Exakt så. Ett namn för framtiden - mer troligt. Ett namn för HV med en historia av att ha sparkat en mängd tränare och som letar efter en identitet efter år av förfall - mindre troligt.
Där uttryckte du dig väl också lite över gränsen om vi nu skall vara känsliga med våra uttryck.
Ja, alla har skador, men det betyder inte alls att det är samma förutsättningar. HV är nog det lag som haft det tuffast när det gäller den biten.
Jag ger uttryck för min känsla. Har du statistik på vilka som spelade med vem x antal minuter så köper jag det och får nedvärdera min känsla mot faktan
Det är väl en jäkla skillnad på att tycka att en åsikt är naiv kontra att tycka det är bäst att sluta diskutera om man inte kommer med bättre argument. Det senare är ju direkt nedslående och dödar diskussionen helt.
Jag vet iaf vad som fått topplocket att gå på mig av dessa
Jag vill i alla fall inte ha någon ny tränare, är den samlade kompetensen hos alla spelare och tränare så dålig att vi tror att om vi tar in person X så löser sig detta - eller ska vi ta in 2-3 personer och dra på oss ännu högre kostnader ?
Jag tror personligen att går man igenom matcherna noggrant så finns kompetensen att fixa detta bland den här gruppen - jag tror mer på att spelarna inte hålletmåttet. Hade vi haft Kaski Seppälä, frisk OSL etc, Luoto med hela vägen så hade vi nog legat högre upp.
Sen vill jag ändå säga att jag tror AB är en otroligt engagerad person som brinner för det han gör men det blir lite väl vågat spel med han som HC utan ordentlig uppbackning av Ass.
När säsongen drog igång så har ju
AB: 0 matcher som coach i ligan
JD: 52+7 matcher i ligan som ass
Stillman har ju varit aktiv som ass i flera ligor så rutin bör han ha.
Sant! Jag brukar vanligtvis förespråka lugn och ro, tålamod och att ge alla chansen, men vi är inte i den sitsen att kunna unna oss den ”lyxen”. Jag tror inte det krävs några jättestora förändringar, utan mer anpassade idéer efter det ramverk man har att förhålla sig till. Kanske har AB haft sin startsträcka nu och kanske kan Ang, Släggan och OFM ge nycklar, men den stora skillnaden blir när och om AB lyckas få ordning på alla de frågor som uppenbaras efter varandra. Och dessa frågor är AB högst ansvarig för - oavsett ramverk.
Roger Rönnberg sa en bra sak till mig en gång angående spelidé och spelsystem. ”Man ska spela det bästa spelet” Jag frågade då vad det bästa spelet är och då svarade han. ”Det som är på gränsen till vad ditt lag behärskar. De ska kunna göra det såpass bra att de kan dominera i just det spelet du väljer att spela, annars är det fel och för svårt”.
Fast just den punkten blir ju bättre för varje match vi inte sparkar honom
Det är en fin linje mellan olika uttryck kan jag tycka, hade jag skrivit att det var naivt att tro att en elfte tränare ska göra någon skillnad kanske vissa skulle reagerat, eller ?
Det finns olika sätt att utrrycka sig och det gör faktiskt skillnad vilken respons man får , det kan jag i alla fall konstatera
Så är det ju!
Jag har varit mest skeptisk till att ha kvar JD
Det blir oerhört svårt att ha en diskussion om man inte kan diskutera i generella termer. Hade jag skrivit ”du är naiv” hade jag däremot gått på person och då hade jag förstått den kommentar du gör mer än vad jag förstår den nu.
Det där om att HV haft det tuffast är en väldigt subjektiv åsikt och antingen kan man ju som sagt gömma sig bakom skadorna eller ställa sig framför och brösta det. Finns givetvis fler lag som haft många skador.
Jag kan bara konstatera att vi tycker väldigt olika här och det är därför jag tycker diskussionen blir väldigt intressant och det är alltid spännande att höra andra argument och ta till sig av dom och fundera ett varv till.
Det skulle som jag upprepat ett antal gånger vara mycket intressant att höra vilka saker du anser är svagheter i själva spelsystemet?
Jag hävdar att det är själva utförandet som tryter.
Det är såvitt jag kan förstå ditt främsta argument till att AB ska antingen bytas ut eller backas upp av en mer rutinerad HC oklart vem dock.
Om vi börjar med en enkel sak som är vår forecheck ser jag inga som helst brister i själva tankesättet som jag sett åtminstoner över 20 träningar hur man vill att spelarna ska göra MEN där det är tydligt inte minst i Vöxjö matchen att det finns en avsaknad av spelsinne hos en mångd spelare. Man går fram i helt fel läge och blir alltför naiva och det det slutar med att man framförallt i 3:e perioden bara jagar och jagar och desto sämre det går desto mer jagar man.
