Ett omdöme från hockeysverige ang laget just nu:
HVs damer har fått betydligt större budget att jobba med, mycket
tack vare A-lagets avancemang.
Hur mycket - oerhört mer än föregående säsong. Har det i åtanke.
Glädjande!
Intervju med Mira Jungåker i Hockeysverige.
Det är bra tajming på intervjun med tanke på att vi knappt har ett lag. Och det tas upp.
Känner du idag en oro över att ni är fler i truppen just nu?
– Såklart att jag är lite orolig, men jag tror att dom kommer lösa situationen till slut. Så var det även innan säsongen som var då vi fick in spelare väldigt sent, avslutar Mira Jungåker.
Jag är riktigt besviken på hur man behandlar våra tjejer. Tycker inte man ger dom chansen ordentligt. Det borde avsättas en rejäl summa pengar varje år som oavkortat skall gå till vårt damlag oavsett herrarnas prestation.
Jag mailade Lindbom i ärendet i Torsdags. Får jag tillåtelse skall jag lägga upp frågor och svar här. Väntar mig inte svar under helgen.
Farzan: Diabolics:Intervju med Mira Jungåker i Hockeysverige.
Det är bra tajming på intervjun med tanke på att vi knappt har ett lag. Och det tas upp.
Jag är riktigt besviken på hur man behandlar våra tjejer. Tycker inte man ger dom chansen ordentligt. Det borde avsättas en rejäl summa pengar varje år som oavkortat skall gå till vårt damlag oavsett herrarnas prestation.
Jag mailade Lindbom i ärendet i Torsdags. Får jag tillåtelse skall jag lägga upp frågor och svar här. Väntar mig inte svar under helgen.
Mycket bara initiativ!
RIP HV71 dam?
Det hoppas jag inte. Men föreningen behöver höja sig rejält. Inte bara vad gäller damverksamheten, men oxå hur de kommunicerar i detta ämne.
Just nu är det fiala dåligt.
Spelare in. Eftersom det är college-spelare så kan man tro att det är junior-hockey-lirare vi värvat, men jag ser att det finns spelare som är så gamla som 25 i NCAA Women’s Ice Hockey league. En hel del importer från europa.
Chloe Gonsalves 22 år.
Ariane Julien 23 år.
Dett är positivt.
Jag har ingen aning om hur vår värvningsverksamhet på damsidan ser ut. Jag antar att Humlan sköter det helt själv?
Mer importer? Höjer det intresset? Tveksamt.
Spelare in. Eftersom det är college-spelare så kan man tro att det är junior-hockey-lirare vi värvat, men jag ser att det finns spelare som är så gamla som 25 i NCAA Women’s Ice Hockey league. En hel del importer från europa.
Chloe Gonsalves 22 år.
Ariane Julien 23 år.
Dett är positivt.Jag har ingen aning om hur vår värvningsverksamhet på damsidan ser ut. Jag antar att Humlan sköter det helt själv?
Mer importer? Höjer det intresset? Tveksamt.
Kanske inte, men fullt lag höjer intresset
Mer spelare in.
Detta verkar vara en mer rutinerad pjäs. Kan behövas då vår stomme är bortblåst. Nyheten här.
Åsså en finne på det. Nu rullar det på i rätt riktning. Dock en bit kvar till fullt lag.
Välkommen Ella Viitasuo!
Mer. Förra inlägget var gamla news.
En spelare från nästgårds mina hoods (Hovås), Nathalie Carlsson Mattila. Backtalang, tydligen enligt artikeln.
Hurra, snart har vi ett lag.
Uppdaterad 2022-07-20
I och med alla nyförvärv, och en klent uppdaterad hemsida hos HV71.se så känns det lämpligt att sammanställa nuvarande:
[size=150]Målvakter:[/size]
Anni Keisala (fin)
Lina Van Noort
[size=150]Backar:[/size]
Jenna Raunio
Mira Jungåker
Ella Viitasuo (fin)
Charlotte Wittich (aut)
Chloe Gonsalves (can)
Ariane Julien (can)
Nathalie Carlsson Mattila
[size=150]Anfallare:[/size]
Hilda Svensson
Kajsa Armborg
Mira Markström
Emma Rehn
Sanni Hakala
Kiira Yrjänen (fin)
Elin Svensson
Karoline Pedersen (nor)
…
Gott om backar, nu behövs lite mer anfallare… ser det ut som.
