Det brukar också finnas en anledning till att vissa är headcoacher i SHL och vissa i allsvenskan eller hockeyettan.
Bra poäng!
Dock är dom som gjort störst avtryck i SHL, tränare som kommit via HA.
Roger Rönnberg, Sam Hallam och Robert Ohlsson.
Alla kom dom som Anton Blomqvist och hade en viss period av omställning men där klubbarna visade att man trodde på dom och succén blev ett faktum.
För övrigt tror jag att även vi vanliga supportrar om någon måste fundera över självbilden vi har när vi tänker potentiella tränare till HV71.
Instämmer!
De tränare du nämner levererade från dag 1, succén var ett faktum.
Jag tror inte att AB är en dålig tränare men han har hittills misslyckats med att sätta ett spel som spelarna känner sig trygga med och där man vet hur man ska agera över hela banan, mycket känns oklart vilket skapar en osäkerhet.
I den här diskussionen står jag helt på “Nopa1995”:s sida.
VI har provat massor av tränare - och de är inte helt ensamma och utan stöd. De är inte utan utbildning och erfarenhet, inte heller deras kollegor. Detta är inte en mans verk. Spelarna har också säkert input.
Mycket av misstagen som görs kan vem som helst enkelt se genom att titta på en repris av matchen . Varför skulle inte t.ex. Johan Davidsson som väl inte direkt var känd för låg hockey-IQ kunna se dem ? Men det är spelarna ute på plan som gör misstagen och när det går snabbt klarar inte alla det. Har man nån gång suttit lågt vid en hockeyrink som åskådare ser man hur otroligt snabbt det går därute och vilket dåligt perspektiv man har jämfört med en TV-tittare.
Vad är oddsen att den 11:e tränaren ska utföra mirakel när vi haft samma resultat med de 10 senaste. Poängsnittet är närmast identiskt från år till år om ni kollar länken “taktik och statistik” .
Det finns väl saker som kan trimmas på och där tycker jag det är bra att vi diskuterar på forumet och tar fram saker vi retar oss på. Är det tillräckligt många som tycker en sak tror jag absolut att informationen kan trickla sig fram till de som styr.
matchningen mot slutet av matcherna och i 3 mot 3 kan var en sak, men ibland är spelare säkert trötta etc. vilket kan vara förklaringar.
Nopa1995
Intressant att läsa dina inlägg. Att spelare, som Du skriver, inte är kapabla att slå ett pass “blad till blad” är defacto inte en brist hos coachen.
Mycket annat, som beskrivits av andra, typ ha fel spelartyper inne vid “fel tillfällen” är defacto ett COACHPROBLEM.
Men i det stora hela så är jag nog inne på din linje att ett spelsystem är utformat. Allt annat vore ju rent vansinne! Jag är även övertygad om att spelartruppen totalt sett är för svag för att kunna utföra spelsystemet. Det nuvarande och eventuellt andra!
Plocka in en “överrock” vore att ställa till det en gång till.
Till detta ska läggas hur stort utrymme som tränaren och SC har fått av styrelsen i föreningen.
OM Nopa1995 verkligen vet att Laleggia varit ledig från april så är det ju ett tecken på att SC varit bakbunden, eller rent av varit ointresserad. Det sistnämnda vore ju inte bra alls då det skulle stärka min personliga uppfattning att SC aldrig hade för avsikt att vara långsiktig i HV!
Ett annat svar kan ju vara att den gode Laleggia inte ville till HV trots förfrågningar. Till slut blev desperationen och sedelbunten så stor från HV att han nog “står ut” med flytten ändå. gäller ju bara säsongen ut vad jag förstått.
För att koppla detta med lagbygget (Fel tråd jag vet men allt hänger ihop):
Nog är det väl ändå så att tränaren presenterar för HC hur han vill forma laget, spelsystem och vilka karaktärer som han önskar få in. Det omvända, att HC åker till “Hockeyshopen” och kommer tillbaka till tränaren med ett knippe drivved och ber honom bygga ett stabilt fort …!?! NÄÄÄ!
Jag tycker som avslutning att NOPA1995 har höjt kvaliten i diskussionen.
Detta sagt med hänvisning till att han verkligen besöker träningar regelbundet och har den bakgrunden han själv beskrivet.
Edit:
Ser att Matsqq var snabbare på’t än jag nen tryggt o veta att amn inte är ensam om sina åsikter ibland
Någon skrev “vem ersätter LaLeggia om inte LaLeggia själv”… tänkte på detta igår kväll. Det var en stor debatt gällande tappade poäng när bl.a. Joey lämnade.
- Vem ska göra poängen, poängtappet är för stort. Många här inne menade på att det kommer sprida ut sig, andra hävdade att vi behövde poängspelare rakt av, medan somliga menade att vi inte behöver samma poängleverans om vi spelar mer defensivt och “gör fler än vi släpper in”.
Snabbspola fram till november 2024, och vi värvar in “poäng” igen, trots att vi på förhand gick in med mentaliteten att vila med puck och släppa in mindre genom defensiv. Om Ang + Joey + Mr. X skulle lyfta oss ur krisen tillsammans med Borgy och Co, innebär detta verkligen att Anton vänder på detta och lyckas, eller är det precis som för Lindbom ett monumentalt fiasko där vi återigen måste köpa oss fria under säsong?
