Tråden om: HV71 Dam

89 pers stämmer verkligen inte… Skulle tippa på närmre 300 personer!

Hade man lagt matchen innan herrarna spelade hade det garanterat kommer betydligt mer, Prolympiahallen är perfekt att använda!

lejacques: Då är vi hyfsat överrens!

Shadow: Du kan ju fortsätta mumla siffror om alla andra lag och drömma vidare…

TimpanHV71: Var någon som skrev 89 pers tidigare i tråden… Kollade swehockey och där stod det 260.

En god vän satt och spelade in matcherna i helgen som var ganska nödvändiga för HV att åtminstone få med sig lite poäng från. Nu blev det sämsta resultat med 2 torskar och spelet såg inte alls bra ut. Satt och tittade lite med fast speed emellanåt för det såg riktigt sirapsliknande långsamt ut.
Och herregud. Kan man ändra reglerna i damhockeyn om det ska fortsättas att spela. Tillåt tacklingar. Ser ut som knatteligan på hockey bockey planen här intill. Tackling ger motståndarna straffslag. :laughing:
Ohjälpligt ligger man sist och det känns redan som att de kastat in handduken som sist i serien.
o pinnar och ganska dålig målskillnad.
Kom igen nu tjejer.!!!

Skulle inte ens gå och kolla om jag fick pengar, det är ju förfan tennissiffror i varannan match

Nu får damlagets tränare avgå omedelbart. Inte för jag bryr mig massa om de laget, men de är ju ändå i Hvs namn de spelar och resultaten är ju urdåliga! AVGÅ Fredrik.

De är nya i högsta serien, vad hade du förväntat dig för resultat då?
Jag säger inte att detta är okej, men samtidigt kanske du har för höga förväntningar.

Om inte laget har högre förväntningar än 7 matcher, 0 poäng och 8:39 i målskillnad då är det ju något som inte står rätt till!
Foppa kanske kan komma och föreläsa lite om vinnarmentalitet i så fall!

Det är dock inte lika jämnt som det är i Elitserien. Det skiljer enormt mycket mellan de bästa respektive sämsta lagen i Riksserien.
Då är det inte så konstigt att det blir så stora siffror. Kolla t.ex i Dam-VM. Där är det inte alls ovanligt att det blir blir tennissiffror. Exempelvis så vann USA mot Schweiz med hela 10-2 i VM-semifinalen.

Precis som jag skrev, detta är inte okej, men några matcher får man nog ändå räkna med att de blir helt utskåpade på grund av det Jompii skriver.

Jo, jag såg att du skrev det. Problemet är väl att det blir tennissiffror även mot bottenlagen…

Då är jag den första att erkänna att jag hade fel!
Får skylla på att jag inte alls har kollat ett enda resultat utan antog det mesta.

Internationellt så handlar det ju bara om 2 st nationer och det är Kanada och USA.
Ryssland, Finland och Sverige kämpar om resten i stort sett och allt annat än brons för ngn utav dom är ren sensation.
Så ofta har man hört det sägas att nu har vi närmat oss de bästa och så pang blir det tvåsiffrigt i träningsmatcher eller kalkonmatch i VM.

Vad gäller vårt damlag Queens så vet jag inte om det är att de är sämst och ligger rejält efter. Men de lag som kandiderar i botten tillsammans med HV slår oss ju också lite för lätt. Det är ju inte pingissiffror de vinner med men skillnaden mellan toppen och botten är jättestor och skillnaden mellan vissa lag i botten och det som ligger i botten är stor.
Tyvärr är det nog så att Hvs lag räcker inte till.
Sen vet jag inte om det är kvalspel som gäller om man åker ur direkt, det är jag dålig på.
Men det kan vara så som Queens gick upp på via ett kvalspel i form av grupp.

Återigen förlust, nu mot bottenkollegan Segeltorp med 7-1.
Är laget verkligen match efter match så långt efter de andra lagen?
Är laget för klent från målvakt via försvar och fram till anfallet?

Det är ju i vilket fall inte godkänt att efter 9 omgångar bara gjort 10 mål alltså i stort sett 1 mål i varje match. Och i snitt släppt i 6 mål.
Man kan bara konstatera att HV kommer att få försöka kvala sig kvar, de är redan 10 poäng bakom och slår de inte lagen som ligger närmast i botten så vinner de ingen match alls.
Så frågan är hur de bäst förbereder sig för kval?

