Skit också, tänkte att jag va rätt ute
Nu har jag ingen koll på nånting men iom att Robert Ohlsson lämnar SAIK så kan det bli en rockad bland tränarna. Hade det varit intressant för HV att locka hem Andreas Falk igen till nästa säsong och byta ut Davidsson?
Om det stämmer att Pierre Johnsson blir kvar som HC känns det inte särskilt troligt tyvärr, dom trivs ihop. Men Falk hade varit klart intressant som AC.
Kapanen återvänder till Timrå. Gör väll ett hattrick mot oss efter uppehållet!!!
SAIK känns nästan självspelande men Robert måste vara bland de mest meriterade av alla tillgängliga tränare? Dessutom med en jävla revanschlusta.
Han ska väl till Frölunda nästa säsong. Lär ju bara ta’t lugnt, och skratta hela vägen till banken nu fram till dess?
Sju månaders betald semester på Guld-tränar-lön? Sign me up!
Jag tror en faktor som är viktig i detta också är agenterna. Vid en viss period i samband med tillbakaflytten till SHL tror jag HV började få ett annorlunda rykte hos dessa. De började nog märka att organisationen på allvar hade problem. Jag menar, vi som inte ens har inblick i verksamhet har ju kunnat se från utsidan att något var varit fel. Vad ska då inte agenterna känna till?
Detta tror jag medförde att agenter började se HV som en “slasktratt” där de kunde paketera … hmm … spelare med mindre potential och dumpa till “specialpris”. Spelare med god potential tror jag de började vilja ha i bättre skötta klubbar, eftersom framgång i dessa klubbar ger bättre framtida kontrakt.
Ett första bevis för det tror jag är just längden på kontrakten som skrevs under you-know-who.
Ett andra bevis på detta tror jag är Pilkos agerande i somras. Hans utspel kändes som en väldigt drastisk plötslig manöver, men det var förmodligen inte det första försöket att manipulera den nya personen med ansvar för inköp. Och inget hade funkat (som det tidigare gjort).
Jag bodde i USA 2012 & 2013 och kan intyga att det här forumet aldrig har varit så uppskattat som då. (Även om det var lite annan regi)
Du har en god poäng. Det kan inte undgått någon hur illa skött saker och ting varit.
Jag följer schackvärlden.
Där är självförtroende vad som är skillnaden att vinna en turnering eller hamna i botten.
Nuvarande Världsmästaren Ding Liren, förlorade inte under 100 matcher. Slog Magnus Carlsson, världens bästa, 3 gånger. Sen; Covid och dålig internetuppkoppling sargade honom.
Nu gnetar han fram oavgjorda resultat. Alla hans beslut i valet mellan drag blir fel. Han försöker spela som förr, aggressivt, genom att forcera dragen. Inte vara i nuet och ta saker vid rätt läge och i rätt tid. Hans medvetande är fokuserat på att inte göra fel, han tvekar med det uppenbara, enkla. Han talar om en inre press och har gått in i en depression och äter nu piller.
Jag tror det är där vi har HV71.
Tror inte det handlar om spelsystem, kunnade, vilja eller något sådant.
HV:s spelare är i en mental djup dalgång. De försöker säkert ta sig ur. Men har inte den rätta mentala hjälpen. Den kompetensen finns inte ens inom klubben.
Jag tror på att sikta på små framsteg. Kan vi ta fler poäng under match 13-26 än vad vi gjorde första fjärdedelen är det en framgång att bygga vidare på.
Tyvärr tror jag det bara blir värre och värre i det djupa hål vi sitter i och inte kan ta oss ur utan hjälp…
Hur i hela världen ska en rookiecoach kunna få upp HV ur det hålet.
Han tar massa felbeslut under matcherna och matchar helt fel spelare.
Vi har liksom inte mer tid nu.
Vi ligger väl sämre till denna säsongen än vi gjorde med monten??
Något måste hända nu och vi fans är fanimig för slappa med att ställa krav.
Vill tillägga att han matchar ju helt fel spelare också.
Skylla på skador och centrallinjer är inte rätt för en riktig SHL coach med erfarenhet hade lätt fixat laget och spelat de bästa spelarna vid kritiska tillfällen .
Det jag menar är att Blomman tar många felbeslut som inte en erfaren coach hade gjort.
Han hade passat bättre som ass under en erfaren SHL coach och kunnat se och lära.
Finns det någon ledig bra coach på marknaden?
Tror knappt det. Ny chansning? Ytterligare röra om tror jag inte alls på.
Håller med dem som vill ha in en förstärkning. En ytterligare röst.
Men där vill jag ha en med mentala kvaliteter. Psykolog med kunnande. Någon sådan tror jag inte nuvarande ledarskap har kunskap nog att välja rätt. De väljer någon positivtänkarecharlatan.
Be om hjälp från de som kan. Steg för steg. Börja fråga råd från dem som ledde HV71 under framgångsrika år. Pär Mårts kanske vet nån som vet nån.
Jag kan konstatera att vi tycker helt olika här!