Man kanske inte kan säga att Anton vänder detta om så blir fallet, men jag tycker ändå han har bevisat att han är en av de bättre tränarna i HV71 de senaste åren. Antons lag är med i varje match och har ännu inte förlorat med mer än 2 mål. Jag vet, det är ingen stor bedrift, men mentalt tror jag det är superviktigt för spelarna. Jämför med Montén där man tappade 4-0 till 4-6, förlorade 1-6 mot Modo borta, 0-8-matchen mot Malmö osv.
Bra svarat.
Samtidigt, att man tror på någon - inte minst på sikt och vill låta det bli en bra satsning - kan ju också vara att visa att det kanske var korrekt som man tänkte från början, att låta vederbörande få slussas in i det i lugn och ro som assisterande? (just för att inte tappa ännu en tränare?) Eller ett delat ledarskap? Eller är det ovanligt? Finns fler bra alternativ?
(Delat ledarskap funkar ju dock inte så bra överallt, som i MP)
Jag tolkar det snarare som att nedanstående spelare INTE hållit i SHL antingen på grund av att det tar tid till anpassning, eller pga att skador i trupppen gjort att dom fått helt fel roll eller att dom helt enkelt inte alls håller i SHL.
Sean Day
Fransson
Hugo Pettersson
Tanner Kero
Stakkestad
Tikka
Lindbäck
Lyrenäs
Hansson
Nej.
Eller ja, det stämmer på en av tre, nästan. Hallam kom upp från HA som assisterande, och fick ta över huvudansvaret under säsong. Sen blev det ett extremt lyckat utfall, skolboksexempel på 1+1=3.
Blomman kom upp som assisterande, men man glömde ge honom en huvudtränare
Rönnberg är väl snarare en “egen produkt” i Luleå, där han först gick som ass och därefter delat ansvar med Roger Kyrö. Harvade på rätt många år utan att lyckas nämnvärt.
Ohlsson följde med Rönnberg från juniorlandslaget till assisterande till Frölunda. Ohlsson ledde därefter DIFs resa nedåt, lämnade väl året innan de åkte ut.
Blomqvist från EP.
J18 en säsong
J20 två säsonger
AIK en halv säsong som ASS och sedan HC i 3 säsonger därefter.
Korrekt. Som jag skrev, kan nästan likna de förutsättningarna med Hallams.
Varken Rönnberg eller Robert Ohlsson har, vad jag vet, gått via HA. Jag kanske missförstod ditt inlägg.
Vi har ju provat alla sorter.
Tomas Monten har ett CV som inte varken Rönnberg, Robert Ohlsson eller Sam Hallam ens är i närheten om man lägger samman deras CV när han kom till HV71.
Tommy Samuelsson ska vi inte prata om han hade varit tränare i 22 år när han togs till HV71 både som Ass och HC och lyckats överallt både innan och efter.
Jag är helt övertygad om att problemen i klubben sitter mycket mer rotat än så och att tiden tillsammans med drivna människor på rätt positioner över tid kommer vara helt avgörande.
Som jag uttryckt så många gånger nu, ändringarna som gjorts inför den här säsongen var helt nödvändiga och förbannat bra men pga att man fegade ur på upploppet och inte värvade det som krävdes tillsammans med skador och en alltför naiv trupp gör att vi sitter i skiten.
Jag kunde sagt detta långt tidigare men att det skulle bli såhär mycket skador hade man inte kunna drömma om i sin värsta mardrömmar.
Jag hoppas HV71 för en gångs skull nu lär sig av sina misstag en sista gång och verkligen letar orsak och verkan samband på rätt ställe och inte som under senaste 10 åren går den enklaste vägen för att sminka över sina egna misstag och därmed tar ansvar där ansvar ska utkrävas.
Tro mig det är inte den enkla lösningen med tränarna som ännu en gång är problemet även fast det skulle vara så jävla enkelt att hävda det återigen.
För att dra en parallell ifall någon följer formell 1.
Du kan byta förare i dom sämsta stallen inför varje lopp men dom med bäst motor vinner varje gång i alla fall.
Det gäller att förstå detta och det tycks man missa år ut och år in i HV71.
Föraren eller tränaren kan påverka jätte mycket men du måste ha rimliga förutsättningar och inte bara dyrast motor/trupp det måste vara kvalitet också.
I vårt fall är dessutom motorn trasig och det gör knappast saken enklare.
Det är väldigt få här, om ens någon, som inte delar din uppfattning att truppen är svag och att man skulle förstärkt tidigare.
Jag pekade på att två av de tre tränare som du lyfte fram som har gjort störst avtryck i SHL har kommit via HA – alltså inte kom via HA.
Simma lugnt!
Tack!
Samma
Vi har helt klart olika uppfattning.
Tror jag skrev det i matchtråden, eller i tråden om Anton.
Det går att klistra in inlägg från andra trådar också kan vara bra så blir det lite klättare att hänga med. Gissar att det är typ dessa inlägg?