Tråden om HV71

Men då ligger det ju ändå i mångt och mycket på ledarna?! Precis som i alla organisationer, det kvittar ju hur bra du tycker att du ”lär ut” saker om budskapet inte sätter sig hos alla.

Det finns många problem, men jag känner ändå att jag är betydligt lugnare i år när backarna har pucken. Det finns ett system och egentligen är det mest Day som dräller mer slumpmässigt. Föregående två år har varit ganska hemska. Så det finns ändå ett hyfsat tryggt vilande med pucken i grunden.

Om vi lyckas addera lite mer offensiv och sedan ta bort momentet ”panik i hönsgården” som kommer 1-3 gånger per match, ofta med Teden eller trollkarlen med vita spöt, så kan en ljusning finnas där efter uppehållet.

Oroväckande är att vi har varit effektiva och haft ett lite för bra målvaktsspel, och det håller inte över lång tid att skjuta så få skott och låta målvakten stå för så många räddningar av skott i slottet.

3 gillningar

Självklart har coacherna ett ansvar men jag försöker bara säga att tiden är en viktig faktor här.
TiIl att börja med måste du få chansen att jobba med spelarna och sätta dina linorna och träna in sakerna. Det blir svårt när du saknar 5-9 spelare ständigt, dessutom mot bakgrund av förra säsongens totala avsaknad av det mesta lär det ta lite tid att jobba in saker och ting.
Återigen Växjö, Skellefteå, Frölunda och Färjestad har jobbat under många år på samma sätt.
Jag tror inte oavsett vem som står i båset att du kommer in i augusti och sedan spelar du klockrent, det tar tid och tiden blir längre med en felbygd trupp och en mängd skadade spelare.

Väl medveten att just tid är jälvigt kritiskt nu.

1 gillning

Såklart att det är okej :+1:t2: Förstår inte varför det inte skulle vara det? :thinking:

1 gillning

Jag tycker oavsett att det finns flera fall där jag hellre sett andra tillgängliga spelare på isen istället för de vi konstaterat inte håller måttet i flera fall, t ex Stakkestad, Lindbäck m fl, alternativt gå ner på folk. Det är spelare vi aldrig skulle kontrakterat. Här skulle vi lyft upp juniorer på dessa positioner.

1 gillning

Av de som saknats ser jag bara Kaski och Louto (kanske även OFM) som spelare som faktiskt betyder något på isen. Ett bra lag ska kunna klara sig utan dessa spelare. Ett bra lag med en bra tränare ska till och med under samma period som spelarna saknas kunna prestera över förväntan.

Nu har inte HV gjort det. Och det tycker jag mer pekar på att problemet går att finna hos lagbygge och tränare än just skadorna i sig.

4 gillningar

Problemet var från start att spetsen var för trubbig och bredden för tunn.
Kero som bevisligen behövde/behöver mycket tid och sedan Day på det.
Du bör helt klart lägga till Ignberg och Seppälä på din lista.
Skadorna på det gör situationen extremt kritisk.

Vilket annat lag har matchat lika många juniorer som HV gjort?
Det säger väl det mesta…

Problemet är visst vi kan sparka blomman, han har misslyckats hittils, inget att diskutera. Frågan är vem ska ersätta han? Finns de någon tränare som man kan tänka sig ta över? Helmersson som fick sparken av västerås?

1 gillning

Det tråkiga är ju att vi satsat på att förlänga med en mängd dussinlirare när vi borde satsat på de egna killarna i dessa fall. Det skulle inte krävts skador för detta.

Det ger ingen bra signal till juniorerna i HV och det är en risk att de lämnar för andra klubbar. Hoppas det blir ändring inför nästa säsong med nästa SC.

Vill börja att tacka för ett fantastiskt bra och välformulerat inlägg :+1:t2::blush: Jag blir glad över sådant på riktigt. Vi för en saklig dialog och försöker förstå varandra utifrån olika perspektiv.

Jag tror i ärlighetens namn inte att vi är särskilt långt ifrån varandra sett ifrån startpunkt till det vi ”kommit fram till” nu.

Såklart spelar det roll att spelare varit skadade och att spelare inte klarat av det spelet som AB satt upp. Och det är detta jag är inne på, att det är många faktorer som spelar in varför vi ligger nästsist och för stunden avhängda i tabellen istället för att vara några pinnhål upp.

För min del så spelar man ett spel som inte är anpassat efter sitt material. Man har också coachat på ett sätt som inte stärkt för de brister som spelartrupp, spelidé och filosofi gett upphov till. Man har bänkat spelare som varit dåliga men spelat andra spelare som varit än sämre. Man har gjort många märkliga beslut helt enkelt och dessa har sammantaget ytterligare påvisat den avsaknad av SHL-rutin som de facto finns hos vår HC. Med bättre assisterande coacher hade de möjligen sett bättre ut?

Jag vill återigen påpeka att långt ifrån allt ser nattsvart ut. Såklart gör det inte det. Men är man dålig på en sak behöver det kompenseras på något annat vis och i HV71 är det alldeles för många saker som inte är tillräckligt bra. Beklagligt nog.