Det man hör från spelare och ledare är att det är bra stämning i laget och att man lovordar vår HC.
Jag har själv sett alla matcher ofta flera gånger och noggrant gått igenom hur man spelar, vidare har jag tittat ca 20 talet träningar och kan konstatera att det oftast är väldigt bra intensitet och noggranna genomgångar hur man ska spela samt tillhörande övningar med väldigt mycket feedback. Vidare finns spelarråd med ett antal spelare med lång erfarenhet och bra bakgrund i div olika lag runt om i SHL. Utan att veta anser jag det orimligt att tro att det du skriver/tycker överhuvudtaget stämmer.
Snacket om erfarenhet köper jag faktiskt inte heller, till sin hjälp i båset har vår HC Fredrik Stillman som troligen är den av dom mest rutinerade rävarna som finns i svenskhockey nu.
Fredrik har en bakgrund som sportchef i HV71 i 9år, han gör sin 6:e säsong som assisterande tränare i klubben därtill ska läggas 6 år som assisterande tränare i Ryssland och 1 år i Schweiz.
Om inte det är erfarenhet nog för att uppfylla dina kriterier vad gäller erfarenhet blir det nog svårt att finna någon annan.
En rolig jämförelse är vår botten kollega Modo som just förlängt 3 år med Mattias Karlin som också varit starkt ifrågasatt inte minst av Modo fansen. Han blev vald till årets ledare så sent som för 2 år sedan och tog med sitt Modo SHL med storm förra året. I år anser alla att Modo har ett bättre lag men ligger sist i tabellen. Karlin som för övrigt fick sparken av Mora år 2011 om jag minns rätt.
Det finns alltid saker att anmärka på inte minst när det går dåligt och man ligger där vi ligger i tabellen, jag anser dock att vår HC tillsammans med Stillman är det klart bästa vi kan ha i och runt laget och allt tyder på att man står för exakt det HV saknat under lång lång tid.
Någon gång måste även vi HV fans inse att det tar tid att bygga någonting riktigt stabilt över tid och att varje gång kasta in handduken när det går emot är en direkt felaktig väg att gå och det bevisar väl historien om inte annat med all önskvärd tydlighet.
Givet att man ser att spelarna är uppgivna och vi rasar ihop i match efter match och förtroendevalda spelare tydligt larmar om att man tappat förtroendet för ledarstaben, då har vi ett helt annat läge. Jag ser dock INGENTING som tyder på det.
Jag var och är väldigt skeptisk till coach valet. Tanken var ju faktiskt ass. Mycket möjligt att ni som följer träningar att ni ser nått annat än mig som häckar i soffan men jag tycker inte det ser ett skit bättre ut. Känns som det till i år har fokuserats på defensiven och offensiven lämnats helt ibland vilket innebär att vid mål i arslet innan vi petat in nån vet man att förlusten kommer som ett brev på posten. Och som ledartrojka i matcher ser det fan förjävligt ut. Ofta när vi tagit ledning i en match slängs det sämsta vi har in på tek efter målet och sen har vi tappat momentum. Lr som för en räcka matcher sen när man petar in en to vid 3-1 ledning och momentum. Tror vi lever farligt att gå in i ett ev kval med denna ledarbänk.
Det låter bra!
Kan bli min räddning om inte för att känna av tempen hur saker och ting står till i klubben…
Det är många faktorer som påverkar.
Vi har spelat 15 matcher och förlorat 7 av dom med uddamålet.
Det har varit väldigt mycket skador sedan starten i början av augusti, vilket gjort det svårt att spela ihop laget och sätta alla grunder.
Tanner Kero och i synnerhet Day kommer behöva tid att anpassa sig till svensk hockey och som jag skrivit många gånger nu, med tanke på den totala avsaknaden av grunder och kultur under förra året kommer det ta tid att sätta saker och ting.
Tålamod är nog tyvärr ett ledord framåt.
Du har rätt. Tålamod är ett ledord!!!
Men hur länge ska vi ha detta TÅLAMOD när vi ligger där vi ligger och samtidigt ser hur dåligt coachade spelarna blir. Dessutom slänger de in det sämsta vi har när vi väl fått momentum. .
Hur länge ska vi ha tålamod med det?
Kan du ge ett antal exempel på att de slänger in det sämsta vi har när vi fått momentum?
Finns förklaringar?
Jag läste ex. här inne att många var förbannade på Tikka i 3 mot 3.
Flera gånger har det varit för att vinna tekningar för att få initiativet.
Är det fel?
Han har dock vissa gånger blivit kvar då motståndaren vunnit tekningen.
Det är också viktigt att se vilka alternativ man haft att tillgå.
I dom flesta matecher hittils har vi haft 3 center alternativ i 3 mot 3.
Kero som är ganska skridsko svag.
Reber som i mågon match åkte och bytte olyckligt så vi förlorade
Då är det bara Tikka eller Lindbäck kvar.
Vi kan inte heller köra med samma center i 5 minuter??
Återigen center sidan har jag gång på gång påtalat är alltför svag, ovanstående är väl återigen ett exempel på det…