Tråden om HV71

Känns lite onödigt att strössla med uttrycket ”tro mig” om och om igen. Folk kommer få tro som de vill. Bättre man trycker på att det är ens åsikt med tillhörande argument.

4 gillningar

Det är möjligt.

Men fakta är ju att tombolan inte varit så omfattande som du vill göra gällande.

Men men. Man får såklart tycka olika.

Experterna i expressen verkar inne på att det hv behöver mest är lugn och ro och tålamod så att man kan jobba på detaljerna och över tid blir bättre.

Tycker det kan va värt att testa. Vi har ju provat att kasta ut ledarna typ nio gånger senaste decenniumet och se vart det lett oss…

8 gillningar

Ni som vill sparka blomman. Vem ska ta över? Lillis? allvarligt talat.

2 gillningar

Oavsett är de dags att börja sätta rätt spelare på isen vid rätt tillfälle med rätt uppmaning om hur de ska spela :slight_smile:

1 gillning

Nu är jag sen på bollen med svar här, men det jag lade fram var inga argument för att jag vill byta ut tränarna utan mer de generella svaren som upprepat sig när man riktat kritik mot tränarna. Alltså inget svar direkt riktat till dig eller tränarna. Vill du läsa på vad olika skribenters infall och kritik som underlag i debatten kan du gå tillbaka och läsa då detta diskuterats ingående upprepade gånger den senaste tiden.

Bra av @lejacques som lyfte de allmänna råden och antar att du helt enkelt formulerade dig lite klumpigt där så väljer att inte bemöta det vidare.

Det är ju liksom underförstått att det blir skillnad beroende på vem som utför vissa moment i spelet och det är liksom underförstått att det finns en spelidé. Såklart gör det det. Men det är lika uppenbart att spelsystemet inte är anpassat efter materialet lika mycket som materialet inte är anpassat efter spelsystemet. Då återstår frågan vad som är lättast att anpassa.

För att ta ett exempel över AB:s filosofi som han uttrycker i form av ”Vila med puck”. Det låter säkert bra i mångas öron, men för att kunna behärska detta krävs spelskickliga backar. Något vi saknar alldeles uppenbart. Ska man ändå försöka spela detta spel? Eller ska man rentav värva in spelskicklighet för att göra denna filosofi gångbar? Självklara nej på båda eftersom det inte är hållbart. Självklart måste man då hitta andra sätt att spela på. Ett vägledande spel anpassat efter det man har att tillgå.

Det är ett ofantligt misslyckande att ha sparkat nära på ett dussintal tränare på ett inte alltför stort tidspann. Men det är ett än större misslyckande att man inte en endaste gång lyckats träffa rätt. Vi har värvat tränare som varit passerade (Samuelsson), enkelspåriga (Lindbom),
Färska som HC i ligan (Montén) och oprövade helt på SHL-nivå (AB) för att nämna några. Konkurrensen om att få HC-signatur på någon av dessa har varit snudd på obefintlig. Av förklarliga skäl. Likaså har inte tränare stått på kö för att ta sig an uppgiften HV71. Av minst lika förklarliga skäl. AB var tilltänkt som assisterande men i brist på alternativ så ändrades planerna. Återigen ett misslyckat beslut. Det som är viktigt att tänka på är att ett beslut inte blir bättre bara för att man vill det eller för att ”vi sparkat så många tränare så vi måste sluta med det”. Det är en farlig väg att gå om man tänker så. Då sänks kraven markant och det var väl precis den vägen vi inte skulle gå?

Skador har givetvis stört på olika sätt, men här kan man välja att gömma sig bakom detta eller se det som att andra fått chansen, däribland våra juniorer (som i mångt och mycket gjort det bättre än många av våra etablerade spelare). Att skylla på skador är naivt. Alla lag drabbas och det är inget unikt för HV71.

Jag har själv sett testresultaten och det jobb Sandis och Melle gjort är strongt. Jag fick se Frölundas för ett par säsonger sedan och det är främst de jag jämför med när jag hävdar att de fysiska värdena är riktigt bra och bör inte vara något som är en faktor i negativ bemärkelse. Sedan handlar det som sagt vad spelare gör på isen och hur energiekonomiska man är i sitt sätt att spela, hur synkade man är, hur införstådda och bekväma man är över spelidén och där syns ju som sagt klara brister. Det behöver inte vara svårare än så för att hitta förklaringar på varför passar inte sitter på bladen.

17 gillningar

Tycker du att man behöver ha svar på det för att tycka att AB ska få sparken? Jag tycker inte det.

Jag förespråkar rimligtvis inte att AB sparkas, men att man plockar in en som splittar huvudansvaret, någon SHL-erfaren som kan anpassa ett spel efter förutsättningarna. AB var tilltänkt som assisterande och tycker det är ganska uppenbart att han inte är redo för uppgiften. Samtidigt har han egenskaper som behövs och på sikt kan han säkerligen förädlas, men han är inte där nu och det är i nuet vi befinner oss.