Detta får till effekt att man tömmer väldigt mycket krafter som i sin tur leder till att man blir orkeslös i egenzon och därmed får man inte heller stopp i spelet.
Jag kan garantera att detta ser vår ledarstab men ofta går mindre spelskickliga spelare på instinkt och desto tröttare man blir desto mer synligt blir den typen av fel.
Vi får inte heller glömma att vi möter den troligaste mest skickliga motståndaren i hela SHL på att utnyttja just detta och man ser att man kör back back gång på gång och våra forwards jagar runt. Det blir svårt för en tränare att få stopp på detta under en match när man inte har den skickligheten att kunna läsa av detta och jag anser att man måste verkligen jobba med detta övertid. Smarta spelare lär sig snabbt medan mindre skickliga spelare kräver enormt mycket längre tid.
När det gäller den här HC som skulle komma in och ställa allt tillrätta absolut det låter kanon men vem skulle detta vara? Givet att en sådan fanns är det högst osannolikt att han går hemma och väntar på HV i november månad, faktum är snarare att det är en stor brist på just tränare och följer man med i poddar och tidningar inser man att bristen kommer bli än mer akut till nästa sässong.
Jag är helt övertygad om att valet inför nuvarande säsong gjordes utifrån absolut bästa tillgängliga alternativ och givet att så var fallet lär inte marknaden blivit bättre nu ca 6 månader senare.
I den perfekta av världar hade nog alla velat haft en Robert Ohlsson eller Roger Rönnberg i HV71 nu men tyvärr är vår självbild lika skev som HVs varit under många år ifall vi tror att den typen av tränare brinner för ett högrisk projekt som HV71 varit senaste 6-7 åren när det finns trygga hamnar och klubbar där man från dag 1 får kriga om dom ädlaste medaljerna.
Det är nog dags att man börjar se sanningen i vitögat.
Låt oss nu ge vår nuvarande HC tid att jobba med ett åtminstone någorlunda ordinarie lag innan vi dömer ut hans gärning.
Jag kan faktiskt inte se vem som hade kunnat koka soppa på denna spik.
Gå tillbaka och titta på vår laguppställning under en stor del av matcherna såhär långt, det skulle inte ens få topp lagen i HA att ligga sömnlösa.
Det är väl en jäkla skillnad på att tycka att en åsikt är naiv kontra att tycka det är bäst att sluta diskutera om man inte kommer med bättre argument.
I ena fallet anses argumentet dåligt och i det andra fallet åsikten
OK , så om jag skriver att det är naivt att tro att en elfte tränare ska göra skillnad så är det OK
Bra , då vet jag !
Tycker Quila beskrev skillnaden bättre än mig. Tror du fattar.
Det absolut sämsta argumentet för att behålla Blomman är att göra det för att “vi redan sparkat så många tränare”.
Håller med. Det är ett tunt argument. Det handlar ju tillslut om ifall man tror att vi är på rätt väg nu eller inte.
Jag ser ändå att spelet är något bättre än de totala katastroferna det varit tidigare år. Och, som sagt varje match vi inte sparkar AB så får han en match mer SHL rutin.
Med tanke på att han kommer in med noll SHL vana och med ett dåligt och skadedrabbat lag så finns det ändå argument för att vi eventuellt är på just rätt väg.
Jag tycker att en väldigt god indikator på att spelarna tror på sin tränare är att vi dels vänder matcher, vi faller inte ihop fullständigt likt förra säsongen då det var total parodi.
Om jag minns rätt har vi på 15 spelade matcher förlorat 7 stycken med uddamålet, det visat att det också är en liten skillnad mellan succé och fiasko.
Det är dock viktigt att understryk att offensiven bortsett från några undantag varit alltför svag och det är i ärlighetens namn det som är absolut svårast att påverka från tränar staben.
Där krävs smartness, skicklighet och kreativitet.
Jag håller med, vill vänta in att de skadade återkommer och senaste nyförvärven kommer igång och se hur det utvecklar sig.
Oavsett om det är utförandet eller inte det varit fel på så är det väl ändå coachen som väljer vilka spelare som ska tas ut till match och som ska matchas i olika situationer. Där kan jag inte förstå varför ett antal spelare fått chansen om och om igen. Där trodde vi att det skulle bli en förändring detta år men det har vi inte riktigt sett. Sen är det kul att vi pga skador fått se juniorer få chansen och blomma ut. Men jag är rädd att det inte hänt om vi inte haft skadorna.
Fast det är huvudet på spiken det som varit problemen med alla skador.
Dels blir träningarna lidande men även möjligheten att just coacha med hjälp av en tydlig kravställan.
Startar du som vi gjort ett antal mactcher med 6-7 J20 spelare för att ens få ihop lag är det sannerligen minst sagt svårt att också bänka spelare.
Det blir liksom moment 22.