Tråden om HV71

Bra med underlag!

Några kommentarer.

Det är väldigt intressant det här.
Rögle har vänt hela säsongen efter att deras ordinarie spelare kommit tillbaka så det talar direkt emot det du skriver medan Skellefteå låg i toppen av tabellen med mycket juniorer och blivit riktigt dåliga när ordinarie spelare kommit tillbaka.

Det är nog ställt bortom allt rimligt tvivel att juniorer i den omfattningen som vi tvingats ha är ohållbart över tid samtidigt visar det på en enorm svaghet och stärker min tes att våra ordinarie spelare i vissa matcher varit sämre än juniorerna.

Jag tror att en rejäl baksida med att ha så här stor ruljans i truppen oavsett junior, nyförvärv eller skadade spelare blir att tiden för att sätta saker och ting inte minst spelsystem blir direkt lidande.
Det bör alla kunna skriva under på oavsett vad man anser.

1 gillning

Han har ju en jäkla erfarenhet. Kan ju vara med i bakgrunden.

Glöm honom!

1 gillning

Om man menar att vi har brister i vårt spelsystem är nog Lillis det sista namnet jag skulle vilja se i HV71.

Finns många många sämre än Lillis.

1 gillning

Har två starka associationer med Lillis.

Den första är tårarna när vi åkte ur.

Den andra är Tedenbys imitation av Lillis ” ”sätt pucken på den gula listen”. ”.

3 gillningar

Finns olika varianter som kräver mer eller mindre av gemene spelare. Jag tror personligen inte att agera på spelare som är felvända eller som inte har kontroll på puck är rätt anpassat för de spelare vi har heller. Det kräver väldigt mycket spelintelligens just när avvägningarna ska göras och även att spelarna litar på systemet och kuggar i. Precis som du är inne på så ska man ju inte byta system mitt under säsong och det är inte det jag menar heller utan det måste helt enkelt anpassas. Jag tror mer på att krympa ytor och hålla ihop mittzon och stå upp vid blå och att hålla ner farten på motståndarna och för detta krävs inte så mycket mer än tajming och synk egentligen. Det ger oss också bättre utgångslägen för omställningar.

Att spela med samma forecheck mot ett lag som Växjö som man gör mot Malmö är lite som att blunda för verkligheten och dra ner brallorna på sig själv. Ska man spela så måste allt kugga i och när det inte gör det så blir vi väldigt sårbara - i synnerhet mot spelskickliga lag.

AB vill helt enkelt spela ett spel som är för stort för oss. Gäller att se verkligheten och att vi från och med nu bör spela utefter vår förmåga med en medvetenheten om att vi är ingenting annat än: ett bottenlag.

Stillman och JD anser jag inte kunna bära upp för de brister AB har. Här borde mer stöttning varit prio från första början.

3 gillningar

Bra diskussioner nu. Cred till er alla som håller en öppen, konstruktiv och saklig nivå på det hela. Det blir genast mycket roligare och lättare att följa med och flika in i ämnet. :+1::facepunch:

6 gillningar

Jag tycker i och för sig att sporten i HV71 ändå känns starkare än på många år när man utifrån tittar på laget runt laget.
Melin+Sandstedt fysen
AB+Stillman+JD+Gistedt+Kris Beech
Oscar Sundh spelarutvecklare
Chris Abbott som GM
Niklas Pettersson Scout +Videoanalytiker.

Jag tycker faktiskt att det är ett ganska imponerande gäng med en god blandning av väldigt mycket hockey erfarenhet och bra driv blandat med ungdomlig entusiasm.
När hade HV något i närheten av detta team?

För övrigt gällande diskussionen omkring juniorer.

Om jag hängt med och sett korrekt har vi alltså följande spelare med A lags kontrakt.

Axel Landen
Olof Glifford
William Hallqvist
Herman Träff
Hugo Pettersson
Jamiro Reber
Viggo Gustavsson

Det är alltså 7 spelare och Hugo Fransson som kom upp förra säsongen.
I tillägg till ovan trycker nog ett antal spelare på underifrån.

