HV-upplaga. Joakim Engström säger att han hoppas kunna få arbeta vidare med stora delar av den trupp som har representerat HV71 under säsongen 2021/2022.
– Ja, det vill vi göra. Det finns många fantastiska människor och riktigt duktiga hockeyspelare i det här laget, säger HV-tränaren.

Thea Johansson är en av de ledande HV-spelarna som sitter på ett utgående kontrakt.
– Det gör jag, så vi får se hur det blir. Jag har absolut inte tänkt på det nu och det senaste har det bara varit slutspel, slutspel och fokus på HV71. Så allt det där får vi ta lite längre fram, säger Thea Johansson.

OS-backen Linnéa Andersson har också hon ett utgående kontrakt med HV71.
– Jag har inte funderat på det under slutspelet, så det kommer jag att göra nu under de närmaste dagarna. Jag gillar Jönköping och vi har ett bra lag som jag tror att man kan växa mycket i, men vi får se hur jag går vidare nu till nästa säsong, säger Linnéa Andersson.

SDHL, SM-semifinal 3:5
Brynäs IF–HV71 3–1 (0–0, 1–1, 2–0).
Första perioden:
Andra perioden: 1–0 (12.51) Anna Meixner (Samantha Kolowrat, Jaycee Gebhard), 1–1 (14.31) Felizia Wikner-Zienkiewicz.
Tredje perioden: 2–1 (2.22) Josefin Bouveng (Lara Stalder, Katerina Mrazova), 3–1 (19.48) Anna Meixner (Mina Waxin, Jaycee Gebhard), spel fem mot sex.
Utvisningsminuter, BIF: 2x2 min, HV: 2x2 min.
Skott: 32–23 (8–9, 13–9, 11–5).
Domare: Alexander Jidemo och Markus Yngvesson.
Publik: 2 327.

Brynäs till SM-final efter 3–0 i matcher.

Carl Ljungquist JP
Efter stora genombrottet – nu får HV-backen fin utmärkelse: ”Fantastiskt roligt”

Den 16-åriga HV-backen Mira Jungåker hade en kanonsäsong och fick ett stort genombrott i SDHL. Nu har hon utsetts till ”årets rookie” i ligan.

På onsdagskvällen hyllades den gångna SDHL-säsongens mest framstående spelare. Vinnare i flera olika kategorier presenterades och en av dem spelar till vardags sin hockey för HV71.
Det handlar om backen Mira Jungåker, med HC Dalen som moderklubb, som blev utsedd till ”årets rookie” i SDHL.
– Det är fantastiskt roligt och det var inget jag hade räknat med inför säsongen, skriver HV71 att Mira Jungåker sa i samband med att hon prisades på SDHL-awards.

16-åringen, född den 22 juli 2005, fick ett stort genombrott i SDHL under 2021/2022 och producerade i grundserien 21 poäng (6+15) på 35 matcher. I det efterföljande SM-slutspelet blev det två assistpoäng på sex matcher från högerfattade Jungåkers klubba.

Nyligen fick Mira Jungåker ett fint kvitto på att hon har haft en stark säsong, då hon blev uttagen till Damkronornas trupp till dubbellandskamperna mot Norge 13-14 april. I hennes allra första A-landskamp, i onsdags, blev det seger med 7–4 mot Norge och Jungåker bidrog då med en assistpoäng. På torsdagen följde Damkronorna sedan upp med en ny seger mot Norge, 5–1 blev slutresultatet då.

Det rasar ut folk ur damlaget… vad händer???

!Obs! spekulering från min sida. Men jag tolkar en del av Wilanders uttalanden som att man med omsorg ser över organisationen och satsar mer på fokusområden. (Läs att man skär ner på resurserna till damverksamheten så länge HV är kvar i HA bland annat).

Men som sagt, det är endast min egna tolkning av vad som sagts och jag har ingen riktig grund för det.

Saxat från JP
Finländsk landslagsmålvakt klar för HV71

Hon utsågs till bästa målvakt i VM 2021 och var given förstamålvakt när Finland vann OS-brons 2022.
Nu är Anni Keisala klar för HV71.

Anni Keisala har skrivit på ett ettårskontrakt för HV71. Bild: AP Photo/Petr David Josek.
I onsdags meddelade HV71 att stortalangerna Emma Rehn och Hilda Svensson har skrivit på varsitt treårskontrakt.
Nu presenterar klubben en ännu större värvning inför kommande säsong: Anni Keisala.
25-åringen kommer närmast från spel i Ilves där hon spelade mest av samtliga målvakter i den finländska ligan.

– Jag har spelat hela min karriär i Finland och ser fram emot att komma till Sverige och spela. Jag har hört mycket bra om HV71 och att jag kommer till en utvecklande miljö både som idrottare och person. Jag hoppas kunna bidra med att vi blir ett vinnande lag, säger Keisala till HV71:s hemsida.

Landslagsmålvakten har även meriter från tre VM-turneringar och vann dessutom OS-brons tidigare i år.
– I Anni får vi in en målvakt av absolut högsta klass och som har erfarenhet av de stora matcherna. Hon har en vinnarinstinkt och ett driv som smittar av sig på sina lagkamrater och vi är glada att hon väljer HV71 som sin nästa klubb, säger HV71:s sportchef Jenni Asserholt.

Satt och tänkte på det också, nu tre veckor efter ditt inlägg… just nu har man bara tre seniorspelare på kontrakt, varav två är nya. EN enda seniorspelare kvar alltså. Känns ju som nåt inte stämmer.

