Det har inget med det att göra. HV har alltid tagit flyg till Luleå, Skellefteå, Örnsköldsvik och Timrå. Till Karlstad, Örebro och alla lag söder därom åker man buss samma dag.
Till Leksand och Gävle åker man (i stort sett alltid) buss dagen innan eftersom det är för långt att åka på matchdagen samtidigt som det är osmidigt att flyga till dessa ställen som saknar flygplats.
Skulle säga att vi har oerhört mycket att lära av en historiskt väldigt handlingskraftig klubb som Färjestad BK. Det stämmer att de hade en tyngre tid just däromkring, men man visade stor handlingskraft och köpte in ordentlig spets och gjorde nödvändiga förändringar som gjorde att denna tyngre tid snart var ett minne blott.
Bussresa till Gävle. Känns som ett jävla handicap mot hemmalaget att sitta still i en buss 6 timmar innan match.
Är det samma för andra SHL-lag av kostnadsskäl? Hade gärna sett att man flyger på fler matcher och se om det ger något effekt på bortamatcherna.
Fast de åkte idag, så de 6 timmarna borde inte påverka så mycket för morgondagen.
Men jag vill minnas att Wikegård nämnde under SM-finalen 2017 att man flög, så det är nog väldigt beroende på spelschema.
Ja de klappade inte spelarna medhårs utan värvade in kvalité och gjorde sig av med skiten.
Vi ser bara på som det vore 11 åringar som spelar och som vi vore en breddförening och föräldrar som skriker sig hesa där något barn kan fara illa.
Det som är extra trist är att magkänslan oftast stämmer. Samtliga namn du nämner var ju inga man direkt hurrade över när de tillträdde. Kanske lite med undantag Lindbom. Däremot var det ju många som var skeptiska till att det kändes som en nödlösning pga AJ-gate och ifrågasatte hans rutin inför säsongen 2015.
Hursom. AD har varit jäkligt mycket snack. Går vi bara på det han faktiskt gjort under sin tid som vilda västern-ordförande kan vi konstatera att det blev mer pannkaka än verkstad.
Förlänger med Lindbom.
Rekryterar tillsammans med Nubben en orutinerad assisterande tränare i Blomqvist.
Entledigar Lindbom. Tillsätter Blomman som ny HC, som saknar allt vad SHL-rutin heter.
Skriver kontrakt med Abbott med en klausul som gör att vi nu är tillbaka på ruta ett.
Sen kan man ju lägga till ickebeslut som att han inte sparkade Nubben direkt utan istället höll honom bakom ryggen in i det sista tills pressen blev för stor.
AD har säkert gjort annat, men ingenting vad jag vet som kommer göra oss starkare på sikt. Tvärtom har AD lyckats skapa än mer kaos.
Sånt underbetyg. Sen hedrar det honom att han tar ansvar för katastrofkontraktet med Abbott. Men det är väl typ det som jag kan lägga på bra saker AD också gjort.
Så vad lär vi oss av detta. Chansrekryteringar lönar sig sällan. Är det en dålig rekrytering på pappret, eller finns det saker som på förhand pekar mot att det kan vara det, ja då blir det allt som oftast så i verkligheten.
Håller med om andemeningen i ditt inlägg. Men funderade vidare och lyckades hitta några positiva saker som åstadkommits under AD:s tid och som förhoppningsvis kan göra oss starkare på sikt. Sen exakt vem som ansvarat för vad vet man väl inte säkert, men förändringarna genomfördes i alla fall under tiden som AD styrde skutan.
Man rekryterade en videoanalytiker/scout.
Ny fystränare som verkar ha höjt kravnivån.
Separerade klubbdirektören från det sportsliga och införde istället en general manager med sportsligt ansvar. Verkar ändå vettigt i mina ögon.
Även om det sportsliga utfallet av rekryteringarna av CA/AB är högst oklart så gjordes de väl utifrån en insikt om att man behöver höja kravställan inom föreningen, vilket är positivt och förhoppningsvis ihållande även om CA (och kanske senare också AB) försvinner.
Vet inte om jag kan hålla med om att AD tar ansvar för styrelsen när han körde ett enmansrace där de som det verkar aldrig fick chansen att yttra sig då besluten redan var tagna när de informerats.
Nä det är nog mer än panikyttring igen att slå sig för bröstet en sista gång , -jag gjorde allt för HV
Jag vill minnas att AD pratade i någon intervju om behovet av att anställa en scout, och att den intervjun ägde rum ett tag innan Anton blev klar. Men jag kan minnas fel.
Edit: Hittade lite info i en artikel av Mrmadhawk:
"HV71:s ledning har under en längre tid varit intresserade av att utöka sin ledarstab med en scout och analytiker.
Nu har man funnit honom.
Enligt uppgifter till Expressen är man i stort sett överens med Nicklas Pettersson, 35, och parterna har haft ett antal möten."
underligt sammanträffande att det blev aik… sedan så vill jag minnas att AB tog jobbet med krav att få stillman med sig, men som jag minns det även videocoach/scout. Men jag kan minnas fel på det sista.
Jag är minst sagt skeptisk till jävligt mycket som skett inom HV71 eller kanske mer korrekt beskrivet som inte skett.
Det du beskriver omkring AD håller jag faktiskt inte alls med om.
