Man skulle kunna tro att du läst det jag skrivit senaste tiden
Uppenbarligen lär han AB inget…
Alsing var inte alls ansedd som en stjärnback när han kom från Leksand, väl mer som en i mängden, men nu är han vår bäste back.
Utan Kaski och Seppälä är HV :s back besättning inget att skryta med
Vilka är back-stjärnorna just nu i HV i så fall?
När det gäller att det behövs en erfaren tränare hade vi Tommy Samuelsson som hade enormt med rutin och vi har provat både det ena och andra i tränarväg.
Nästan ingen skillnad alls.
Nej jag lägger hellre pengar på spelare.
Ta in Staffan Kronwall en dag och få lite tips eller nåt. Fortsätt sen med Blommogrammet.
Ja, HV har såklart en bredare backsida än Timrå. Och Timrå har en skadehistorik på några st. Men hade jag fått ställa upp en backsida med spelare från bägge lag hade 2-3 Timråspelare letat sig in ganska enkelt.
Kaski
LaLeggia
Seppelä
Alsing
Day
Engsund
Nyberg
Hallquisth
Fransson
Sjöholm
Strandell
Annborn
Viggo G
Tretton backar vi använt om vi räknar in LaLeggia.
Mamma Mia!
Samma antal som för två säsonger sen fast då mycket sämre backar. Martinsson startade säsongen som helt ohotad backetta.
Martinsson
Kaski
LaLeggia
Bengtsson
Westerlund
Billins
Andrae
Sjöholm
Hjalmarsson
Maalahti
Glad
Torp
Fransson
Yes, klart Timrås två bästa backar kan konkurrera med våra femte, sjätte, sjunde, åttondebackar, absolut.
Menade mer position för position, där är det nog HV för hela slanten. På papperet och definitivt i lönekuvertet…
Gillar Kapanen. Får ut väldigt mycket med den låga budgeten. Hoppas Kapanen jr kommer tillbaka från Canadiens också.
Tänk Kapanen och Jokinen i HV71!!
I paket med Nubben. Jag får lite rysningar när jag känner den välkända Timrå-kylan kring nackhåren och ser gärna andra lösningar.
Med La Släggia in så har vi en bra backsida och förhoppningsvis kommer lite spets med Ang och lite stabilitet i andra med OFM.
Och så förhoppningsvis lite mer känsla i coachningen, så att vi inte ger bort momentum och mål pga märkliga beslut i coachstaben. De borde ju också lära sig läsa laget och SHL med de misstag som gjorts hittills.
Det enda jag kan hålla med om där är lönekuvertet, tycker ofta du överdriver rejält och tar extrem-exempel för att påvisa dina teser .
Just nu har jag förstått på dig att det enbart är tränaren som skiljer från topp-6 .
Skulle vara intressant att se en omröstning på det - själv tycker jag truppen minus skadorna är ungefär exakt så dålig som vi ligger till i tabellen. (vilket ju varit rätt statiskt med poängsnitt med flera olika tränare)
Fransson var allsvensk spelare , gör fortfarande misstag och Hallqvisth har inte massor av rutin o.s.v.
Förhoppningsvis ger Ang och LaLeggia oss en push nu om vi slipper fler skador .
Det största felet just nu är i 3 mot 3 tycker jag med coachingen, att man inte behåller pucken och att man spelar Tikka för mycket där.
Att HV har dyrare spelare säger väl inte så mycket dock, säger väl kanske att en del är alldeles för överbetalda. Engsund lär ju tjäna mer än dubbelt så mycket än Per Svensson kan jag tänka mig, och sett till prestation hittills så skiljer det väl inte mycket mellan dom. Kollar vi på dom backar som spelar just NU i respektive lag så hade Timrå aldrig bytt bort någon av Eronen, Nässen, Forsmark, Svensson, Strömberg, mot någon av Fransson, Sjöholm, Nyberg, Hallquisth eller Day.
Allltså vad menar du med tombola lottning? Han har väl spelat samma kedjor rätt länge.
Är väl i princip bara fjärde han ändrat ?
I övrigt.
Andre-kero-louto
Borgström- tikka-OSL
Teden-Reber-Isac.
Ja andra har väl varit lite ändringar då louto kom in. Men att han spelar tombola med kedjorna håller jag inte medbom
Men när det inte fungerar offensivt så måste man ju göra nåt? Eller hur?
Intressanta diskussioner men lite mycket Timrå i tråden om HV71 så vi får tänka på det lite allesammans. Förstår att det ibland behöver göras jämförelser, hur ”rättvis” bild detta ger är en annan fråga å andra sidan.
Jag hävdar fortfarande att det inte behövs några större analyser för att dra slutsatser kring den avsaknad av spelidé som råder.
Finns några återkommande infall mot kritiken några av oss ger till tränarna och avsaknaden av spelidé. Två infall har typ andemeningen:
• Försvaret är ljusår bättre än ifjol!
- Svar på detta: Ja, försvarsspelet ser bättre ut än ifjol. Vore nästan konstig annars. Det är dock inte tillräckligt bra och vi blir väldigt statiska i det uppställda försvaret och för passiva när motståndarna tillåts genom allmänhetens åkning in i vår zon.
• Spelarmaterialet är för dåligt!
- Svar på detta: Ja, men det gör ju det än viktigare att coacherna presterar på en högre nivå samt att spelidé och spelsystem anpassas efter grupp och förutsättningar. Det ena utesluter liksom inte det andra.