Hmm. På hemsidan är det 12 utespelare och 2 målvakter listade i damlaget. På Eliteprospects är det 5 utespelare och 1 målvakt, varav 4 av dessa är seniorer. Tveksamt med Raunio dock som bara är 15 år precis som de andra 2 juniorerna.
Vad som är konstigt är att Linnéa Andersson och Felizia Wikner Zienkiewicz lämnade, då båda egentligen hade kontrakt till och med 2024.
Kanske satsas det mindre på damlaget i år för att få till ett bättre herrlag, som en följd av mindre inkomster i HA.

Om inget annat så får man leta sportchef nu också, Jenni Asserholt har slutat nu med…

Humlan ersätter.

Jo jag såg det strax efter min kommentar, såg först att Jenni skulle lämna bara så.

Magnus Sundvall JP
Asserholt lämnar HV - ersättaren redan klar: ”Smickrande att få uppdraget”

12 maj 2022 18:17

Jenni Asserholt lämnar sin roll som sportchef för HV:s SDHL-lag. Men en ersättare är redan klar.
– Det är naturligtvis tråkigt att duktiga medarbetar väljer att sluta, säger HV:s klubbdirektör Johan Lindbom.

Jenni Asserholt kom till HV71 som spelare inför säsongen 15/16. Efter tre år som tränare har hon varit anställd i klubben och den senaste tiden sportchef för SDHL-laget. Men nu är tiden i klubben slut.
– Det är naturligtvis tråkigt att duktiga medarbetare väljer att sluta men Jenni väljer en annan bana i yrkeslivet och vi kan bara önska henne lycka till och tacka henne för sin tid i HV71, säger HV:s klubbdirektör Johan Lindbom i ett pressmeddelande.

Klubben har redan nu gjort klart med Asserholts ersättare. Det är Peter “Humlan” Hammarström som blir ny sportchef. Hammarström blev assisterande tränare i SDHL-laget förra säsongen, men nu får han alltså en roll till. Ja, för han kommer att kombinera rollen som sportchef med att fortsätta vara assisterande tränare.
– Givetvis smickrande att få uppdraget. Jag har haft ett väldigt roligt och utvecklande år med tjejerna i laget. Nu ser jag fram emot att ta mig an den nya uppgiften som blir att bygga ett slagkraftigt lag till nästa säsong, säger Hammarström.

– ”Humlan” har kommit in med oerhört mycket erfarenhet och ett positivt ledarskap och varit väldigt uppskattad i laget. Han har ett driv om att utveckla damhockeyn i HV71 och vi är övertygade om att han är rätt person att leda den, säger Johan Lindbom.

Saxat från JP
Historiska beslutet – tacklingar tillåts i SDHL
20 maj 2022 08:28

Från och med nästa säsong kommer tacklingar att tillåtas inom damhockeyn.
Det meddelar svenska ishockeyförbundet i ett pressmeddelande.
“Jag tycker att det handlar om en naturlig tävling i spelet”, säger förbundskapten Ulf Lundberg i ett pressmeddelande.

Det har varit ett hett diskussionsämne i många år – och nu sker det förändring. I ett pressmeddelande från svenska ishockeyförbundet meddelar man att tacklingar att tillåtas i damhockeyns två högsta ligor, SDHL och damettan inför den kommande säsongen som drar igång i höst.
Ett pilotprojekt ligger bakom regeländringen, som senare kommer att utvärderas under den kommande säsongen.

”Vi har tillåtit mer fysiskt spel i SDHL de senaste fyra säsongerna med bra utfall. Att utan fakta på bordet påstå att mer fysiskt spel innebär färre hjärnskakningar är svårt, men nu har vi det underlaget. Det känns otroligt spännande att svensk ishockey kan vara pionjärer i att införa tacklingar inom hockeyn på damsidan”, säger Morgan Johansson, projektledare för Projekt Nollvision i ett pressmeddelande.

Ulf Lundberg, Damkronornas förbundskapten, ser positivt på det historiska beslutet.
– Jag tycker att det handlar om en naturlig tävling i spelet. Med puck ska du, med blicken uppe, skydda den och dig själv för att vinna tid och yta offensivt. Utan puck vill du minimera tid och yta för att så snabbt som möjligt återta pucken. Vi tränare utbildar sedan länge i ”blad mot puck - kropp mot kropp” och jag tror att denna förändring kommer att gynna det kreativa spelet eftersom det ställs högre krav på aktionssnabbhet, säger han.

Tacklingar på öppen is, nord-syd-tacklingar, kommer däremot inte att vara tillåtet. Regelförändringen kommer att utvärderas löpande under den kommande säsongen.

HV bryter med tränaren för damlaget. “Behöver en nystart”.
Vet inte om det finns någon koppling mellan tränaren och spelarflykten?

OM det vore så är de katastrof det händer igen.

Bra att de gör något.

Jag hoppas de hittar nån som kan ratta detta med lite pondus, någon som kan vända den sura trenden.

Sen behöver vi verkligen ta tag i ungdomssidan. Jag har väldigt dålig insikt hur det går för oss där. Hur många tjejer har vi på hockeygymnasiet?

Truppen just nu:
Målvakter: Anni Keisala, Lina Van Noort
Backar: Jenna Raunio, Mira Jungåker, Mira Markström
Forwards: Kajsa Armborg, Emma Rehn, Hilda Svensson, Kiira Yrjänen, Thea Johansson, Savine Wielenga, Danielle Stone, Sani Hakala, Elin Svensson
Coacher: Peter Hammarström (assisterande), Emil Karnatz (Målvaktstränare)

Detta är inget lag. Vi har inte ens två backpar. Dock har vi tre kedjor. Skall man skratta eller gråta?

VAD HÄNDER?

Är Thea Johansson klar? Vad jag kan se/sett har hon inget kontrakt och hon undviker att svara på frågan när man pratar med henne

Om detta vet jag inget, jag plockade denna lista från en genomgång på Hockeysverige.se, då jag själv tycker det är svårt att få en överblick.