I och med alla nyförvärv, och en klent uppdaterad hemsida hos HV71.se så känns det lämpligt att sammanställa nuvarande:
Anni Keisala (fin)
Lina Van Noort[size=150]Backar:[/size]
Jenna Raunio
Mira JungåkerElla Viitasuo (fin)
Charlotte Wittich (aut)Chloe Gonsalves (can)
Ariane Julien (can)Nathalie Carlsson Mattila
Hilda Svensson
Kajsa Armborg
Mira MarkströmEmma Rehn
Sanni Hakala
Kiira Yrjänen (fin)Elin Svensson
…Gott om backar, nu behövs lite mer anfallare… ser det ut som.
Skulle vilja se 5 fw till in i truppen. Gärna någon från CA eller USA.
Hockeysverige.se har återigen gjort en mycket bra artikel, denna gång om importspelare i SDHL.
Jag saxar lite lagom (förhoppningsvis inom lagens gränser) om våra damer:
Anni Keisala (-97), Finland, Ilves (Liiga)
Frågetecknet efter vem som skulle täcka luckan som Alba Gonzalo lämnat blev snabbt utbytt mot ett utropstecken när HV presenterade finska framtidsnamnet Keisala. … Truppen må vara tunn för tillfället, ändock får man säga att en världsmålvakt längst bak ger HV71 guldhopp.Ella Viitasuo (-96), Finland, Kiekko-Espoo (Liiga)
Med sina främsta styrkor i det defensiva spelet så kommer Viitasuo att bidra med en säkerhet för HV som ger extra utrymme offensivt till Jenna Raunio och Mira Jungåker utan några större risker för farliga spelvändningar. … en vinnartyp av hög klass.
Chloe Gonsalves (-99), Canada, University of Connecticut (NCAA)
…en försvarare med en utmärkt förmåga att starta snabba uppspel …Charlotte Wittich (-93), Österrike, Sabres Wien (EWHL)
Wittich har vuxit till en stor ledargestalt som generellt väljer att spela fram till mål över att göra dom själv, men det ska tilläggas att det skarpa högerskottet fortfarande finns där och lyfts fram vid behov.
Ariane Julien (-99), Canada, Concordia University (USports)
…en stadig och säker back som ser till att HV har bredd igenom hela defensiven…
Kiira Yrjänen (-02), Finland, Kiekko-Espoo (Liiga)
Det går inte att undgå att HV har tappat mycket offensivt vilket gör Yrjänen till en riktigt stark värvning då hon tillhör en framtida OS-generation för Finland. Främsta egenskaper är stark skridskoåkning och som en bra avslutare.
hv71.se/article/q6hcal5tu-3 … r-for-hv71
Då får vi uppdatera laget med en ny forward.
Karoline Pedersen (Nor) ansluter från Malmö.
Kollade lite snabbt på eliteprospects.com/player/3 … e-pedersen
Det är inte en poängspruta det är det inte. Jag inser att hockeyn ser annorlunda ut för tjejerna. Den har långt ifrån samma förutsättningar som för killarna och den samlade värvningsbara spelarmängden är mycket mindre, men varför plockar vi in en forward som spelat många år i SDHL och som inte producerat (5p på 101 matcher)?
Nu behöver det fyllas på med fler namn i SDHL-truppen.
Är det så att många spelare signas sent på 9-månadersavtal för att spara pengar, likt HA?
Mer finnar:
En center vid namn Suvi Käyhkö som spelat i Kärpä hela sitt liv. Snittat strax under 1p per match under hela sin karriär och har varit kapten de senaste åren. Har ett 20-tal landskamper men inte många poäng.
Läget just nu:
Anni Keisala (fin)
Lina Van Noort
Jenna Raunio
Mira Jungåker
Ella Viitasuo (fin)
Charlotte Wittich (aut)
Chloe Gonsalves (can)
Ariane Julien (can)
Hilda Svensson
Kajsa Armborg
Mira Markström
Emma Rehn
Sanni Hakala
Kiira Yrjänen (fin)
Elin Svensson
Karoline Pedersen (nor)
Suvi Käyhkö (fin)
…
Mer finnar:
En center vid namn Suvi Käyhkö som spelat i Kärpä hela sitt liv. Snittat strax under 1p per match under hela sin karriär och har varit kapten de senaste åren. Har ett 20-tal landskamper men inte många poäng.
Får citera mig själv och trycka in Danielle Stone oxå. En viktig förlängning för laget.
Läget just nu:
Anni Keisala (fin)
Lina Van Noort
Jenna Raunio
Mira Jungåker
Ella Viitasuo (fin)
Charlotte Wittich (aut)
Chloe Gonsalves (can)
Ariane Julien (can)