3 gillningar

Ett av det bättre inläggen som jag tycker syr ihop denna diskussionen :facepunch::+1:

2 gillningar

Vi hade inte behövt göra det om det varit RÄTT ledare från början. Hade vi haft en Roger, en Robban, en Sam eller en Bulan för den delen så hade vi mer troligt kunnat ha mer tålamod. När man hittat rätt så kan man ha tålamod och långsiktighet på ett helt annat sätt, men man kan inte behålla en ledare bara för att man sparkat många ledare tidigare och använda detta som ett argument för att ”ha tålamod”.

Sedan håller jag med expressen om att det nog vore lämpligt med ”lugn och ro”. Men det är också ett sätt att gambla på.

5 gillningar

Robban Olsson verkar på väg bort från SAIK relativt omgående, skall sannolikt till Frölunda nästa säsong. Ifall detta sker nu i dagarna försök få Olsson in i HV för sex månader (om Blomman säger ok). Helt säker på att Olsson kan styra upp HV spel och choacing.

1 gillning

Bra argumenterat men det du förespråkar är ju i princip motsatsen till sitta still i båten. Att ta in en ny huvudtränare nu är ju att underkänna AB och säga att allt det han sagt inte funkar så nu ska vi spela på nåt annat sätt under den här tränaren istället.

Det blir ju liksom mer av samma. Att man inte tror på det man håller på med och tror gräset är grönare. “Bara vi får in den här personen så kommer laget spela bättre”.

Nä, jag tror det i nuläget blir sämre för det skapar oro och blir ännu mer förvirrat. Så det hjälper inte kortsiktigt och kanske inte heller långsiktigt.

3 gillningar

Blir ju lite survival bias när du namedroppar tränare som faktiskt lyckats ;). Gemensamt för dem är väl just att respektive förening haft tålamod med dem.

Men visst hönan och ägget. Klart det spelar roll vilken tränare man väljer. Jag ser inte att AB är uppenbart fel. Hade man gjort det kanske jag varit mer på din linje.

3 gillningar

Det krävs förstås skicklighet över hela banan, inte bara backar.

Spelare som har kylan, som ser ut som att de aldrig hamnar under press.

Efter 15 matcher är nog, tyvärr, den bistra sanningen att det endast är AP, och möjligen Borgström, i vår trupp som har just den egenskapen. Det är en svettig utmaning som AB iscensatt :sweat_smile:

1 gillning

Som jag skrev. vem ska in? en fråga bara. Vilka namn finns? vilka är realistiska? Att bara häva ur sig massa skit under lördag kvällen efter en förlust med 2,0 promille i blodet är bara tröttsamt, “AB är fel person för jobbet” “Han duger inte som SHL coach” typ som att det kommer bli bättre bara ett nytt ansikte kommer in i ledarstaben. Det måste väll vara en kompentent tränare i så fall som gör oss bättre? Tveksamt om Lillis är det, men absolut att förstärka ledarstaben vore mumma så AB kan hålla i två handtag samtidigt (Stille har ena handtaget)

1 gillning

AB kanske är rätt person för Hv men han blev kanske HC 2-3 år för tidigt? Jag tror inte Hv bryter med Blomman men han behöver få in rutin bredvid sig när det blåser.

2 gillningar

Japp det är survival bias, men anledningen till att dessa lyckats är som du skriver för att man haft tålamod. Tålamod kan man ha om man ser att man är på rätt väg. Något annat dessa haft gemensamt är att det varit många lag som velat ha in dessa namn. Av förklarliga skäl. De har varit betydligt mer säkra kort än alla de alternativ vi valt i min mening. Men så var jag ju oerhört skeptiskt till AB+Stille från första början…

2 gillningar

Håller helt med i bägge dessa inlägg.

Kan bara hålla med Quila. Det absolut sämsta argumentet för att behålla Blomman är att göra det för att “vi redan sparkat så många tränare”.

Gör rätt från början och ni ska se att vi inte heller komma behöva sparka tränare. Problemet är att HV sedan egentligen 2011/12 inte gjort rätt en enda gång när det kommer till tränarrekryteringar

Ulf Dahlén. Inte haft ett HC-jobb sedan HV.
AJ. Gick till Modo som han åkte ur med. Sparkades sedan i allsvenskan. Inte haft ett HC-jobb sedan då.
Lindbom. Inte haft ett HC-jobb förutom HV.
Lillis. Inte haft ett HC-jobb sedan HV.
Rahm. Inte haft ett HC-jobb sedan HV.
Samuelsson. HC i Nybro, vad det nu är värt.
Montén. Inte haft ett HC-jobb sedan HV.

Jag har förtvivlat svårt att tro att det INTE, förutom trupp, även varit fel på tränarna när jag ser listan ovan.

Att vi gjort oss av med dessa ser jag inte som ett svaghetstecken. Gör man fel är det inte mer än rätt att rätta till felen. Göra om, göra rätt är inget fult. Tvärtom. Det är bra. Problemet är att HV aldrig lärt sig hur man gör rätt.

Tyvärr börjar jag få en allt större känsla av att rekryteringen av Blomman som HC är ännu ett av alla fel som förr eller senare måste rättas till.

11 gillningar

Det kan man väl få tycka utan att ha behöva ha alternativ.

1 gillning

Det finns argument som talar för att inte göra något och att göra något. Men en SHL-säsong går snabbt och snart måste man agera. Förändra något. Då det inte funkat.

1 gillning