Härligt med en ny seger, även om det blev på straffar, för detta unga och lite orutinerade lag.
Roligt att se dom unga tjejerna ta för sig. Det ser ljust ut inför framtiden om vi får ha dessa kvar i laget.
Så, nu har vi plockat in Klára Seroiszková. Detta från Göteborg HC som precis la ner sin verksamhet. Jag har fått från säkra källor att detta är en mycket bra försvarare på SDHL-nivå.
HV-profilen invald i Hall of Fame – därför missade hon ceremonin: ”Det var mitt beslut”
Daniel Alfredsson, Daniel Sedin och Henrik Sedin valdes i natt in i Hockey Hall of Fame. Det gjorde även den före detta HV71-profilen Riikka Sallinen.
– Att jag får vara en av dem är det största en hockeyspelare kan vara med om efter karriären, säger hon till JP/Jnytt.
Riikka Sallinen är den förste europeiska damhockeyspelaren någonsin att väljas in i Hockey Hall of Fame i Toronto. Hon är sedan 2010 dessutom invald i det internationella ishockeyförbundets Hall of Fame.
Riikka Sallinen är den första europeiska damhockeyspelaren någonsin att väljas in i Hall of Fame. – Det är jättestort. Om man tänker på vilka herrspelare från Sverige som är med där och även vilka kvinnliga spelare som också tagit plats, ja då förstår man att det är jättestort. Att jag får vara en av dem är det största en hockeyspelare kan vara med om efter karriären, säger Riikka Sallinen till JP/Jnytt.
Sallinen berättar att hon inte var på plats i Toronto där galan hölls natten till tisdagen. Istället valde hon att prioritera sitt arbete inom Region Kronoberg. – Det hade säkert gått att ordna men jag valde, med tanke på att vi är kort om folk, att stanna kvar och jobba. Våra patienter är rätt så sköra och det är fortfarande en pandemi som spökar så med tanke på helheten valde jag att stanna hemma.
Så det var inte chefen som inte lät dig åka över? – Nej, absolut inte, haha. Det var mitt beslut.
Var du vaken i natt och följde galan? – Nej, jag sov faktiskt. Jag började jobba tidigt i morse.
Riikka Sallinen spelade i HV71 mellan 2016 och 2019. Här ses hon tillsammans med Sanni Hakala. Foto: Simon Eliasson/Bildbyrån
49-åriga Riikka Sallinen gjorde sin första seniormatch 1988 hemma i Finland i klubben EVU.
Till HV71 kom hon säsongen 2016 och stannade till 2019. Sallinen gjorde 92 grundseriematcher i HV-tröjan och producerade 119 poäng för klubben. 2019 valde Sallinen att avsluta karriären och blev efter det assisterande tränare i HV71 i två säsonger.
Sallinen berättar att hon har bra koll på HV71 än idag och hoppas att det ska vända för laget som ligger åtta i SDHL. – Det är ett väldigt ungt lag så om de bara får lite mer tid tror jag de växer in i det. Det är väldigt duktiga tjejer men det kan ta tid. Resultaten har inte varit riktigt som någon hoppats på och det är säkert ett tufft läge nu, men de ska fortsätta lita på sig själva och jobba hårt. Då kommer belöningen sen, säger hon.
Du är inte sugen på att börja spela igen och hjälpa laget?
Sallinen skrattar till. – Jag tror inte jag skulle kunna hjälpa hjälpa till så mycket.
FAKTA
Svenskar som tagit plats i Hall of Fame
1996: Börje Salming.
2012: Mats Sundin.
2014: Peter Forsberg.
2015: Nicklas Lidström.
2022: Daniel Alfredsson, Daniel Sedin, Henrik Sedin.
Det har väl varit en känd hemlighet rätt länge nu att det var katastrof under denna herre. Spelarflykten från HV kan skyllas på Joakim Engström. Det har ju till och med föreningen hintat om.
Känner par av tjejerns om spelat under han och det var inga roliga historier de berättade. Så bra Hv gjorde sig av med honom och han lär aldrig träna ett lag igen för de som vill anställa honom kommer garanterat höra av sig till HV.
Det börjar gå bättre även för damlaget. De är snart klara för spel i SDHL även nästa år. Det är synd att en jävla idiot skall ha fått förstöra så jävla mycket. Det gör mig rasande. Vem fan anställde idioten? Var det Ekan?
Så nu har tydligen Engström fått säga sitt. Något om krav på elithockeyspelare och en dålig sommarträning. Låter som något någon säger bara för att ha nått att säga. Det är ju dessutom inte enbart Alba som fört fram kritik med denna herre. En kritik, vars substans, som dessutom ledningen skickade Engström på grund av.
Egentligen är det väl inte så mycket att orda om vad som en gång varit, men jag kan gissa att spelare känner sig dåligt behandlade. Synd att detta skett i vår förening och jag hoppas de som styr nu ser över verksamheten ordentligt.
Måste säga att jag är imponerad av damernas avslutning i SDHL. Trots att laget varit kraftigt åderlåtna av skador och sjukdomar, fixar man på egen hand en slutspelsplats och därmed nytt kontrakt.
Då är det klart, den nya tränaren till HVs damer. Ulf Hall.
Jag är om möjligt mer kritisk till denna utnämning än Monten, men med det sagt att jag har ännu mindre kunskap om hur man bör tillsätta en HC för damlaget.
Jag hade i min enfald haft en förhoppning om någon som kan dam-hockeyn och dess utmaningar eller någon med gedigen bakgrund i toppen av svensk herr-hockey, för att föra över det bra som finns där in i damhockeyn.
Nej. Istället väljer man någon som likt Monten inte haft ansvar för ett lag i seriespel, utan istället ett förbundslag. Dessutom ett för smågrabbar.
Tror ni den gubben i bilden under har bra koll på de specifika utmaningar som rör dam-hockeyn, såsom träning och matchande under menstruations-cykler etc? (Edit, i detta fall kanske han har det pga sin dotter, men jag är inte så säker på att enbart familje-relation ger den kunskapen. För er som är nyfikna: Presterar kvinnor sämre när deras hormoner är på ett visst sätt? — Tyngre. Detta är förövrigt ett relativt eftersatt forskningsområdet oxå, precis som det mesta kring kvinnors idrottande.)
För att fortsätta. Damhockeyn är i sig en väldigt liten och nischad sport. Det finns inte ens spelare att fylla ut lagen i våra seniorligor. Man lånar in småtjejer för att ens kunna komma till spel. Damhockeyn är under uppbyggnad. Vi borde, kan jag tycka, ha en HC för damerna som kan den världen. Varför är denna person bättre lämpad än D16-tränaren i vår egen förening?