Jag såg en period drygt hemma måt LHC, då hade Hv väl så mycket av spelet som LHC, Hv ledde med 1-0, när vi stack stod de 1-2- knappast rättvist. Men Hv missade ett par jättechanser o.s.v. Men spelet var då helt jämnt, sen slutade den matchen med 3-4 måls förlust, men av resultaten att döma är man mer eller mindre chanslösa i varje match, resultatmessigt var de jämnaste matchen mot Modo hittils tror jag. Men de var väl ett jäkla tur där mot Modo då skotten var typ 8-55.

LHC saknade 7-8 spelare till den matchen om man ska se till deras trupp på deras hemsida och laguppställningen på swehockey.

Enligt vad jag hört har Modo svårt för Sabina som målvakt. Andra lag tycks inte ha samma svårighet mot henne dock.

HV Queens i alla ära.
Damhockeyn i sig funderar man ju över.
Sett till turneringen som går nu så har ju ingenting ändrat sig.
Stortorsk mot Kanada och så mycket som sagts de senaste 10 åren att nu ska vi närma oss.
Det skiljer oceaner lagen emellan.

Vad krävs då? Vad kan göras på klubbnivå för att det ska bli bättre?
Krävs det tuffare tag på isen? Regeländringar?
Vad som gäller för HV kan man ju ha ideer om.
En sak som visar sig är matchningen med 2 matcher varav en på lördagen och en på söndagen. Satsar man allt i lördagsmatchen och förlorar knappt så är det större förlust dag 2.

Statistiken talar givetvis till fördel för Kanada och USA. De har å andra sidan i många år haft möjlighet att utveckla sina kvinnliga spelare och där är inte europeiska lag på långa vägar.
Ska man se till antal spelare i till exempel Kanada och Sverige så sklijer det sig ganska rejält.
Folk får gärna kalla mig statistikgalen, men det tar jag. Följande uppgifter är hämtat från IIHF.
Kanada har totalt 617107 registrerade spelare varav 74626 är herrseniorer, juniorer 455806 och kvinnliga 86675.
Sverige har totalt 69921 registrerade spelare varav 13084 är herrseniorer, juniorer 53334 och kvinnliga är 3503.

Personligen tycker jag att regeln om tacklingar borde ändras, men det är inget som de transatlantiska lagen vill göra. Jag förmodar att de inte vill tappa sitt försprång gentemot andra nationer.

Matchningen med två matcher på helgerna har varit hela tiden under Riksseriens tid. Januari 2008 var första gången Riksserien spelades. JIF Queens fanns i Div 1 Södra på hösten med lag som LHC (som vann serien obesegrade), Hanhals, Växjö, Töreboda, Munkedal, Lidköping och Järnbrott. LHC och Växjö tog platserna från södra serien till första säsongens Riksseriespel, AIK och Segeltorp från östra, Brynäs och Leksand från västra, Modo och Skellefteå från norra serien.
Skulle damerna ha bättre möjligheter att resa med boende mm (centrala sponsorer) kunde det kanske kunna lösas med matcher i veckorna också.

En annan sak de kan ändra på är dessa löjliga nedrans avbrott på 1 månad?? för att spela landslagshockey. Herregud. Ska det bli lite mer seriösa så får de lägga om alltihop.
Kanske göra som Bandy VM gjorde förr.
En grupp på 4 och en annan på 4.
Sista laget i grupp 1 möter segraren i grupp B för att spela om en semiplats.
Nej det går ju inte men som det är nu så är det för stort glapp emellan lagen.
Upplägget känns töntigt med att spela 2 matcher på helgen eller 2 dagar i rad. Dt har inte HV klarat. Spelar de jämnt på lördagen så får de tusan däng på söndagen.
Intresset för damhockey finns inte på klubbnivå om man jämför när Sverige lyckas knipa OSmedalj för landslaget.

Självklart önskar man HV Queens lycka till men upplägget och allt känns som det är från ritbordet från gamla Walt Disney studios.

Jag har hört från en säker källa att det har skapats en “Janne Karlsson-situation” i Queens.
Många spelare är missnöjda med tränaren och en spelarflykt har dragit igång. Ett antal spelare har redan lämnat Queens och enligt min källa så kommer fler att lämna.

Pinsamt!!! Vad sjutton håller de på med?Är det schism så lös den eller i annat fall så titta på orosmomentet och gör ngt åt det.