Han är utifrån min mening den enda under dom senaste 10 åren som fått någonting vettigt att ske. Allt har såklart inte varit bra det köper jag men han tog trots allt tag i en mängd saker under sina korta tid som ordförande.
Lyssnar man på HV podden som spelades in under november/december förra året har han och övriga i ledningen faktiskt genomfört en stor del av dom saker som det talades om.
Det är svårt att veta ifall alla rekryteringar varit klockrena men tillåt mig ändå att jämföra.
Nubben ut och Chris Abbot in.
Lindbom ut och AB in som HC.
Lindbom ut och Nylin in som Klubbdirektör
Per Gustavsson ut och Stillman in.
Daniel junioransvarig ut och Per Gustavsson in
Kris Beech in som skillscoach
Oscar Sund bort som ass sportchef och flyttades över till någon slags Spelar utvecklare om jag läst korrekt.
Niklas Pettersson in som scout en tjänst som väl inte ens fanns tidigare?
Björn Melin in som ny fysansvarig
Jag tycker att alla saker ovan uppgraderar HV71 som klubb men det allra viktigaste är faktiskt att det syftar till att stärka HV71 som klubb inför framtiden eftersom det har med utveckling eller förbättring av verksamheten att göra. Likväl är nog ändå dom två viktigaste besluten att kicka ut Lindbom och Nubben för ingen av dom har gjort någon glad i ärlighetens namn.
Jag inbillar mig för övrigt att när man har kort om tid och man ligger i skiten i tabellen rekryterar man knappast högst upp på hyllan och med det som bakgrund tycker jag faktiskt ändå att det ska ges lite beröm.
Mycket har varit och är skit men jag anser helt klart att blicken ofta riktas på fel ställe…
Jag är en person som inte gillar när folk dömer när dom har facit i hand.
För det första så vet vi inte vilka alternativ Hv hade som GM/sportchef, tänk om det var typ J Davidsson, Comeback of Hult osv som dom satt och valde mellan så dök Abbot upp ?
Nåväl det vet vi för det första inte.
För det andra, MED facit i hand så ser det ju lite lustigt ut, MEN som vissa sagt, Abbot kommer hinna styra upp endel under sitt år med oss, och kanske köpte detta oss tid att hitta en ordentlig långsiktig sportchef ?
Personligen tar jag hellre Abbot 1 år än att vi hade landat en långsiktig Johan Davidsson eller liknande klassisk kompisvärvning som sportchef igen
Du gillar inte när man dömmer ut folk med facit i hand, dvs när man har bevis för vad som skett och faktiskt kan utvärdera situationen med fakta? Men, du har inga problem med att hitta på en hypotetisk situation som kanske aldrig någonsin varit aktuell och relativisera mot den?
Denna punkt och position måste däremot utvärderas, snarast.
Jag kan inte komma på en enda spelare som har kommit till HV de senaste två åren, och ökat sina färdigheter över tid. Vad exakt är det Kris Beech gör i sin roll som “skills coach”?
Jag kommer i första hand jobba med utveckling, skillsträning, skridskoteknik och individuell feedback till spelarna, säger Beech.
Med det sagt, eventuellt minus till AD att förlänga med Puff efter första året?
Det var ord och inga visor.
Vi tycker väldigt olika här det är tydligt…
Jag måste bara fundera högt när det gäller punkten om Chris Abbott.
Min tolkning är att enligt gårdagens artikel hade han alltså ett helt år kvar på sitt dåvarande kontrakt, han bodde tillsammans med fru och barn i Ängelholm. Givet att sannolikheten för att han skulle över till NHL var jävligt stor då får jag inte ihop i mitt huvud varför han skulle bryta kontraktet med Rögle, lämna sin familj och ta sig an ett uppdrag som sportchef i HV! Varför i hela världen skulle han göra det?
För övrigt inbillar jag mig att det på grund av uselt tabelläge och kval som drog ut på tiden var förbannat svårt att hitta någon kompetent sportchef, kan du inte se det också?
Det stod nog knappast någon Evertsson på listan på kvarvarande namn i maj månad.
Jag anser att CA är en mycket kompetens sportchef och jag kan inte föreställa mig att man hade någon av hans dignitet eller ens i närheten och därför valde man honom.
Till sist vad gäller AB råder det nog inget tvivel om att han är ett upcoming namn inom svensk ishockey och vad jag kan se är det ganska få sådana. En annan är Kimby som gick till Djurgården men även han har visat sig ha en startsträcka.
Jag vet inte exakt hur han jobbar och frågan är relevant.
Samtidigt är det många år sedan HV71 hade så många lovande juniorer som utvecklats rejält senaste säsongerna och där borde Kris haft en stor betydelse vad man hör.
Jamiro Reber
Hugo Pettersson
Axel Landen
Herman Träff
Viggo Gustavsson
William Hallqvist
Alla med SHL avtal, det måste vara någon form av rekord.
Jag menar att Abbot rekryteringen hyllades av ALLA, sen fick han ett random oväntat erbjudande från NHL, och då blir facit en sportchef som säger upp sig efter 4 månader och alla går bonanza
Inte så underligt att man är nykter och tänker “jag hade nog fan med gjort så” men sen fått skit för att det gick snätt fast att chansen för det var väldigt LÅG och alternativen till Abbot kanske var J Davidsson och Hult lixom