Detta måste vara någon form av klubbrekord och vittnar ändå om att man gjort en rejäl uppryckning inom klubben på den fronten och att dom satsningar man talat om för att få fram fler spelare underifrån verkligen börjar betala av sig.

9 gillningar

Just vad gäller forechecken är det ett levande dokument så som man högst sannolikt vill spela.
Därav just som jag skrev igår alternativ 2 när man ska checka och när man ska backa av.
Man ser tydligt att vi går helt bet när Växjö flyttar puck fram och tillbaka och såklart gör dom det med ett syfte, nämligen att få vårt lag att sprida ut sig och bli trötta.

Du får ursäkta men det är ofrånkomligt så att här krävs ett visst spelsinne för att göra dessa avvägningar och det är just det som saknas i vårt lag pga det jag beskrivit tidigare.
Med tiden ska spelare kunna lära sig detta men smarta spelare lär sig snabbare och andra lär sig långsammare det är inte systemet som felar utan utförandet.
Bara hem och träna, träna och åter träna och helst hitta en center med en bra smartness och sedan Fisker tillbaka och Ang in och övriga som kommit tillbaka så kommer detta förbättras till 100%.

@Nopa1995 Då du på kort tid intagit en ganska stark framtoning hade det varit intressant att fått din presentation i ”Vem är du”-tråden (eller vad den heter) men gissar du vill hålla din bakgrund lite hemlig? :face_with_monocle:

Jag har inga problem att berätta lite om mig själv.
Vem är du själv?

Jag har jobbat med ishockey under många år av mitt liv, spelare, tränare och scout/agent.
Har sedan ca 8 år sadlat om och jobbar numera med ett helt vanligt jobb.
Jag har följt HV71 sedan början av 90 talet men har under sista 7-8 åren blivit mer och mer frustrerad över hur klubben sköts eller rättare sagt inte sköts.
Jag tycker att dom saker som hände i våras och i somras var det bästa som hänt HV på många, många år och jag applåderade länge när Nubben fick foten till förmån för CA.
Det bästa var dock att bakåtsträvaren Lindbom fick lämna även fast han garanterat har ett stort klubbhjärta och säkert velat väl.

2 gillningar

Tror mods vill att dessa ligger i tråden för presentationer. Praktiskt att ha allt där.

Ett lyft har inträtt i Forumet!

Innan NOPA1995 dök upp så handlade “debatten” mest om att möblera om i kedjorna.
Gång efter gång efter gång. I all oändlighet så skulle den o den flyttas ut från kedjan o den o den skulle flyttas in, upp, ner eller helt enkelt sparkas o den o den tränaren skulle väck i en aldrig sinande ström.
Det är väldigt givande och intressant att läsa diskussionerna nu då de bytt fokus från att hänga ut enskilda spelare till att kritisera laget på isen.

Allt beror ju förstås på vem man sympatiserar eller tycker sig ha samsyn med.

Hoppas Du orkar fortsätta NOPA1995 för min uppfattning är att Du lyft kvalitén på diskussionerna om HV och deras prestationer på isen.

10 gillningar

Förstår!

Hittar dock ingen sådan tråd.

Tack Steve!

Är faktiskt väldigt positivt överraskad över nivån på detta forum dock.
Det är många som kommer med väldigt bra synpunkter och genomtänkta saker, det är toppen!

Nu har jag inte varit med så länge då jag tidigare inte ens vetat om att detta forum fanns, därför har jag dålig koll på hur diskussionerna tidigare varit.

Jag ska troligen flytta till USA efter årskiftet men får försöka hänga med därifrån men då missar man live matcher och träningar som säger väldigt mycket.

2 gillningar

Den ligger där under HV71.se (forumet) > Prata om det du vill tråden :slight_smile:

1 gillning

Pratas lite om HV71 från minut 21 och 5 minuter framåt.
Lite lediga spelare på marknaden från minut 28.

1 gillning

Nej det är fel tråd, se ovan.

1 gillning