Jag missade det som var under 22/23, såg bara det som var tidigare. En tabbe från min sida.
Klen research från min sida.
Jag missade det som var under 22/23, såg bara det som var tidigare. En tabbe från min sida.
Klen research från min sida.
Det ger lite perspektiv, det medges.
Jag ögnade snabbt igenom hans Twitter, och utan att försöka ge sken av att egentligen veta någonting om honom, så får jag känslan av att han har ett genuint intresse (och således förhoppningsvis även kunskap) om damishockey. Välj glädjen, Diabolics
Så några saker gör synen lite bättre: Har personlig koppling till damhockeyn. Samt har varit i densamma under en säsong.
MEN:
Fortsatt så har denna person mestadels sysslat med förbundshockey. Har inte drivit vare sig tjejer, som jag kan se, eller killar i serie-spel. Dvs samma “brist” som Monten. Skall Montens brist lyftas före herrarna så skall den bristen lyftas här. I Montens fall så har han verkat bland juniorer som är aktuella för det lag han nu coachar, som värvningar eller motståndare.
Jag hade verkligen hoppats på någon som jobbat länge med damhockeyn. Så i det ljuset skall min första negativa reaktion ses som ett uttryck för detta.
Nu får vi hoppas att föreningen valt rätt även här. Men jag ser ju ett mönster i var vi letar HC, det gör jag. I förbundets korridorer.
En sak till, en positiv sådan. Att Humlan nu återgår till SC för damverksamheten, med egen erfarenhet av att ha verkat i den miljö damerna existerar, det är något positivt. Tror jag. Hoppas jag. Humlan har dock verkat bredvid två tveksamma individer. Hoppas inget av det negativa frösats…
Ser nu att han även varit i nya Zealand och kört tjej-hockey oxå. Pluss för tjej-hockey, tvek på NZ
Ulf Hall kommer ifrån 10 år som hockeykonsulent där har utbildat och säkerställt föreningarnas organisationer.
Det blir löjligt att prata om att hans enda erfarenhet kring menstruations-cykel är hans dotter när det bara är en googling bort.
Välkommen till forumet.
Jättebra om han har andra vinklingar som bidrar till organisationen. Jag är fortfarande besviken på valet, då jag hade önskat ha någon med större erfarenhet av damhockey. En person som varit i den världen mer. Det jag hörde på intervjun gav väl åtminstone svar på att han inser att det är andra utmaningar i damhockeyn, men jag vill se mer.
Vad hittas en googling bort?
Har eftersökt lite info om Ulf från folk inom damhockey i sverige:
Detta är vad jag fått till mig:
Så det är fler än jag som inte förstår sig på denna tillsättning.
Andra åsikter jag hört:
En kombo av tränare hade varit bra, en som kan damhockeys speciella förutsättningar med hur man coachar tjejer (vilket alla verkar överens om är annorlunda än killar) samt någon med herr och seniorsyn på hur kravställning formuleras.
Jag är fortsatt besviken.
En krönika från Ulf, ett år gammal
Det är väl ändå många bra tjejer som tränar med pojklag? Är ju bara att ta en titt på HVs nuvarande lag. Gör man ett stickprov på Raunio, Markström, Jungåker och Henriksson så har alla spelat matcher med pojklag. Vilket lär betyda att de också har tränat väldigt mycket med dessa lag.
Utan att ha fakta i målet tror jag det normala runt om i Sverige är att tjejerna tränar med killarna, upp till en viss ålder i alla fall. Ute i småklubbarna finns inte underlaget för egna tjelag helt enkelt. Undantag finnes säkerligen. I de större städerna finns troligtvis ett större underlag för att kunna ha “tjejlag”, i alla fall med mixade åldersgrupper. Är dock inte insatt i huruvida Hall är lämplig som HC för damlaget eller ej…
Jo så är det, men det är oxå huvudanledningen till att tjejer slutar med ishockey. De ställen som har renodlade satsningar för tjejer behåller och utvecklar fler tjejer, är vad jag hör. Så “undantaget” handlar inte om huruvida flest tjejer tränar med killar eller inte, utan om att det är ett undantag att det leder till något bra.
De få tjejer som orkar stånga sig igenom en killdominerad verksamhet blir starka mellan öronen. Men det blir ingen bredd av detta så vi kan mönstra fulla lag i SDHL eller de andra ligorna.
Så även om konsulenten har många bra ideer, eller om de är mindre bra, spelar inte så stor roll i min bedömning av vad vi behöver för vårt damlag (en inte jätteinsatt bedömning, det medges). Jag hade viljat se en tränare som jobbat i lag under många år, på isen, med tjejer.
Detta är inte vad vi får, utan istället en gammaldags tränare som inte stått på isen för att lag i seriespel, som dessutom “enbart” jobbat på kontoret vad gäller tjejer.
Men som med allt annat så hoppas jag det blir bra. Även om jag är missnöjd med utnämningen.
Även i Stockholm är det normalt så att tjejerna spelar med killarna i U lagen , och sedan också spelar i tjejlag. Åtminstone i de föreningar som satsar på tjejhockeyn.
Förbundet jobbar ju på lång sikt för att tjejerna ska få det som killarna, dvs ett lag per kull, men än så länge är ju tjejerna så få så man jobbar med 3 års intervaller, (F10, F12, F14, F16) där många spelar i flera konstellationer, ex spelar min dotter i U13 med killar, och i F14 och i F16.
Det stors problemet i Stockholm är ju istid, finns helt enkelt för få hallar, och det tror jag är en stor anledning till att många klubbar inte har ngn tjejsatsning.
Viktig förlängning!
Man får ju förutsätta att man har kollat med “Mira- generationen” vad de tycker. De har ju haft honom i landslaget.
Känns som det har varit väl mycket “drama” med både Frey och Engström. Så det är väl inte så konstigt att man nu väljer en lite annan typ.
Riktigt kul! HV71:s Hilda Svensson hyllas under hockey-VM: "Som om hon inte gjort annat" - P4 Jönköping | Sveriges Radio
Hoppas det förutom ett bra VM kan bli att man studsar tillbaka igen. Att man snart kan nosa på medaljer
Hockeysverige har gjort en genomgång av samtliga SDHL-lag och dess värvningar. Detta sägs om vår trupp:
Efter en tung säsong väntar ett nytt HV71 under Ulf Halls ledarskap och hittills har laget bara kommit halvvägs med truppbygget. De viktigaste beskeden är dock spelarna som stannar då stortalangerna Mira Jungåker, Jenna Raunio och Hilda Svensson alla är kvar medan ledande spelare som Elin Svensson, Kajsa Armborg och Anna Keisala valt att förlänga. Hittills har HV värvat tre spelare, alla från AIK. Om det är en bra strategi att i första hand värva från tabelljumbon kan diskuteras men HV ska nog kunna lyfta jämfört med senaste säsongen.
Sett till att vi bara fått in tre tjejer, tappat nio, inklusive Mira, så skulle jag säga att det är F som i fet-underkänt än så länge. Det var ju inte så att vi hade en vältalig trupp förra säsongen
Detta är skit
Sjukt tråkigt. Hoppas det inte blir något bestående.
Någon som har nån länk med experttips/genomgång av SDHL. Hur står sig HV “på pappret”?