Aftonbladet är igång. Gissar det är nån vi diskuterat redan? SHL-panelen: Han borde ersätta Chris Abbott som sportchef i HV71
Lasse Johansson X2.
Georgsson
Sen var det nån som tyckte att man inte behöver leta så långt borta.
Hjalmarsson, Strålman eller Önerud.
Eller varför inte Maria Rooth.
Jag tänker lite som Adam Johansson skrev i Sportexpressen häromdagen: att det inte känns som att en helt oprövad sportchef passar HV.
Alltså. Andreas Davidsson… Konstaterar att jag är rätt glad att han är borta från föreningen, och att det nog inte var så bra att det var just han och Nubben som satte grunderna för årets säsong…
Det här citatet tycker jag säger allt…
Jag tänkte att han har precis fått sparken av Rögle och att han kanske inte var så attraktiv för lagen i Nordamerika. Så vi bedömde att sannolikheten att han skulle lämna var liten
Sån. Jäkla. Soppa. Du lämnade efter dig. Tack för det!
Hela artikeln finns här på JP:
Ska väl säga att den ger en lite mer nyanserad bild än hockeynews rajt. Likväl. Känslan som man hade kring Davidsson stärks. Mycket snack, men dessvärre ingen förmåga att få igång en fungerande verkstad.
Nej förvisso, men ekvationen av att Cam hade dragit över och att dem gillar att kampera ihop. Den missade han?
Jag bedömer det som att AD:s propagerande och tillvägagångssätt fungerar säkerligen väl i näringslivet men i en idrottsförening på elitnivå gissar jag med min amatör kunskap att det behövs en bredare kunskap att kunna väga in och parera de båda verksamheterna sätt att verka. Dvs HV71 som företag och HV71 som elit idrottsförening och hitta synergier i det.
Det största problemet är ju att en ordförande inte ska kunna leka High Chaparral på egen hand. Det känns som att AD styrde och agerade helt på egen hand i våras och det är livsfarligt i en idrottsförening på elitnivå.
Apropå Abbott kan jag ändå köpa chansningen och att det var värt risken, han var ju det bästa som fanns tillgängligt då. Tyvärr gick inte chansningen hem men hade den gjort det så.
Min åsikt: Om Abbott ville ha en klausul så borde i all rimlighet svaret varit: tack, men nej tack.
Vansinne att gå in i framtiden med en sådan chansning. Kolla bara vilken skada detta gett upphov till. Vansinne bland fansen, åtlöje i media, unisont fördömande av föreningen bland experter och tyckare, samt ett haveri för vår återuppbyggnad.
TOTALT JÄVLA VANSINNE.
Kan ju tycka det är lite motsägelsefullt agerande av AD.
Han vill inte chansa med en yngre sportchef då Blomman, som han också rekryterat, behöver en mer etablerad sportchef. För att i nästa sekund dra till med en rejäl chansning genom att ge Abbott en out-klausul.
Asså. Tycker inte Abbott agerat fel. Men vem som helst borde ju fatta att om någon vill ha en out-klausul så lär det finnas rätt vettiga skäl till det. Abbott har med största sannolikhet redan haft en dialog med folk på andra sidan pölen vilket gör att han vill ha den där outen. Men AD ba: nä, Abbott gjorde en dålig säsong så det lär inte vara aktuellt… Otroligt naivt. Återigen. Tack för precis ingenting AD.
Jösses.
Du tycks dock missa att brorsan blev klar för AHL den 20/6 medan Chris såvitt jag kunnat läsa mig till blev klar officiellt den 8/5 men troligen en tid tidigare. Det sambandet måste väl ändå anses svårt att ta hänsyn till?
Jag upplever efter att ha läst artikeln om och om igen att alternativen var jävligt få och att alternativen försvann det ena efter det andra på grund av usel tabellplacering och ett stundande kval. När väl HV klarat kontraktet i slutet av april lär knappast alternativen vuxit på träd.
För övrigt skulle man verkligen velat veta vilka alternativen var.
Låt säga att detta var ganska orutinerade namn, vilket man får som uppfattning när man löser artikeln så hade detta enligt mig varit en minst lika stor chansning i det läget.
Mycket kan man säkert beskylla AD för men här vet i sjutton ifall jag ändå inte tar honom i försvar. Uppfriskande att han i alla fall inte skyller i från sig utan tar ansvar.
Alla övriga i HV tycks ha gömt sig totalt och man hör ingenting.
även utan facit i hand var detta ett uselt beslut imho. Oavsett hur många som stod på kö… vilket var ca 15 pers enligt AD…
Vilket det naturligtvis inte var.
Ja fast poängen är väl att alternativen försvann det ena efter det andra i takt med att vi låg helt fast i botten av tabellen och riskerade kval?
Jag vet inte hur detta fungerar men kan tänka mig att en etablerad sportchef knappast byter till en klubb som med 50% sannolikhet spelar i HA säsongen efter. Dessutom skulle jag tro att kontraktet inte ens skulle gälla då och om det gör så lär lönen vara på en betydligt lägre nivå.
Kanske, kanske inte. Oavsett så tycker jag det är fel handlat. Han försatte HV i en djävulskt sits.
Tjära och Fjädrar… Först Tjära, sedan Fjädrar.
Är det bara jag eller åker HV till städerna de ska spela i oftare dagen innan än tidigare säsonger? Kan det vara pågrund av de dåliga bortamatcherna och en effekt av det?
Att Abbott ville ha en klausul köper jag. Men att AD väljer att godta detta med tanke på den jävla sits vi befunnit oss i de senaste åren är skit.
Då kan man ju inte sikta särskilt långt utan ville bara få in ett bra namn som han själv kan stoltsera med ihopp om att det skulle bli bra och sen kunna slå sig själv på bröstet. Men istället åker offerkoftan på och skyller ifrån sig att eftersom han fick sparken så trodde jag inte han va aktuell för NHL. Det där med att sätta sin tro verkar vara det man lever på i HV71.
Att tro Abbott stannar. Att tro Stakkestad, Lindbäck, Hansson mfl tar kliv.
Är så trött på detta troende. Det må vara Jönköping och dess tro i denna stad men detta är hockey och då kan man inte tro saker hela jävla tiden.
Jag tror att du har rätt.
Såg en bild flasha förbi på sociala medier, på SHL-tabellen efter 13 matcher säsongen 2014/2015.
I topp: HV71 med 29 poäng, följt av Frölunda och SAIK på 29 resp, 28.
Näst sist, 11:a, Färjestad, med 12 poäng.
Någon med koll på hur en klubb som Färjestad agerade i denna situation? Och varför man hamnade där? Minns att de låg lite pyrt till någon säsong runt där, men att träskogänget ändå lyckades ta sig ur det och åter bli ett topplag är starkt gjort - och intressant. Kan vi lära oss något av deras resa? Om JA: varför har vi inte gjort annorlunda?
Jag har också tänkt på det! Tror det kan vara klokt…