Jag tycker att man ska köra på några matcher till för att se vartåt detta bär. Det är ju trots allt några viktiga pjäser som kommer att komma in och direkt stärka upp laget, kvaliteten och konkurrensen. AB är givetvis värd att få den chansen. MEN tror man behöver ha en plan B redo att rycka in och då vet jag inte om en sådan som Lillis är rätt person, men jag vet att han följer laget noga och skulle kunna vara en bra sidekick till AB för som du vi båda är inne på: Det är ingen direkt kö till att ta över huvudansvaret som tränare för HV71 anno 2024-2025.

7 gillningar

Japp och lägg därtill att juniorerna tagit extrema kliv. Det är snarare de etablerade spelarna som inte dragit sitt strå till stacken.

4 gillningar

Brynäs 4 (21 matcher)
Frölunda 6 (41 matcher)
Färjestad 5 (46 matcher)
HV71 11(63 matcher)
Leksand 4 (21 matcher)
Linköping 5 (13 matcher)
Luleå 4 (34 matcher)
Malmö 2 (32 matcher)
Modo 3 (15 matcher)
Rögle 6 (59 matcher)
Skellefteå 10 (103 matcher)
Timrå 6 (28 matcher)
Växjö 8 (41 matcher)
Örebro 6 (30 matcher)

Skellefteå har matchat snudd på lika många juniorer. Sett till totalt antal matcher som juniorer varit ombytta har de betydligt fler än HV. Vi ligger i nivå med Rögle. Och både Rögle och Skellefteå levererar än så länge bättre resultat än oss.

Tror inte juniorerna varit problemet. I synnerhet inte med tanke på att flera spelat sig in i laget och nu går före flera skadade spelare.

6 gillningar

Jag tror också att ledarna ser det, men är mer tveksam till om de är kapabla till att hitta lösningar på det.

Jag håller med dig om forecheckingen som jag också gillar rent teoretiskt. Men som du skriver här så funkar ju inte teorin i praktiken. Så vems ”fel” är det att detta inte funkar? Ska man skylla på spelarna här? För mig är det solklart att man som coach då måste hitta andra lösningar och spela på ett annat sätt som är anpassat efter det material man har. Annars nöts man snabbt ut plus att det tär på spelare och laget rent psykiskt att spela på ett sätt man inte behärskar eller rår på.

Man hade exempelvis kunnat släppa på forecheckingen och kört mer på ”traps” i mittzon. Detta kräver inte lika mycket spelsinne, men ett gott kollektiv och tajming. Spelar man ett spel man behärskar så spar man på energi, men spelar man ett spel man i praktiken inte klarar av så blir man lätt genomskådade vilket leder till sårbarhet, förvirring och energislukeri.

Spelarna vet sina brister, men tror inte AB än förstått sina.

5 gillningar

Två av tre GWG i våra trepoängare har gjorts av juniorer. Junisar är inte vårt problem.

6 gillningar

Nä juniorerna har varit en av våra styrkor, och som sagt borde de varit med från start.

4 gillningar

Fint att du plockar fram lite siffror. Just rögle och saik har ju i viss mån underpresterat sett till där de tippades vara och det är ju inte så konstigt. Skador gör att man tvingas spela mer juniorer.

Så det är ju inte nåt plus direkt även om det kan va en investering för framtiden.

Stort tack!

Det är ömsesidigt.
Klockren inspel och goda argument så man får tänka till.

Vi är som du skriver inte på varsin sida rummet på något vis.
Det är knappast så att jag menar man ska köra på in absurdum med befintlig lösning men menar bestämt arbetsprovet hittills är för kort och förutsättningarna varit alltför dåliga pga skador och för tunn/dålig trupp.

6 gillningar

Jag gillar Lillis iden även om den inte känns super fräsch kanske :sweat_smile:. Men det ju lite den rollen stille ska ha. Den rutinerade som leder AB rätt i besluten. Kanske är Stille inte rätt man?

1 gillning

När det gäller forecheck finns det egentligen 3 sätt om man ska hårdra det hela.
Antingen går man på allt och sätter press, eller så går man på ryggar eller spelare som inte har full kontroll eller så backar man hem.
Fler och fler lag går mot alternativ 2 och det tar tid att träna in men också ett visst mått av smartness. Utländska spelare inte minst finnar har svårt att anpassa sig till detta i början.

Ditt påstående på slutet om att spelarna vet sina brister men inte AB kanske stämmer men det kan lika gärna vara helt fel. Dt vet varken du eller jag så det känns trubbigt det argumentet.

Till sist tror jag absolut inte på att gå in i en säsong och börja jobba med en massa saker för att redan i november ändra till något helt annat, då tror jag risken är väldigt stor att du tappar gruppen om någon gång.
Det var exakt det som skedde med Monten utifrån vad jag hört och det gick totalt åt skogen.

För övrigt kör snart majoriteten av alla SHL på alternativ 2 medan förslaget om att bara ställa upp i mittzon inte alls utövas av något lag i SHL. Alternativ 2 är dock en hybrid av båda dessa.

1 gillning

Lillis har verkligen ett stort hjärta för HV. Jag vet att han hade nog inte backat för en sådan möjlighet.

2 gillningar