Inte enbart tränarna men en stor del, yes.
Att det finns så många extremexempel är ju inte mitt fel.
Självklart kryllar det av överbetalda spelare.
Tycker vi borde lösa coachproblemet och inte bara skyffla in nya spelare hela tiden.
Jag tycker inte våra coacher får ut i närheten av max av laget. Förstår att vissa andra tycker tvärtom och OK att tycka.
Senaste matchen var det oerhört mkt tombola i tredje och fjärde…
Du får gärna exemplifiera med vad det är du menar när du gör ett sådant uttalande. Då blir det lättare att föra diskussionen baserad på fakta och inte bara uppfattningar (som ju inte är fakta).
Nä. Man satte in Borgström med Reber och Brännström i några byten. I övrigt inte så mycket tombola.
Verkligen tunna argument för att återigen byta tränare.
Vi har alltså haft 10 tränare på 9 år ifall jag räknat rätt så detta skulle bli den 11:e i ordningen.
Har du inga bättre argument än ovanstående är det nog klokt att låta bli.
Jag vidhåller att det självklart finns saker att justera på men i grunden är det skillnad när vi pratar statiskt spel i defensiv zon ifall Seppälä går ut eller Fransson. Såklart blir det svårt att få stopp i spelet ifall Reber och Fransson går ut i hörnet jämfört med Tikka och Engsund.
Jag är ledsen men det har noll med spelsystem att göra utan 100% med utförandet och individen bakom att göra.
Jag har utfirån träningar och matcher helt klart sett hur man vill spela ishockey.
Såklart blir det svårt när det försvinner spelare ur varje lina under hela säsongen.
Seppälä och Kaski tänkta som topp 4 backar, dvs en i varje lina försvann.
Luoto försvann ur första linan och AP har haft strul till och från och missat mycket träning.
Då har vi alltså 3 av 5 i första linan.
Fisker försvann ur 2:a linan efter 3 byten då sprack den.
Ignberg var förstås given i en checking line i 4:e och han försvann tidigt.
Kero och Day kommer från nordamerika och behöver tid att komma in i SHL hockeyn.
I övrigt försvann Hansson tidigt också en checking line spelare som ska konkurrera om plats i 4:e linan och en natrulig ersättare till Ignberg.
Lyrenäs haft problem med skador.
Ser man inte att ovanstående tillsammans med att vi börjat från scratch men många saker och aldrig haft fullt lag varken på träningar eller match ja då kommer man återigen behandla patienten med fel medicin…
Nu har det ju återkommande diskuterats matchcoaching i detta forum, där flertalet har haft goda argument kring vad som inte fungerat.
Det finns inte en sanning. Det finns olika sätt att se på saker.
Sen att vi bytt tränare sista åren. Det kan ju lika gärna hänga på att vi haft en räcka med felrekryteringar/bristfälliga rekryteringar. Återigen, det går inte säga att det bara är si eller så. Flera av dessa rekryteringarna har varit under en samma sportchefer.
Dessutom är det ju ett hållbart argument att Anton från början inte var tänkt som HC. Att då ändra dig om det skulle visa sig bli utmanande och ta in en ny HC eller en stödjande ledare kring staben behöver ju inte vara fel. Det kan ju lika gärna vara han själv som kan komma att inta den hållningen. Inget konstigt att det är ett stort steg, särskilt till en klubb där mycket inte bara rullar på och där det är en tunt och skevt lagbygge.
Vidare är ju ledarstabens till än viktigare när det inte är ett självspelande piano.
Det tycker jag var ett klokt och bra inlägg.
Min uppfattning är dock att jag tror det dels är svårt att hitta den typen av personer men ännu mer frågande blir jag till att i ett sådant scenario ha kvar dagens huvudtränare. Det skulle uppfattas som väldigt märkligt och nog skapa mer förvirring än att lösa problem.
Jag är helt övertygad om att där vi nu befinner oss kräver extremt stor noggrannhet, fokus och närvaro när vi tränar samt detaljerad feedback på individuell nivå på alla saker spelarna gör.
Återigen spelet som visats upp hittills är i alla fall enligt min bestämda uppfattning en effekt av alltför mycket skador och för tunn central linje mycket mer än av en avsaknad av ett spelsystem för tro mig det finns, det ser man tydligt ifall man sett träningar och matcher.
Utförandet sätter jag dock frågetecken på i ett antal fall.
Du är rätt ny här så låter detta passera. Men vill du göra dig omöjlig så är det här den typ av grej som till sist gör att man inte blir tagen på allvar. Hälsar en som lärt sig den hårda vägen.
Vad gäller diskussionen kring tränare och trupp så har jag själv landat i att det kan vara så illa att det brister i båda delar.
Tack för tipset!
Jag menar i och för sig att det i givet fall är bäst att låta bli att återigen byta tränare.
Kanske blev lite konstig svenska där.
För att förklara menar jag att ifall försvarsspelet är alltför statiskt och spelarmaterialet enligt en persons uppfattning inte är så dåligt som han/hon anser är det väl knappast skäl till att anse att tränarstaben är alltför dålig.
Återigen är utförandet den stora bristen vilket är en effekt av flera saker men absolut är tränarna ansvarig men som jag sagt så många gånger, det finns också ett stort individuellt ansvar.
Det är också en anledning till att vissa spelare lirar i HA och andra i SHL.