Axelent
Det är flera sponsorer som har det som krav. Men osannolikt att pengarna räcker till allt - utrustning, resor och löner. Kostnaderna är ju lika stora avseende resor t ex som för vilket herr- eller juniorlag som helst.
Tror ni att man är fel ute om team Nübbs totalt galna resursslöseri på herrlaget även fick konsekvenser för damlaget?
Föreningen är ju på knäna, pga av charlatan-kent, så inte är man helt fel ute. Men problemet började nog tidigare för damlaget. Det fanns ju en extremt destruktiv tränare där ett tag.
Medellönen för en tjej i SDHL är ca 16 tkr per månad. 23 % av spelarna har över 22,5 tkr/mån. Där räknar man med att man kan leva på sin hockey. Man får rätt många spelare för Tikkas lön
Så för halva Tikkas lön hade man kunnat få halva HV:s damlag?
Nubbens sejour gjorde säkert inte damernas situation bättre, men om man ska vara ärlig så har det sett ut så här länge. Man hade en bra säsong 20/21 och några uppbyggande säsonger före det. Men sen dess har det gått spikrakt nedåt trots ganska bra värvningar. Men HVs damlag blev laget som aldrig nådde ända fram. Ungefär som IFB i HA eller LHC i SHL.
Jag tänkte skrivit detsamma förut… att Nubben nog sänkt satsningen på damsidan
De bästa spelarna och lagen håller en schyst nivå. Men funderar på om det är för många lag i SDHL. De kanske ska tänka lite som PWHL och gå ner till sex lag, sen en liga under med sex lag i syd och sex i norr
Pengarna är givetvis ett problem om man skall satsa på ett damlag. Med färre åskådare än på juniormatcherna så blir det inte så mycket plus på matcherna. Om ens något. Och sponsorer vill ju synas. Så om ingen tittar…
Visst bör en klubb som HV kunna undvara mer än smulor till damlaget. Men vill man att lite fler spelare skall kunna leva på sporten så måste nog produkten dra mer publik.
Så det bästa alla som klagar kan göra är att gå och se mer än en handfull dammatcher/år.
Sedan tycker jag det är märkligt att inget bolag lyckats göra PR av en storsatsning på ett damlag. Det borde kunna ge bra genomslag i media och många gratis reklaminslag i form av intervjuer i media även utanför Sportnytt.
Med framgång kommer publiken och intäkterna. Publiken kommer aldrig komma så länge föreningen inte satsar. Se bara på Lule. De satsade rejält och har riktigt bra publiksiffror.
Vad innebär “riktigt bra publiksiffror”? Vad ligger de på?
Men jag säger det igen, stämningen spelar roll, du får inte stämning i en så stor arena med så lite publik. Man måste växa successivt. Som med allt annat. Tycker det är vansinne att spela i en jättearena. Inte fan spelare AIK och DIF i Globen bara för att de kan. Hellre bra stämning i en mindre arena som Smedjehov som man jobbar steg för steg i att fylla.
Fast nu behöver man förknippa även damlaget med föreningen, så självklart måste man spela i HG. Allt annat vore katastrof. Men jag fattar vad du menar med storlek på hall kontra publikmängd.
En bit över 1000 pers iaf
Man skulle haft ett sätt att täcka över platser så man sitter än mer samlat.
Tycker dock inte det är lika viktigt det är förknippat med HV. Kunde ju vara ett Jönköpings-lag lika gärna. Viktigast är att det går bra och intresset blir bra. Eller jag vette fan
Skulle sagt att det ser allt annat än bra ut nu när Hilda, Elin och Raunio lämnar. Elin till Brynäs dessutom. Jag förstår men fan så trist.
– Alexander har ett bra driv och ett stort engagemang och är rätt person att ta nästa steg med vårt SDHL-lag. Ett stort plus är att redan är insatt i verksamheten och startar nu jobbet att bygga ett slagkraftigt lag till nästa säsong, säger Björn Liljander, General Manager i HV71.
–Samtidigt står det klart att Peter ”Humlan” Hammarström lämnar sin tjänst i HV71 efter fyra år i klubben, där han både varit tränare och sportchef för damlaget.
Budgetlösning.
Dock är jag positiv till ett byte av huvudtränare.
Fast de har de ju inte blivit?
Det är ju han norrmannen som va i LHC som va HC.